چهار برداشت مختلف از گرند تورر توسط فورد، مرسدس، بنتلی و مک‌لارن

پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1399 - 08:30
مطالعه 13 دقیقه
Grand-Tourer-Cars-1
در دنیای خودرو، مفهوم گرند تورر به خودرویی اسپرت که برای پیمودن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های بالا طراحی شده و ترکیبی از راحتی و پرفورمنس را ارائه...
تبلیغات

در دنیای خودرو، مفهوم گرند تورر به خودرویی اسپرت که برای پیمودن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های بالا طراحی شده و ترکیبی از راحتی و پرفورمنس را ارائه می‌کند اطلاق می‌شود. زمانی که این مفهوم اوایل دههٔ 50 میلادی از اروپا پدید آمد، کمتر کسی فکر می‌کرد گرند تورر این‌قدر فراگیر شده و مخفف آن یعنی GT به یک نام تبدیل شود. مطمئناً افسانه‌هایی مثل مرسدس بنز 300SL و جگوار XK120 که نمونه‌های اولیهٔ GT بودند، هیچ‌کس را گیج نمی‌کردند اما در سال‌های اخیر، نشان GT در خودروها به ترفندی برای بازاریابی و راهی برای اعلام اسپرت بودن خودروها تبدیل شده است.

به همین دلیل امروزه از این نام در خودروهای زیادی استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در رقابت ستاره‌های سال 2020 مجلهٔ اتومبیل، چهار شرکت‌کننده شامل بنتلی کانتیننتال GT، فورد موستانگ شلبی GT500، مک‌لارن GT و مرسدس AMG GT63 S در نام خود حروف GT را داشتند. این موضوع موجب شد نگاه دقیق‌تری داشته باشیم تا بفهمیم کدام‌یک از این جی‌تی‌های حاضر در رقابت ستاره‌های سال 2020 به هدف اصلی شخصیت گرند توررها نزدیک‌تر است.

کپی لینک

فورد موستانگ شلبی GT500، جی‌تی آمریکایی

هرچند موستانگ شلبی GT500 برخی از ویژگی‌های کلی گرند توررها یعنی ترکیب موتور جلو، محور عقب با سبک 2+2 صندلی‌ها را دارد اما نیروگاه سوپرشارژ 760 اسب بخاری آن بدین معنا است که احتمالاً بجای خروج از شهر و رفتن به یک سفر طولانی با چند سرنشین، بیشتر در پیست‌های درگ به دود کردن لاستیک خواهد پرداخت. نشان GT اما از ابتدای حیاط موستانگ یعنی زمانی که به‌عنوان یک پکیج ظاهری برای نمونه‌های اولیهٔ آن ارائه شد، همواره بخشی از خانوادهٔ این ماسل کار بوده است. سپس از اواسط تا اواخر دههٔ 60 که کارول شلبی اقدام به تقویت و اصلاح موستانگ‌ها نمود، آن‌ها را GT350 و GT500 نام نهاد. این مدل‌ها ساخته شده بودند تا به‌اندازهٔ جهنم سریع باشند.

این ویژگی در GT500 جدید هم وجود دارد و علت اصلی آن نیروگاه 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ جهنمی است که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با تعویض دنده‌های سریع متصل شده است. به لطف این ترکیب، GT500 ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. GT500 با ترکیبی از قابلیت‌های برجستهٔ پیست، قدرت خارق‌العاده و قابلیت استفادهٔ همه‌جانبه، آزمایش‌کنندگان را شوکه کرد. در همین حال، این شلبی جدید با کابینی لوکس‌تر از هر موستانگی در تاریخ، قابلیت حرکت در حالت «ساکت» و رفتار نسبتاً آسان در جاده، مطمئناً نزدیک‌ترین موستانگ تاریخ به فرمول سنتی GT محسوب می‌شود و این در حالی است که همهٔ این‌ها را با استعداد ذاتی آمریکایی‌ها یعنی دود کردن لاستیک ترکیب کرده است.

کپی لینک

مک‌لارن GT، جی‌تی موتور وسط

زمان رونمایی مک‌لارن GT، مقامات این شرکت اظهار داشتند که GT به‌عنوان خودرویی طراحی شده که بتواند به‌خوبی وظایف یک گرند تورر را انجام دهد اما در پکیج چابک‌تر و تیزتر تا این حفره را در بازار خودرو پُر کند؛ اما GT حفره‌ای تقریباً به همان اندازه را هم در سبد محصولات مک‌لارن پُر کرده و پکیجی را ارائه کرده که گفته می‌شود خریداران این برند می‌خواستند. با توجه به اینکه مقامات مک‌لارن اطمینان داده‌اند که هرگز کراس‌اوور نخواهند ساخت، اگر کسی می‌خواست با یک مک‌لارن به همراه یک سرنشین به سفری چندروزه برود باید خیلی خیلی سبک سفر می‌کرد؛ اما مک‌لارن GT به‌گونه‌ای طراحی شده تا به‌طور خاص این مشکل را برطرف کند زیرا مجموعاً فضای باری برابر با 570 لیتر را ارائه می‌کند. این عدد، مجموع فضای بار صندوق جلو و قسمت بار عقب است که تقریباً روی موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با 620 اسب بخار قدرت قرار دارد.

تیم مک‌لارن به‌خوبی می‌دانند که ترکیب موتور وسط GT و ویژگی‌هایی مثل فقدان صندلی‌های عقب کاملاً با تعریف سنتی یک گرند تورر در تضاد است اما آن‌ها اعتقاد دارند که همین ویژگی‌ها GT را به گرند تورری منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند. به‌طورکلی، آزمایش‌کنندگان چیزهای خوبی در مورد GT گفتند زیرا درهرصورت این یک مک‌لارن است یعنی شرکتی که پیش‌ازاین با محصولاتی مثل 720S همه را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری آن‌را یکی از بهترین سوپراسپرت‌های تاریخ می‌دانند؛ اما بااین‌حال این احساس وجود دارد که GT کمی از ویژگی‌های فوق‌العادهٔ ساخته‌های مک‌لارن مثل پویایی را قربانی مواردی مثل فضای بار و راحتی بیشتر کرده است.

کپی لینک

مرسدس AMG GT63 S، جی‌تی چهاردر

هنگامی‌که مرسدس برای اولین بار مدل AMG GT را معرفی کرد، از اکثر خصیصه‌های یک گرند تورر مثل موتور جلو، محرک عقب، پرفورمنس بالا، کابین لوکس و فضای بار کافی برخوردار بود. البته مطمئناً این کوپهٔ آلمانی خودروی سنگینی بود و از صندلی‌های عقب هم در آن خبری نبود اما بسیار عالی به نظر می‌رسید و با ارائهٔ انواع مختلفی از آن مثل AMG GT R، بهتر هم شد؛ اما چیزی که در اینجا حضور دارد یک خودروی چهاردر است که این یعنی از لحاظ فنی واقعاً نمی‌تواند یک گرند تورر باشد اما AMG GT63 S حد نهایی یک ماشین پرفورمنس لوکس است. زیر کاپوت این سوپرسدان قوی‌ترین نسخهٔ پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس قرار گرفته که 640 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

این نیرو توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic+ آام‌گ تحویل داده می‌شود. GT63 S همچنین به سیستم فرمان گیری چهارچرخ هم مجهز است که در پیست موجب عملکرد شگفت‌انگیزی برای خودرویی به این بزرگی شد. علاوه بر ین، بدون شک این ماشین با اتاقی برای چهار نفر و صندوق بار بزرگ، جادارترین گرند تورر این جمع محسوب می‌شود؛ اما هرچند GT63 S تمام فضایی که برای یک سفر طولانی نیاز است را ارائه می‌کند، سواری آن در خیابان‌ها بیشتر از همه آزمایش‌کنندگان را متعجب کرد زیرا این GT چهاردر حتی اگر همه‌چیز آن در راحت‌ترین حد ممکن تنظیم شود، بازهم روی هر مسیری غیر از آسفالتی به صافی شیشه، سواری خشنی دارد که این شاید برای بزرگراه‌ها خوب باشد اما برای جاده‌های واشنگتن هرگز مناسب نیست.

کپی لینک

بنتلی کانتیننتال GT، جی‌تی واقعی

وقتی چیزی که یک گرند تورر باید باشد را مجسم می‌کنیم، در دوران مدرن هیچ خودرویی این کار را بهتر از بنتلی کانتیننتال GT انجام نمی‌دهد. این ماشین تقریباً با همهٔ معیارهای سنتی یک GT واقعی مطابقت دارد: موتور جلو، محرک عقب، صندلی‌ها 2+2، صندوق بار بزرگ، قدرتمند، لوکس، راحت. البته مطمئناً این پسر بزرگ، وزن زیادی دارد اما درعین‌حال با هر دو موتور W12 یا V8 بسیار سریع است. نمونهٔ مورد آزمایش ما به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور مجهز بود.

به لطف سیستم چهارچرخ محرک فعال که بسته به شرایط مختلف گشتاور را به شکل متغیر بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع می‌کند و همین‌طور سیستم تعلیق خاص کانتیننتال یعنی Dynamic Ride که از آنتی‌رول بار فعال با تعلیق بادی سه‌بخشی و کمک‌فنرهای قابل تنظیم مداوم استفاده می‌کند، گرند تورر بنتلی هندلینگ فوق‌العاده‌ای هم دارد. کانتیننتال GT را همچنین می‌توان به چرم باکیفیت، تریم فلزی و سایز متریال سطح بالا هم مجهز کرد. در سرعت‌های بالا، این خودرویی ساکت و راحت است و می‌توان با آن کیلومترهای بی‌شماری را بدون خستگی رانندگی کرد و درعین‌حال، در جاده‌های باریک و پرپیچ‌وخم نیز می‌تواند خودی نشان دهد. این تجسم مدرن گرند تورر است.

بدون تردید طی سال‌های متمادی تعریف خودروی GT تکامل یافته، شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است و به همین دلیل هر چهار خودرویی که بررسی کردیم می‌توانند به‌نوعی یک گرند تورر باشند. پس می‌توان گفته جوهره و فلسفهٔ گرند تورر هنوز هم در اکثر خودروهایی که نشان GT را در نام خود دارند جاری است.

کپی لینک

مشخصات فنی

موستانگ شلبی GT500

مک‌لارن GT

مرسدس AMG GT63 S

بنتلی کانتیننتال GT

پیشرانه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

4 لیتری V8 توئین توربو

4 لیتری V8 توئین توربو

4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

760 اسب بخار

620 اسب بخار

640 اسب بخار

550 اسب بخار

گشتاور

847 نیوتن متر

630 نیوتن متر

900 نیوتن متر

770 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.5 ثانیه

2.8 ثانیه

2.9 ثانیه

3.4 ثانیه

مسافت 400 متر

11.4 ثانیه

10.7 ثانیه

11.1 ثانیه

11.8 ثانیه

حداکثر سرعت

290 کیلومتر بر ساعت

325 کیلومتر بر ساعت

315 کیلومتر بر ساعت

320 کیلومتر بر ساعت

وزن

1841 کیلوگرم

1571 کیلوگرم

2123 کیلوگرم

2200 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

2+2 نفر

2 نفر

4 نفر

2+2 نفر

حجم صندوق بار

396 لیتر

570 لیتر

453 لیتر

396 لیتر

مصرف سوخت

16.8 لیتر ترکیبی

13.8 لیتر ترکیبی

13.8 لیتر ترکیبی

12.4 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

71,495 دلار

213,195 دلار

160,995 دلار

201,225 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.