گوژپشت مدرن! بررسی مرسدس بنز GLC300 کوپه 2017

سه‌شنبه 26 مرداد 1395 - 12:30
مطالعه 11 دقیقه
2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
موارد زیادی در جهان وجود دارند که منطق را به مبارزه دعوت می‌کنند. فیزیک ذرات، موهای دونالد ترامپ و شاسی بلندهایی که نمایی کوپه مانند دارند از این...
تبلیغات

موارد زیادی در جهان وجود دارند که منطق را به مبارزه دعوت می‌کنند. فیزیک ذرات، موهای دونالد ترامپ و شاسی بلندهایی که نمایی کوپه مانند دارند از این دسته هستند. اما درباره‌ی مثال آخر، مرسدس بنز GLC کوپه 2017 جدیدترین عضو این کلاس است، کلاسی که پیش‌ازاین پذیرای خودروهایی چون ب‌ام‌و X6 و X4، پورشه ماکان بوده و در چند سال آینده نیز خودروهایی از رنجروور، آئودی و بنتلی نیز به آن اضافه خواهند شد. خب نظراتی همچون اینکه خودروی کوپه نمی‌تواند 4 درب باشد را فراموش کنید. کوپه‌ی 4 درب هم‌اکنون وارد ادبیات خودرویی شده و عبارتی رایج به شمار می‌رود.

GLC کوپه اساساً نسخه‌ی تغییر شکل یافته‌ی GLC معمولی است که اوایل امسال در ایالات‌متحده عرضه شده است. اگرچه که این خودرو در مجموع در طول و ارتفاع به ترتیب 7.6 و 3.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر و کم ارتفاع بوده اما فاصله‌ی بین محوری یکسانی را با برادر خود به اشتراک می‌گذارد. این خودرو در بازارهای دیگر با پیشرانه‌های 2.2 لیتری دیزل و پلاگین هیبرید هم در دسترس بوده اما در زیر کاپوت GLC300 سفارش آمریکا همان پیشرانه‌ی آشنای 4 سیلندر خطی با قدرت 241 اسب بخاری و گشتاور 370 نیوتون متری قرار دارد. این پیشرانه به گیربکس 9 سرعته اتوماتیک نرم و روان مرسدس متصل است.

نمای جلوی خودرو نیز پایه و اساس خود را از GLC300 عادی گرفته اگرچه که جلوپنجره‌ی اسپورت تر و اسپلیتر چشمگیرتری دارد. از ستون A به سمت عقب نمای خودرو منحصربه‌فرد است. شیشه‌ی جلو بیشتر خمیده شده و پوسته‌ی درب‌های جدید خط کمر بالاتری را به نمایش می‌گذارند. پانل‌های عقبی با شیبی زیاد به ستون C متصل شده‌اند. برف‌پاک‌کن شیشه عقبی وجود ندارد و مرسدس ادعا می‌کند با توجه به طراحی خاص بخش پشتی و اسپویلر لبه‌ای، قطرات باران روی شیشه‌ی عقبی نمی‌نشینند.

کار سختی است که ظاهر بلندقد و بزرگ یک شاسی‌بلند را در هیبت یک خودروی لوکس زیبا به نمایش درآورد. GLC کوپه به در هیچ جای بدنه به اندازه‌ی ماکان عضلانی نیست. این طراحی کوپه ظرفیت بارگیری نسبتاً مناسبی را برای خودرو به همراه دارد. سه یا چهار کیف متوسط می‌تواند در فضای بار خودرو جای بگیرد. خودروهای سفارش آمریکا لاستیک‌های ران فلت خواهند داشت بنابراین فضای اضافی زیر فضای بارگیری نیز وجود خواهد داشت اما باز هم می‌گوییم که این فضا فقط برای کیف‌های نرم است. اگر فضای زیادی می‌خواهید باید GLC عادی بخرید.

جدای از طراحی، دیگر تفاوت‌ها بین GLC و GLC کوپه به بازبینی‌های کوچک سیستم تعلیق و باز تنظیم سیستم فرمان مربوط می‌شود تا حسی اسپورت تر ایجاد شود. نسبت فرمان سریع‌تر شده است. سیستم تعلیق فولادی بنز که کنترل بدنه‌ی دینامیک نامیده می‌شود به همراه سیستم تعلیق بادی سفارشی این کمپانی به منظور کمتر کردن تکان‌های بدنه اندکی سفت‌تر هستند. در حالت اسپورت و اسپورت پلاس، فنرهای بادی موجب کاهش 1.5 سانتی‌متری ارتفاع خودرو خواهند شد.

مرسدس می‌گوید که GLC کوپه خودرویی اسپورت در میان شاسی بلندهای میدسایز بوده و چیزی پیشنهاد می‌کند که در ماکان یا اف پیس یافت نمی‌شود. این خودرو کمی چابک‌تر از GLC عادی بوده اما خودروی اسپورتی نیست. شاسی ناامیدکننده نیست اما هیجان‌انگیز هم نیست. فرمان و سواری این خودرو بهتر از ب‌ام‌و X4 است.

در واقعیت اکثر خریداران GLC300 کوپه اهمیتی به این موارد نمی‌دهند. کل این خودرو درباره‌ی تصویر است نه درباره‌ی کاربردی بودن یا کارایی.

انتظار می‌رود که این خودرو اواخر امسال یا اوایل سال بعد در آمریکا عرضه شود و بیش از آنکه مناسب رکوردگیری در پیست‌هایی چون نوربرگ رینگ باشد، مناسب پارک کردن در جلوی خانه‌های لوس‌آنجلس، نیویورک و میامی است.

نسخه‌های پرقدرت‌تر AMG در راه‌اند...

هنوز چیزی رسمی نیست اما شما می‌توانید منتظر نسخه‌های AMG این خودرو در آینده‌ای نزدیک باشید. تقریباً نیمی از خودروهای ساخته شده توسط AMG در آمریکا فروخته می‌شوند. اگر لوس‌آنجلس یک کشور بود می‌توانست به عنوان هشتمین بازار بزرگ AMG شناخته شود.

AMG GLC43 در نمایشگاه نیویورک حاضر بوده بنابراین حدس مشخصات آن آسان است. سری 43 خودروهای سطح میانه‌ی AMG را تشکیل می‌دهد و در آن‌ها از پیشرانه‌های 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی 362 اسب بخاری استفاده شده است. خودروهای سری 43 همچنین از گیربکس 9 سرعته جدید دایملر سود برده و سرعت تعویض دنده‌ها در آن 50 درصد افزایش یافته و از بهترین نوع سیستم تعلیق بهره گرفته شده است.

بنابراین AMG GLC43 دارای کنترل بدنه‌ی بادی و تنظیم شده برای سواری سفت‌تر و سواری و هندلینگ اسپورت تر خواهد بود. سیستم چهارچرخ محرک نیز به منظور افزایش گشتاور تحویلی بخش عقب (افزایش از 55 درصد به 69 درصد) دوباره کالیبره می‌شود.

تصاویر مخفی نیز از AMG GLC63 به بیرون درز کرده و بنابراین باید انتظار پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو با قدرت 500 تا بیش از 600 اسب بخار را داشته باشیم.GLC کوپه بر پایه‌ی همان معماری MRA که در C کلاس بکار رفته ساخته می‌شود.

در خودروهای سری 63 AMG شاهد سیستم تعلیق ارتقا یافته و گیربکس 7 سرعته MCT هستیم. انتظار می‌رود رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر، ترمزهای سرامیک کربن سفارشی و اگزوز گیرا نیز در این خودرو بکار رود.

مشخصات مرسدس بنز GLC300 کوپه 2017

قیمت پایه: 40950 دلار

طراحی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،4 سرنشینه، شاسی‌بلند 4 درب

پیشرانه: 4 سیلندر خطی 2 لیتری،241 اسب بخار قدرت، 370 نیوتون متر گشتاور

گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت: 6.4 ثانیه (ادعایی)

مصرف سوخت: اعلام‌نشده

منبع: motortrend

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.