ریزنقش پرمدعا! بررسی اسمارت برابوس فورتو 2016

یک‌شنبه 3 مرداد 1395 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
Smart Brabus ForTwo 2016
اضافه کردن کمی قدرت بیشتر به یکی از کوچک‌ترین خودروهای در حال فروش می‌تواند فاجعه‌بار باشد اما به نظر می‌رسد که اسمارت در راه درست قدم برمی‌دارد.
تبلیغات

فلسفه‌ی سرعت، عملکرد و هندلینگ به عنوان بخشی از مالکیت یک خودروی اسپورت مطرح بوده است. فراری، پورشه و لامبورگینی برای چندین دهه این فرمول را به کار بسته‌اند درحالی‌که حتی خودروسازانی همچون رنو، فورد و پژو هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از هاچبک های داغ را تشکیل می‌دهند. اما برای الآن توجه ما به زیربرند مرسدس یعنی اسمارت جلب شده است.

ارتباط این خودروساز با برابوس به سال 2002 برمی‌گردد. با بهینه‌سازی‌هایی که در پیشرانه صورت گرفته و تغییراتی که در سیستم تعلیق و سیستم کنترل پایداری ایجاد شده، این تیونر آلمانی مدل‌های فورتو و فورفور اصل را خاص‌تر نموده است. به این معجون باید برخی اضافی کاری‌های بدنه و تریم کابین اسپورت را نیز اضافه کرد.

اما خودروهای اسمارت برابوس هرگز به واقعیت راضی کننده نبوده‌اند. پیشرانه‌ی نیمه تخت، گیربکس‌های عجیب‌وغریب و تمایل نامحسوس به کم فرمانی این خودروها را تلخ می‌ساخت درحالی‌که بهای آن‌ها نیز ارزان نبود. هم‌اکنون مدلی جدید وجود دارد و درحالی‌که این خودرو در سه استایل بدنه‌ی اسمارت در دسترس است، ما ارزان‌ترین و سریع‌ترین مدل دو سرنشینه ی فورتو را برای آزمایش برگزیده‌ایم.

در نگاه اول، دستورالعمل‌ها تغییر نکرده‌اند. اسمارت برابوس فورتوی نسل سومی از پیشرانه‌ی 3 سیلندر توربوی مدل استاندارد با 898 سی سی حجم بهره می‌برد. البته توان آن از 89 اسب بخار به 108 اسب بخار افزایش یافته است. گشتاور نیز رشد داشته و از 135 به 170 نیوتون متر رسیده است.

زیر پوست اسمارت شاهد اضافه شدن سیستم تعلیق اسپورت برابوس هستیم که تقریباً 20 درصد محکم‌تر از تنظیمات مدل استاندارد است. به همین خاطر تکان‌های بدنه 9 درصد کمتر شده و دخالت‌های ESP نیز کاهش یافته است.

به علاوه، فرمان خودرو نیز برای آنچه که اسمارت "گشتاور برگشتی افزایش یافته" می‌نامد کالیبره شده است که در هنگام پیچیدن شاهد بازخوردهای بسیار خوب آن هستیم. گیربکس 6 سرعته ی دوکلاچه ی این خودرو 40 درصد سریع‌تر بوده و حالت استارت مسابقه‌ای شبیه به لانچ کنترل دارد.

با آتش کردن پیشرانه، غرش متمایزی از اگزوز اسپورت برابوس برمی‌خیزد. کاراکتر اضافه شده در ابتدا لذت‌بخش است اما پس از 20 دقیقه رانندگی در شهر این خصیصه می‌تواند آزاردهنده جلوه کند.

اما برای شهر خودروهای کمی هستند که بهتر از اسمارت عمل می‌کنند و نسخه‌ی برابوس نیز بهتر بوده و به خوبی از عهده‌ی خیابان‌های تنگ شهری برمی‌آید. فرمان خودرو سریع بوده و به خوبی بالانس شده است. پاسخ پدال گاز نیز خوب است که به همراه وزن کم بدنه می‌توانید با سبز شدن چراغ شوکی جالب به اطرافیان وارد نمایید.

گیربکس اگرچه که به اندازه‌ی انتظار ما سریع نبود اما پاسخ‌های مناسبی داشت. علیرغم سفت‌تر شدن سیستم تعلیق، سواری خودرو ناراحت نیست.

در تست‌های صورت گرفته فورتو ما را با چسبندگی بالا و مقدار بسیار کمی از تکان‌های بدنه تحت تأثیر قرار داد. پیشرانه‌ی سرحال آن نیز همیشه لبخند را بر لبان راننده می‌نشاند.

سیستم ESP هنوز هم کمی دخالت می‌کند و به‌طور عجیبی راهی برای از مدار خارج کردن آن وجود ندارد اما اگر فشار پای خود بر روی پدال گاز را مدیریت کنید، این خودرو در راه‌های پرپیچ‌وخم احساس لذت خوبی دارد.

مشکل اصلی با نگاه کردن به بهای خودرو ایجاد می‌شود. قیمت خودرو هنوز اعلام نشده اما نمایندگی اسمارت اعلام کرده که مدل سطح پایه‌ی اسمارت فورتوی برابوس حدود 16 هزار پوند قیمت خواهد داشت. مدل فورفور نیز حدود هزار پوند گران‌تر بوده درحالی‌که فورتوی کابریو شاید بهای 19 هزار پوندی داشته باشد.

بله شما دیفیوزر عقب به رنگ خاکستری مات، خروجی‌های اگزوز کرومی، رینگ‌های 17 اینچی، کیت بدنه‌ی اسپورت تر و همچنین چرم و داشبورد منحصربه‌فرد و کف‌پوش‌های مخصوص را دریافت می‌کنید اما با این مقدار پول شما می‌توانید فورد فیستا ST را نیز بخرید. البته هزینه‌های جاده‌ای برابوس خیلی زیاد نیست. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر 4.5 لیتر بوده و در هر کیلومتر 102 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

برای بیش از یک دهه نام برابوس در خودروهای اسمارت به معنی یک پیشرانه‌ی اصلاح شده و سیستم ESP فوق‌العاده فعال بوده است. اما هم‌اکنون اسمارت فورتوی سبک‌وزن می‌تواند با افتخار نشان برابوس را با خود حمل کند. این موشک کوچک به‌طور شگفت‌انگیزی رانندگی سرگرم‌کننده‌ای دارد. شاید افراد زیادی با این بها به سمت مینی کوپر بروند اما برای آن‌هایی که نیازی به 4 صندلی ندارند، برابوس فورتو افسون بیشتری دارد.

کپی لینک

مشخصات اسمارت برابوس فورتو 2016

قیمت: 16 هزار پوند (تخمینی)

پیشرانه: سه سیلندر 898 سی سی توربو

قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/170 نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته ی دو کلاچه ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 166 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.