مرسدس بنز ESF22 مدل 1973 آینده را چگونه پیش‌بینی کرده بود؟

یک‌شنبه 6 فروردین 1402 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
23C0078_013
در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی به مرسدس بنز ESF22 داشته باشیم، خودرویی که از برخی تجهیزات و ویژگی‌های ایمنی جلوتر از زمان خود سود برده بود. همراه...
تبلیغات

در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی به مرسدس بنز ESF22 داشته باشیم، خودرویی که از برخی تجهیزات و ویژگی‌های ایمنی جلوتر از زمان خود سود برده بود. همراه ما باشید.

نقاط جذب نیروهای برخورد و کیسه‌های هوا جزو پیش پا افتاده‌ترین ویژگی‌های یک خودروی مدرن در سال 2023 محسوب می‌شوند و هر خودرویی که فاقد چنین تجهیزاتی باشد قطعاً از نظر ایمنی کمبودهای زیادی خواهد داشت؛ اما می‌خواهیم به دهه 70 میلادی برویم و ببینیم وضعیت ایمنی خودروهای آن زمان چگونه بوده است. مرسدس بنز یکی از خودروسازان پیشتاز در زمینه تحقیقات ایمنی خودروها بوده و با پروتوتایپ ESF22 خود پیش‌بینی‌های جالبی از آینده صنعت خودرو داشته است.

ESF22 سال 1973 در مراسمی ویژه در کیوتو ژاپن معرفی شد. خودروی موردبحث بر پایه نسل W116 مرسدس بنز S کلاس که یک سال قبل‌تر معرفی شده بود شکل گرفت و بیشتر روی تجهیزات ایمنی تمرکز داشت. اگرچه خودروی موردبحث از نظر ظاهری مشابه S کلاس بود اما بخش جلوی آن کاملاً در سلطه قطعات پلاستیکی مشکی‌رنگ که جاذب نیروهای برخورد بودند قرار گرفته بود. مرسدس بنز بجای تریم کروم براق از جلوپنجره پلاستیکی استفاده کرده بود و دلیل آن را نیز حفاظت از عابران پیاده ذکر می‌کرد. مهندسان این برند همچنین چراغ‌های جلو را داخل کاسه‌ها نصب کرده بودند تا از جراحت ناشی از شکستگی شیشه چراغ‌ها جلوگیری شود.

راننده پیش روی خود یک فرمان بزرگ با پوشش نرم را می‌دید. داشبورد نیز جنس نرمی داشت و تمامی سرنشینان می‌توانستند روی کمربند ایمنی در زمان تصادف حساب باز کنند. مرسدس بنز ESF22 همچنین از تجهیزات ایمنی پیشرفته‌ای نسبت به محصولات قبلی مرسدس سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمزهای ضد قفل و برف‌پاک‌کن چراغ‌های جلو اشاره کرد. ژرمن‌ها مدعی بودند این سدان بزرگ و مفهومی باعث حفاظت سرنشینان در زمان وقوع تصادفات شاخ‌به‌شاخ یا برخورد با موانع سخت همچون دیوار خواهد شد. چنین عملکردی برای خودرویی در بیش از نیم‌قرن پیش قابل‌توجه به نظر می‌رسد.

ESF22 هرگز راهی خط تولید نشد هرچند از ابتدا نیز هدف این نبود. البته برخی از ویژگی‌های آن در دیگر مدل‌های تولیدی بکار رفت. برای مثال ترمزهای ضد قفل در لیست آپشن های W116 سال 1978 قرار گرفت و نسل W126 مرسدس S کلاس نیز به اولین مرسدس مجهز به کیسه هوا در سال 1980 بدل شد. سنت تست تکنولوژی‌های جدید در آزمایشگاه‌های سیار یا همان خودروهای مفهومی همچنان ادامه داشت و کانسپت اتو 2000 مرسدس در سال 1981 یک خودروی لوکس را برای هزاره جدید به نمایش می‌گذاشت. این رویه تا سال‌های اخیر نیز ادامه داشته و شاهد معرفی پروتوتایپ برقی EQXX در سال 2021 بوده‌ایم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.