یادی از گذشته: مقایسه فنی آئودی S4، بیامو M5 و مرسدس 500E سال 1992
این روزها که سدانهای اسپرت به لطف موتورهای توربوشارژ و فناوری هیبرید به قدرتهای ماورایی رسیدهاند؛ مقایسهی سوپرسدانهای بنز و بیامو و آئودی ساخت 1992، جالب توجه است.
با سه تا از سریعترین سدانهای تولیدی که دنیا تاکنون به خود دیده آشنا شوید. آیا شتاب صفر تا 96 کیلومتر 6.1 ثانیه مغز شما را درگیر میکند؟ این شتاب متعلق به کندترین عضو جمع است. چنین شتابی در خودروهایی ارائه میشود که به همان اندازه که روی پرفورمنس تمرکز دارند، لوکس هم هستند. هر سه خودرو بهصورت استاندارد از تودوزی چرمی، کنترل تهویه خودکار و سیستم صوتی درجهیک بهره میبرند و فضای کافی برای حمل چهار نفر با چمدانهایشان را دارند. اولین عضو این جمع بامو M5 است. این یک سری 5 سدان بود که برای اولین بار در سال 1985 توسط بخش موتوراسپرت بامو به هیولایی با 260 اسب بخار قدرت تبدیل شد و سپس سازندهٔ آلمانی نسل دوم آن را با پیشرانهٔ حجیمتر و قویتر در سال 1991 به بازار فرستاد.
مرسدس بنز نیز پس از دیدن تیونرهای مستقلی مثل AMG که محصولاتش را بهطور موفقی تقویت میکردند، برای سال 1992 مدل اسپرت کارخانهای 500E را تولید کرده است. این خودرو که توسط پورشه برای مرسدس مونتاژ میشود، یک سدان 300E است که در سینهٔ آن قلب آتشین 5 لیتری V8 آلومینیومی قرار گرفته یعنی همان موتوری که برای مدل اسپرت 500SL توسعه پیدا کرده است. یک سیستم تعلیق فوقالعاده، چرخهای بزرگتر و پانلهای بدنهٔ عریضتر هم این موتور قدرتمند را همراهی میکنند. تازهواردترین عضو گروه هم مدل جدید آئودی S4 است. این درواقع یک سدان آئودی 100 تقویتشده با سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق اسپرت، مجموعهای از تغییراتی بیرونی و داخلی و نسخهٔ ارتقاءیافتهای از پیشرانهٔ 2.2 لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی است.
مقام سوم: آئودی S4
نقاط قوت: کابین درجهیک، ظاهر شیک، پرفورمنس چهارفصل
نقاط ضعف: کاهش قدرت ترمزها در طول رانندگی، واکنشهای تنبل
S4 به خاطر ویژگیهایی مثل ظاهر شیک و کابین پر از آمپر، تا حد زیادی ما را به یاد یک جت تجاری میاندازد. هرچند این کوتاهترین فاصلهٔ محوری گروه را دارد اما کشیدهترین و عریضترین عضو جمع است درعینحال کوچکتر از همه احساس میشود. S4 با آمپرهای متعدد، متریال باکیفیتی شامل چرم، پلاستیک نرم و چوب و بیشترین فضای پای عقب در بین این سه، کابین جت مانندی دارد.
پیشرانهٔ 2.2 لیتری پنج سیلندر خودرو نیز با توجه به حجم خود قدرت قابلتوجهی تولید میکند (230 اسب بخار) و با صدای غرغر و توربین مانندی که به شنیدن آن از موتورهای پنج سیلندر آئودی عادت داریم به ردلاین خود میرسد. این پیشرانه پرفورمنس قابلتوجهی را فراهم میکند و خودرو را ظرف تنها 6.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، دو سدان دیگر به لطف پیشرانههای بزرگتر و قویتر، بسیار سریعتر هستند. حداکثر سرعت آئودی نیز روی تنها 205 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. علاوه بر این، نهتنها گشتاور 350 نیوتن متری موتور آئودی از دو رقیب خود کمتر است بلکه با تأخیر توربو هم مواجه خواهد بود.
در همین حال، هرچند ترمزها توانستند خودرو را از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در تنها 52.1 متر متوقف کنند اما در طول رانندگی نسبتاً تهاجمی ما قدرت توقف آنها بشدت کاهش پیدا کرد. S4 با قیمت پایهای که از 45,500 دلار آغاز میشود، با اختلاف ارزانترین خودروی این جمع است و از نقاط قوت زیادی مثل کابین فوقالعاده، پرفورمنس درخشان و کشش سیستم کواترو در هر شرایط آب و هوایی برخوردار است اما این جت چهارچرخ در برابر رقبای قویتر خود خیلی آسان شکست خورد.
مقام دوم: مرسدس بنز 500E
نقاط قوت: سرعت خیرهکننده، شاسی سرزنده، ساختار تانک مانند
نقاط ضعف: قیمت فضایی
با زیر کاپوت شروع میکنیم جایی که یک موتور 5 لیتری V8 با 326 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور پنهان شده است. حتی با وجود وزن 1781 کیلوگرمی، این قدرت به سرعتی تبدیل میشود که میتوانید آن را در استخوانهای خود احساس کنید. 500E که نیروی خود را بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب میرساند، ظرف تنها 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و تا حداکثر سرعت محدودشدهٔ 250 کیلومتر بر ساعتی خود پیش میرود.
اما علاوه بر قدرت عظیم، بدنهٔ مرسدس بهاندازهٔ یک کشتی جنگی محکم است، شاسی هرگز آشفته نمیشود و موتور در سرعتهای بالا ساکت است. 500E همچنین جادههای پرپیچوخم را مثل خودرویی با نصف اندازهٔ خود میبلعد. فرمان بسیار دقیق است و ترمزها خودرو را از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت ظرف فقط 50.6 متر متوقف میکنند بدون اینکه قدرت آنها پس از مدتی کاهش پیدا کند. این ماشین مثل هر بنز دیگری، شیک و زیبا است، سواری نسبتاً نرمی دارد و گشتاور آن بهقدری زیاد است که گیربکس ترجیح میدهد حرکت را با دندهٔ دو آغاز کند.
500E از کابین جادار و شیکی برخوردار است حتی اگر بهاندازهٔ آئودی چشمگیر نباشد. در همهجا چرم به چشم میخورد، بهطور سخاوتمندانهای از تزئینات چوبی استفاده شده است و صندلیها ماهرانه طراحی شدهاند. بهطورکلی، با وجود چند انتقاد جزئی، بهسختی میتوان از 500E ایراد گرفت؛ بنابراین، چرا این مرسدس در جایگاه اول قرار نگرفت؟ 500E فقط یک ایراد بزرگ دارد که قیمت پایهٔ 87,365 دلاری است. این رقم از هر نظر و خصوصاً در مقایسه با رقیب باواریایی، وحشتناک است.
مقام اول: بامو M5
نقاط قوت: غرش مهیب، گیربکس عالی، پرفورمنس شگفتانگیز
نقاط ضعف: کابین بیاحساس، چرخهای عجیب
M5 خودروی کاملاً اسپرتی است و این را از همان زمانی که سوئیچ را میچرخانید خواهید فهمید. موتور 3.5 لیتری شش سیلندر خطی حتی در حالت سلو هم با غرغری منحصربهفرد اطلاع میدهد که چیز متفاوتی زیر کاپوت پنهان شده است. با فشردن پدال گاز، عقربهٔ دورسنج موتور فوراً بالا میرود و غرش موتور با صدایی نرم بلند میشود. کلاچ را بگیرید، دستهدندهٔ گیربکس پنج سرعته را در دنده یک قرار دهید، گاز را تخته کنید و کلاچ را رها کنید تا وارد بهشت سدانهای اسپرت شوید.
موتور با 315 اسب بخار قدرت، آمادهٔ اجرای دستورات است و وقتی پای راست شما خواستهای داشته باشد، اتفاقات خوبی میافتد زیرا ماشین ظرف 5.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. M5 همچنین با اختلاف زیادی بالاترین سرعت گروه را در آزمایش اسلالوم ثبت کرد که نشان از تعادل شاسی، کنترل بادیرول و پاسخگویی فرمان دارد؛ بهعبارتدیگر، بسیاری از خودروهای اسپرت جهان برای همگام شدن با این سدان چهاردر در جادههای پیچدرپیچ کار سختی خواهند داشت.
در داخل اما هرچند کابین خودرو با چرم پوشیده و به هرگونه تجهیزات رفاهی قابلتصور مجهز شده است اما تا حدود سرد و ساده به نظر میرسد. البته شما یک سدان اسپرت را برای تزئینات داشبورد آن نمیخرید. M5 چیزهای مهمتری را ارائه میکند: یک پیشرانهٔ عالی، ترمزهای فوقالعاده، شاسی بینقص و شخصیت قابلاعتماد. قیمت پایهٔ این ماشین از 64,430 دلار آغاز میشود که شاید رقم زیادی به نظر برسد اما برای سدان پرفورمنسی که قطعاً شما را شگفتزده خواهد کرد رقم منصفانهای بهحساب میآید.
مشخصات فنی
آئودی S4 | مرسدس بنز 500E | بامو M5 | |
پیشرانه | 2.2 لیتری I5 توربو | 5.0 لیتری V8 | 3.5 لیتری I6 |
قدرت | 230 اسب بخار | 326 اسب بخار | 315 اسب بخار |
گشتاور | 350 نیوتن متر | 480 اسب بخار | 360 اسب بخار |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک | 5 سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 6.1 ثانیه | 5.5 ثانیه | 5.6 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.9 ثانیه | 14.1 ثانیه | 14.3 ثانیه |
توقف از 110 | 52.1 متر | 50.6 متر | 51.5 متر |
شتاب جانبی | 0.85 جی | 0.85 جی | 0.82 جی |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت |
وزن | 1765 کیلوگرم | 1780 کیلوگرم | 1725 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر | 15.7 لیتر | 14.7 لیتر |
قیمت پایه | 45,500 دلار | 87,365 دلار | 64,340 دلار |
قیمت تستشده | 45,500 دلار | 88,685 دلار | 64,760 دلار |