مرسدس بنز

نبرد پرچم‌داران برقی و بنزینی مرسدس، EQS یا S کلاس؟

مرسدس بنز S کلاس تاکنون خودروی سطح بالایی بوده که هرکسی توان خرید آن را ندارد اما حالا یک سدان دیگر هم این شانس را پیدا کرده که در جایگاه S کلاس قرار گیرد. این خودرو اما ساخت خود مرسدس است. EQS تمام الکتریکی مثل S کلاس در همان سطح بالای بازار قرار می‌گیرد اما این کار را با فرمول کاملاً جدیدی نسبت به همتای سنتی خود انجام می‌دهد. بالاترین مدل غیر AMG این خودرو EQS580 است که در خط مستقیم پابه‌پای موستانگ شلبی GT500 پیش می‌رود و درعین‌حال سرنشینان را در سکوت و تجمل غرق می‌کند.

اما این نبرد برق در برابر بنزین چیزی فراتر از اعداد و ارقام است. افراد خوش‌سلیقه‌ای که قصد پرداخت بیش از صد هزار دلار برای خرید یک خودروی لوکس دارند احتمالاً سراغ ستاره سه‌پر اشتوتگارت می‌روند اما حالا وقتی این خریداران به نمایندگی‌های فروش مراجعه می‌کنند، دو انتخاب خواهند داشت. هردوی این‌ها سدان‌های فول سایز مجللی هستند اما در این مقایسه تنها یکی از آن‌ها رتبهٔ اول را کسب کرده است. بنزینی یا برقی؟

دو مرسدس لوکس بسیار متفاوت

هرچند S کلاس و EQS در نام ۵۸۰ باهم اشتراک دارند اما این دو خودروی لوکس گران‌قیمت، تجمل شش‌رقمی را به شیوه‌های بسیار متفاوتی ارائه می‌کنند. S کلاس هم‌اکنون با پیشرانه‌های I6 و V8 به بازار عرضه می‌شود و به‌زودی برای کسانی که آمادهٔ غرق شدن در آینده‌ای تمام الکتریکی نیستند، یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای آن ارائه خواهد شد. از سوی دیگر، به لطف EQS، دیگر نیازی نیست که خریداران وفادار مرسدس بنز به تسلا مدل S صد هزار دلاری یا لوسید ایر تازه‌وارد نگاه کنند.

S580 و EQS580 هردو بسیار سریع‌تر از چیزی هستند که اکثر خریداران انتظار دارند اما بااین‌حال، هردو ماشین با تجمل و تکنولوژی فراوان، آرامش فوق‌العاده‌ای را برای سرنشینان خود فراهم می‌کنند. S580 زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک ۴ لیتری V8 توئین توربو را پنهان کرده که ۴۹۶ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو با وجود وزن ۲۲۵۰ کیلوگرمی، ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که در اکثر مقایسه‌ها عدد قابل‌توجهی است ولی در اینجا نه.

EQS580 نیز ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد اما از دو موتور الکتریکی در جلو و عقب نیرو می‌گیرد که مجموعاً ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این سدان الکتریکی که مثل S580 به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد، ظرف تنها ۳.۷ ثانیه خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. بله البته تسلا و لوسید بسیار سریع‌تر از این هستند اما چه اهمیتی دارد؟ این‌ها سدان‌های لوکس هستند نه درگستر. صرف‌نظر از اعداد، شتاب گیری ساکت و تقریباً فوری در هر سرعتی، حس سرگرم‌کننده و لذت‌بخشی دارد که S580 نمی‌تواند ارائه کند.

کیفیت سواری

S کلاس همچنین در کیفیت سواری هم به‌طور شگفت‌انگیزی ضعیف‌تر است. روشی که EQS580 سرنشینان را از سطح مسیر جدا می‌کند، حتی در صورت سفارش رینگ‌های ۲۲ اینچی، خارق‌العاده است. البته S580 هم با رینگ‌های ۲۱ اینچی سواری مناسبی را ارائه می‌کند اما هرگز هم‌سطح EQS نیست. سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب موجب می‌شود هردو خودرو در سرعت‌های شهری توانایی مانور بهتری از چیزی که از سدانی با بیش از پنج متر طول انتظار می‌رود داشته باشند. به لطف این تکنولوژی، شعاع چرخش EQS580 به عدد حیرت‌انگیز ۱۰.۹ متر رسیده است.

فرمان سبک EQS580 از حس شدن وزن تاهو مانند خودرو جلوگیری می‌کند اما در یک جادهٔ پرپیچ‌وخم نباید از آن انتظار احساس یا رفتاری شبیه به خودروهای اسپرت را داشت. S580 کنترل بهتری دارد اما بازهم در پیچ‌ها حرکات بدنهٔ آن خود را نشان می‌دهند؛ بنابراین، از S کلاس و EQS نباید انتظار داشت که راننده را به سریع‌تر رفتن تشویق کنند مگر اینکه سراغ نمونه‌های AMG آن‌ها بروید. این دو خودرو همچنین هیچ‌کدام احساس ترمز خیلی خوبی ندارد اما در اینجا شرایط EQS بدتر است و پدال ترمز آن حسی اسفنجی و غیردقیق به راننده می‌دهد.

مقایسهٔ برق و بنزین در دنیای مرسدس

طبق برآوردها، EQS580 با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۵۰ کیلومتر را طی کند. این رقم اما از برد ۷۱۰ کیلومتری S580 به‌صورت ترکیبی با یک باک بنزین کمتر است. مثل بسیاری از خودروهای الکتریکی، برای شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطری‌های EQS580 حتی با سریع‌ترین شارژرها هم به حدود نیم ساعت زمان نیاز است درحالی‌که باک S580 را می‌توان در پمپ‌بنزین‌های معمولی ظرف تنها پنج دقیقه کاملاً پر کرد. البته این مشکل خودروهای الکتریکی فقط در سفرهای جاده‌ای طولانی اهمیت دارد و در هر جای دیگری، EQS پیروز خواهد بود.

S580 خودروی ساکتی است اما قوای محرکهٔ EQS580 سکوت را به سطح جدید ارتقاء داده است. بااین‌حال، کابین ساکت و آئرودینامیک عالی هزینه دارد و از دید ما، مرسدس برای دستیابی به ضریب درگ تنها ۰.۲۰ در EQS، بیش‌ازحد طراحی خودرو را قربانی کرده است. ظاهر حبابی مانند این خودرو جای حرف و انتقاد زیادی دارد درحالی‌که تسلا مدل S و لوسید ایر با مصرف انرژی مشابه و یا حتی بهتر، برد بیشتری را با طراحی مطلوب‌تری ارائه می‌کنند.

توجه به جزئیات

در داخل هردو خودرو سعی شده تجمل با تکنولوژی ترکیب شود به شکلی که اولی بر دومی غلبه نکند. مهم‌ترین تکنولوژی در کابین EQS580 هایپراسکرین بزرگی است که صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی ۱۷.۷ اینچی و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سمت شاگرد را شامل می‌شود. کمی برای این سیستم و دستورات صوتی آن وقت بگذارید به آن عادت خواهید کرد. داخل این خودرو در جلو نسبت به S کلاً دل‌بازتر به نظر می‌رسد و دریچه‌های تهویهٔ آن طراحی عالی‌ای دارند اما در هردو خودرو متوجه متریالی شدیم که از سطح درجه‌یک پایین‌تر هستند. همچنین استفاده از کنترل‌های صندلی جلوی دو خودرو نیز نسبت به مدل‌های قبلی مرسدس دشوارتر است. یک برتری غیرمعمول برای EQS اما طراحی لیفت‌بک آن است که بارگیری صندوق‌عقب را آسان‌تر می‌کند.

در EQS، سرنشینان در ارتفاع بالاتری نسبت به S کلاس می‌نشینند اما به دلیل وجود کاپوت بلند، ممکن است برخی رانندگان در داخل احساس خفگی داشته باشند زیرا از بالای داشبورد رو به بیرون دید محدود دارند. البته این موضوع برای اکثر خریداران مشکل‌ساز نخواهد بود اما صندلی‌های عقب EQS با S کلاس قابل‌مقایسه نیست. در اینجا قسمت نشیمنگاه صندلی‌های S کلاس بلندتر و راحت‌تر است درحالی‌که کف EQS برای سرنشینان عقب بسیار بلند بوده و باعث می‌شود زانوها در ارتفاع بالایی قرار گیرند. دلیل این موضوع نصب باطری‌ها در کف خودرو است. همچنین در هردو خودرو برای باز کردن درها به زور زیادی نیاز است. بله این مشکل احمقانه‌ای است اما وجود دارد.

یک نتیجه‌گیری ناامیدکننده

در پایان این مقایسهٔ خانوادگی، برخی از آزمایش‌کنندگان معتقد بودند که این دو بنز پرچم‌دار کاملاً هم‌طراز یکدیگر نیستند. به اعتقاد برخی، S کلاس راه خود به‌عنوان رهبر تکنولوژی مرسدس گم کرده است و انتقاد از کیفیت سواری و احساس ترمز S580 آزمایشی ما هم این موضوع را تشدید کرد. از سوی دیگر، EQS از کیفیت سواری باورنکردنی برخوردار است یعنی دقیقاً همان چیزی که از یک خودروی لوکس شش‌رقمی می‌خواهیم ولی بااین‌حال، جایی که این ماشین واقعاً امتیاز از دست می‌دهد، طراحی بیرونی و صندلی‌های عقب است.

درمجموع، اگر ما E کلاس و EQE را باهم مقایسه می‌کردیم ممکن است نتیجه جور دیگری رقم می‌خورد اما در این رقابت، S کلاس علیرغم ایراداتش، تجربه‌ای را ارائه می‌کند که از همه لحاظ خوب است و هیچ‌گونه مشکل بزرگی در آن دیده نمی‌شود. EQS هنوز هم نمی‌تواند در حد S کلاس باشد و این ما را ناامید کرد. این نام افسانه‌ای در طول نیم قرن به‌طور مداوم بروز شده و بهبود پیدا کرده است اما به‌احتمال‌زیاد، طراحی و مهندسی یک S کلاس واقعی از خودروهای الکتریکی مرسدس بنز این‌قدر طول نخواهد کشید.

مقام اول: مرسدس بنز S کلاس

نقاط قوت: ظاهری که گران به نظر می‌رسد، طراحی عالی صندلی‌های عقب، برد بیشتر از EQS

نقاط ضعف: کیفیت سواری می‌توانست بهتر باشد، احساس ترمز ناخوشایند، دستگیرهای در بیرونی خسته‌کننده

جمع‌بندی: S کلاس علیرغم مشکلاتی که دارد، فعلاً همچنان استانداردی برای سدان‌های لوکس محسوب می‌شود

مقام دوم: مرسدس بنز EQS

نقاط قوت: کیفیت سواری فوق‌العاده، شتاب فوری و بی‌صدا، کارایی یک هاچ‌بک در قسمت صندوق بار

نقاط ضعف: ارتفاع بالای زانو در صندلی‌های عقب، ظاهر نه‌چندان چشمگیر، هایپراسکرین غیرکاربردی برای برخی

جمع‌بندی: سدان الکتریکی لوکس و جذاب مرسدس بنز به دلیل چند ایراد بزرگ، ناامیدکننده است

مقایسه مشخصات فنی

مرسدس S580

مرسدس EQS580

پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو الکتریکی دو موتوره
قدرت ۴۹۶ اسب بخار ۵۱۶ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ ۸۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
نسبت وزن به قدرت ۴.۵ اسب بخار/کیلو ۵.۱ اسب بخار/کیلو
رینگ و لاستیک ۲۱ اینچی ۲۵۵ ۲۱ اینچی ۲۶۵
فاصلهٔ محوری ۳,۲۱۵ میلی‌متر ۳,۲۱۰ میلی‌متر
طول ۵,۲۸۸ میلی‌متر ۵,۲۶۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۳ میلی‌متر ۱,۹۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۰۳ میلی‌متر ۱,۵۱۴ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۲.۸ متر ۱۰.۹ متر
وزن خالص ۲۲۵۰ کیلوگرم ۲۶۴۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۴ به ۴۶ جلو/عقب ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۳۶۵ لیتر ۶۲۳ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۰ ثانیه ۳.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۵ ثانیه ۱۲.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۴.۱ متر ۳۵.۰ متر
شتاب جانبی ۰.۸۷ جی ۰.۸۸ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۵.۸ ثانیه ۲۵.۲ ثانیه
ظرفیت باک/باطری ۸۳ لیتر ۱۰۸ کیلووات ساعت
برد ۷۱۰ کیلومتر ۵۵۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۱۷,۳۵۰ دلار ۱۱۹,۱۱۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۴۳,۲۳۰ دلار ۱۲۵,۳۱۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Jdm باز

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بنظر منم هنوز نمیشه از eqs به عنوان نسخه برقی s کلاس یاد کرد بلکه فقط یه خودروی برقی هست که میتونه با s کلاس رقابت کنه نه اینکه جایگزین برقی اون باشه

    موافقم 54
    مخالفم 0
  2. TML BN

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    چرا S کلاس بیشتر به چشم من میاد؟

    موافقم 68
    مخالفم 0
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      چون اسم اس کلاس میاد تو ذهن هر کسی ته ته لوکس بودن میاد

      موافقم 55
      مخالفم 0
  3. GMA

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    به هیچ وجه نمیشه EQS را «S کلاس دنیای الکتریکی ها» در نظر گرفت، طراحیش واقعا خسته کنندست، وقتی نسل جدید S کلاس معرفی شد گفتم افت طراحی داشته،ولی وقتی EQS معرفی شد گفتم صد رحمت به افت طراحی!
    تنها خودرو الکتریکی که میتونه S کلاس را به چالش بکشه، لوسید ایر هست وسلام

    موافقم 41
    مخالفم 1
    1. Humer

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (299 ديدگاه)

      دقیقا لوسید شایستگی این دوئل رو داره نه eqs

      موافقم 4
      مخالفم 18
  4. Narrator

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حداقل تو طراحی که نمیتونه با اس کلاس رقابت کنه. اون حالت تخم مرغی ای کیو اس مانع این میشه که به چشم لوکس ترین خودروی مرسدس بنز بهش نگاه کنم. ولی خب توی طراحی داخلی حتی میتونم بگم یکم از خود اس کلاس هم دلنشین تره و آرامش بیشتری به آدم منتقل می کنه.

    موافقم 30
    مخالفم 4
  5. آنتی چاینا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دستگیره ی در‌ خسته کننده … و دیگر هیچ …
    آخه این ایراده ؟!

    موافقم 43
    مخالفم 0
  6. آنتی چاینا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    علی رغم این بررسی این دو تا بهترین کلاس خودشون هستن …
    تکنولوژی بالا ، طراحی‌ عالی ، کیفیت تضمین شده و اثبات شده …

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. Alan.r

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    S کلاس رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 25
    مخالفم 0
  8. ali-mg

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    قبول دارین داخل کابین های مرسدس تقریبا از 2019 جهش خیلی بالایی توی کیفیت کرد

    موافقم 29
    مخالفم 2
  9. Radmehr

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    هردو عالی
    ولی ب نظرم EQS از نمای بقل یکم میتونست بهتر باشه

    موافقم 18
    مخالفم 0
  10. عاشق پدال

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (259 ديدگاه)

    طراحی افتضاح. چند سالی هست بنز اینطوریه.
    خدا لعنت کنه طراحانشو
    خدا لعنت کنه مسئولینشو
    خدا لعنت کنه مدیرانشو

    موافقم 2
    مخالفم 38
  11. هیچکس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (160 ديدگاه)

    تنها چیزی از EQS که باهاش مشکل دارم طراحی جلوش هست یعنی افتضاحه

    موافقم 21
    مخالفم 2
  12. javadhy

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    گفته شد s class میتونست سواری راحت تری داشته باشه که تا حدودی وقتی با eqs مقایسه شه درسته ولی در کل خیلی راحته ولی در مورد ترمزاش باید بگم در برابر رقباش بهترین ترمز هارو داره در حدی بگم که از سرعت ۱۰۰ مایل برساعت حدود ۹ متر زودتر از بنتلی فلایینگ اسپر وایمیسته در مورد دستگیره های درم که دیگه هیچی نگم بهتره واقعا

    موافقم 27
    مخالفم 2
  13. HamiD

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    موتور ترند اصلا بررسی جالبی نداشت …
    توی بررسی یه چیزی میگفت و در نتیجه گیری چیز دیگه ای!
    انگار نویسنده خسته شد و داد یکی دیگه نتیجه گیری کنه …
    به هر حال S رو همه جوره به EQS ترجیح میدم …
    دستگیره در رو هم نمیدونم کجات میخوای قرار بدی بشر!

    موافقم 26
    مخالفم 1
  14. A.M.D

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    کارهایی که بنز برا فیس و نسل بعد این خودروها انجام بده :
    S: کیفیت سواری بهتر ترمز ها رو بهتر تنظیم کنه طراحی جسورانه تر
    EQS: طراحی طراحی طراحی طراحی!!!!!
    برد بیشتر قدرت بیشتر و رفع مشکل جای پا

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. al-ml-kh

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    مرسدس متاسفانه بیش از اندازه طراحی رو فدای مسافت کرد
    البته به نظرم راه دیگه ای هم با تکنولوژی الآن نداشت .این سدان ها در حالت عادی همینجوریش سنگین هستن فقط دیگه کافی بود مرسدس میومد باتری های EQS رو بیشتر میکرد که خب یه جورایی بهتر که نه از نظر مسافت به علت وزن خودرو خیلی کمترم میشد پس میشه یجورایی هم بشون حق داد
    EQS تو نگاه اول شاید زیاد به دل نشینه مخصوصا وقتی قراره به عنوان یک کلاس S کارش رو انجام بده
    یه مشکلی که تو این یکی دو سال با مرسدس دارم اینه که چرا وزن خودرو رو انقد بالا میبرن ؟ درسته با اینکه همیشه از لحاظ شتاب و قوای فنی سدان های درجه یکی میزنه ولی چرا نتونستن تو درگ بی ام و رو بزنه؟ البته این حرف خیلی فوله که بگیم خب چون تو درگ نتونسته رقیبشو بزنه پس ماشین بدیه .

    مرسدس چند تا ایراد ریز داره اگه برطرفشون کنه خیلی عالی تر میشه
    – یکی به نظرم طراحی عقب سدان هاش هستش
    – دوم وزن زیاد خودرو هاش
    – قیمت بیشترش نسبت به رقیباش
    – شاید یسری از دوستان شتاب کمترش تو درگ نسب به بی ام و رو عم یه عیب بحساب بیارن
    اگرم چیز دیگه ای هست خوذتون به لیست اضافه کنید

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. R@m!n

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      وزن زیادش بخاطر سیستم پیچیده 4matic، وزن بالاتر موتورها، شاسی و درهای سنگین تر برای افزایش مقاومت و پایداری بدنه و البته تنطیم فرمون به نسبت سنگین تر هست. مرسدس ها همیشه سنگین بودن این یه راهکار قدیمی تو محصولات مرسدس بوده‌ و یجورایی شناسنامه محصولات بنز هست.

      موافقم 14
      مخالفم 2
  16. R@m!n

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    پرستیژ S-class و کیفیت سواری و امکاناتش چندین دهه هست که اونو محصول شاخص کلاسش کرده و فکر نمی کنم برندی بهش برسه تو محصولات درون سوز از طرفی EQS علیرغم طراحی بسیار بدش گام های بزرگی برداشته و بنظر در آینده نمونه برقی راهه پدرشو ادامه میده.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  17. شهر نشین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    کابین اون برقیه رو نگاه کنید.فرمون مزاحم دید به کیلومتر شمار نمیشود؟

    موافقم 0
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا