مرسدس بنز

نبرد مرسدس بنز EQS و لوسید ایر، خداحافظ V8 بنزینی!

خودروهایی مثل مرسدس بنز EQS و لوسید ایر آمده‌اند تا هشت سیلندرها را با خود ببرند. به خاطر این دو سدان الکتریکی، همهٔ سدان‌های لوکس با بدنه‌های بزرگ، پیشرانه‌های بزرگ و عطش بالا برای سوخت باید از سال ۲۰۲۲ احساس خطر کنند. البته بدنه‌های بزرگ همچنان باقیمانده‌اند اما غول بنزین‌خوار زیر کاپوت حالا جای خود را به موتورهای الکتریکی و باطری‌های بزرگ داده‌اند. لوسید ایر گرند تورینگ و مرسدس بنز EQS580 سرعت، ابهت و تجهیزات زیادی دارند اما آیا از همان جذابیت و شکوه همتایان بنزینی خود هم برخوردار هستند؟ در ادامه خواهیم فهمید.

گزافه نیست اگر بگوییم سرعت پیشرفت تکنولوژی از سال ۲۰۱۶ تا اواخر ۲۰۲۱ به‌راحتی از پیشرفت‌های بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بیشتر بوده است. حرف از سال ۲۰۱۶ شد. این سال برای هردو شرکت سال مبارکی بود زیرا در اکتبر آن سال شرکت آتیوا به لوسید موتورز تغییر نام داد و به‌سرعت احداث کارخانهٔ ۷۰۰ میلیون دلاری خود در آریزونا را آغاز کرد. در یک قارهٔ دیگر نیز مرسدس بنز در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ کراس‌اوور کانسپت Generation EQ را رونمایی کرد. این یک طرح مطالعاتی الکتریکی بود که به‌زودی به مدل تولیدی EQC تبدیل شد و زیر برند EQ مرسدس را ایجاد کرد.

این داستان ما را به EQS می‌رساند. طبق سیستم نام‌گذاری که طی حدود نیم قرن شکل گرفته است، تشخیص جایگاه EQS در سبد محصولات مرسدس دشوار نیست. اگر در این نام به حرف سوم از چپ دقت کنید متوجه می‌شوید که این خودرو معادل الکتریکی S کلاس محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که S کلاس در طول تاریخ طولانی خود به یک معیار در کل صنعت خودروسازی دنیا تبدیل شده و اعتبار فراوانی برای خود کسب کرده است، انتظارات از معادل الکتریکی آن‌هم بسیار بالا است.

اما در مورد لوسید ایر که خودروی سال ۲۰۲۲ موتورترند شد هرگز نمی‌توان چنین چیز گفت زیرا تا قبل از اولین تجربه‌ای که با این خودرو در رقابت خودروی سال داشتیم، به‌جز آنچه در نمایشگاه‌های خودرو دیده بودیم چیز دیگری در مورد آن نمی‌دانستیم. به همین دلیل، خیلی از ما نمی‌دانستیم از یک استارت‌آپ الکتریکی که مهندس ارشد سابق تسلا مدیر اجرایی آن است چه انتظاری باید داشته باشیم؛ اما لوسید با ارائهٔ تکنولوژی باورنکردنی در زمینهٔ قوای محرکه الکتریکی که هنوز از خودروسازان بزرگ و حتی تسلا ندیده‌ایم، همه را غافلگیر کرد؛ بنابراین، این نبرد رودررو را تقابل بین جهان قدیم و جهان جدید در نظر بگیرید.

بیایید رقابت را با بررسی طراحی مرسدس آغاز کنیم. EQS نشان می‌دهد کسانی که کنترل دپارتمان طراحی مرسدس را در دست دارند، به طرز ماهرانه‌ای ما را به سمت حمل‌ونقل خودکار و بدون راننده سوق می‌دهند. تسلا مدل S که زمانی نماد خودروهای آینده بود را فراموش کنید زیرا از نظر ظاهری، EQS نزدیک‌ترین چیز به یک خودروی بدون راننده است. با آن طراحی تهاجمی که به نظر می‌رسد از نهنگ بلوگا الهام گرفته و جلوپنجره‌ای چراغ‌دار، وقتی داخل EQS می‌روید از دیدن غربیلک فرمان و پدال‌ها متعجب می‌شوید.

ما هنوز خیلی قبول نداریم که امروزه تجمل به معنای صفحه‌نمایش است و به همین دلیل کابین مملو از نمایشگر EQS کمی شوکه کننده بود. درهرحال، این اولین ارائهٔ هایپراسکرین مرسدس بنز محسوب می‌شود. این نام‌گذاری جالب به یک پانل شیشه‌ای اشاره دارد که تمام داشبورد را پوشش داده که دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی را در خود جای داده است. یکی از این نمایشگرها به‌عنوان صفحه آمپر جلوی راننده قرار گرفته و دیگری برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. بین این دو هم یک نمایشگر ۱۷.۷ اینچی لمسی مرکزی بر بخش اصلی داشبورد سلطه دارد که کنترل کاملی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم تهویه و تنظیمات صندلی‌های جلو را ارائه می‌کند.

دیگر قسمت‌های کابین EQS نسبتاً ساده و آشنا هستند. فضای پا مثل لیموزین‌ها زیاد است اما به خاطر جانمایی باطری‌ها و تناسبات کلی عجیب خودرو، سرنشینان عقب با ارتفاع زیاد کف خودرو مواجه هستند که زاویهٔ زانوها را زیاد می‌کند و این ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. بااین‌حال، همهٔ صندلی‌های جلو و عقب بسیار راحت هستند و حسی شبیه به سالن را ایجاد می‌کنند.

در داخل EQS، تناسب، دقت مونتاژ و کیفیت همان چیزی است که از مرسدس انتظار می‌رود و هرچند متریال هم خوب هستند اما عالی نیستند. مثلاً در جاهایی که باید فلزی باشند از پلاستیک استفاده شده و این چیزی است که در S کلاس دیده نمی‌شود. دلیل این کار چه کاهش وزن باشد و چه جبران هزینه‌های بالای توسعهٔ این پلت‌فرم جدید، باعث شده EQS نسبت به همتای بنزینی خودرو بسیار ارزان‌تر احساس شود. به این موضوع دید ضعیف، ارتفاع بالای پایهٔ شیشهٔ جلو، نورپردازی‌های فراوان و نمایشگر بسیار بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم که اضافه کنیم، EQS به یکی از بی‌ظرافت‌ترین مرسدس بنزهای سال‌های اخیر تبدیل می‌شود.

بنابراین، اگر قرار است این S کلاس خودروهای الکتریکی باشد باید آن‌را یک اشتباه بزرگ دانست. EQS فاقد حس استحکام و کیفیتی است که S580 دارد و در آن چیزهایی مثل اسباب‌بازی و ارزان‌قیمت دیده می‌شود. البته کسانی که از کابین‌های پُر از LED و نمایشگرهای بزرگ مرسدس لذت می‌برند، در داخل EQS بسیار خشنود می‌شوند و بنابراین بدیهی است که واکنش‌ها به کابین EQS سلیقه‌ای باشد.

در لوسید ایر اما همه‌چیز متفاوت است و هرچند شاید نتواند در کنکور طراحی پیروز شود اما به‌طور هم‌زمان خودرو را هم ساده و هم پیچیده نشان می‌دهد. سردبیر موتورترند در اولین رانندگی خود با ایر آن‌را یک سیتروئن DS بازطراحی شده برای فیلم بلید رانر توصیف کرد. طراحی این ماشین بدون زرق‌وبرق و شلوغ‌کاری، ظریف و چشم‌نواز است و تجسم کاملی از آینده را ارائه می‌کند. استفاده از این مقدار شیشه در ساختار ایر واقعاً خیره‌کننده است، طرح سقف آن بسیار جذاب است و کل پکیج خودرو آن‌قدر هنری است که پارک کردن آن در هرجایی غیر از مقابل موزهٔ هنر نامناسب به نظر می‌رسد.

حال پای به داخل ایر می‌گذاریم. بله در اینجا هم نمایشگرهای زیادی وجود دارد اما بجای آن هایپر بیلبورد EQS، یک نمایشگر ساده مقابل راننده قرار گرفته است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم در بالای داشبورد به صفحه آمپر چسبیده است و یک نمایشگر بزرگ هم روی کنسول میانی برای کنترل ویژگی‌هایی مثل سیستم تهویه، تنظیمات صندلی‌ها و… تعبیه شده است. برخلاف EQS، در اینجا چند دکمهٔ فیزیکی هم دیده می‌شود.

سقف شیشه‌ای ایر در داخل بیشتر از بیرون جذاب به نظر می‌رسد. این سقف بدون هیچ ستون افقی، از شیشهٔ جلو آغاز شده و در انتها به یک ساختار T شکل می‌رسد. به همین دلیل، کابین ایر در مقایسه با اتاق محصور و VIP مرسدس بسیار دل‌بازتر احساس می‌شود. علاوه بر این، در اینجا فضای زیادی برای شانه و پا وجود دارد، دید روبه بیرون عالی است و تناسب و توجه به جزئیات هم حتی در مقایسه با خودروهای هم‌قیمت بسیار خوب به نظر می‌رسد. جزئیات کوچکی مثل نوشتهٔ کرومی LUCID در میانهٔ غربیلک فرمان، تریم‌های فلزی مات و چرم ظریف در قسمت‌هایی که انتظار نمی‌رود نیز به جذابیت کابین این سدان آمریکایی افزوده‌اند.

تفاوت بین دو خودرو در بخش پرفورمنس و قوای محرکه هم ادامه دارد زیرا هرکدام هدف خاص خود را دنبال می‌کنند. EQS580 به دو موتور مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و مجموعاً ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این موتورها توسط یک پکیج باطری ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند که وزن خودرو را به بیش از ۲.۶ تن رسانده‌اند اما EQS580 به‌اندازهٔ کافی قدرت دارد تا ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۲.۲ ثانیه طی کند. بله البته این یک تسلا مدل S پلاد نیست اما چه کسی به چنین شتاب خیره‌کننده‌ای در یک سدان لوکس خانوادگی نیاز دارد؟ سرعت و شتاب EQS از نیاز خیلی از خریداران هم بیشتر است.

اگر مرسدس را یک قطار گلوله‌ای پرسرعت بدانیم، لوسید کنکورد است. این خودرو در نمونهٔ مورد آزمایش ما یعنی گرند تورینگ مثل بنز دو موتور دارد اما این موتورها در اینجا ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند و انرژی خود را از باطری‌های ۱۱۳ کیلووات ساعتی می‌گیرند؛ بنابراین طبیعی است که ایر ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۸ ثانیه طی کند؛ اما بازهم میگوییم که این سدان‌های لوکس بزرگ خودروهای اسپرتی نیستند و بنابراین هر شتابی که سریع‌تر از ۵ ثانیه داشته باشند عملاً کاربردی نخواهد داشت.

موضوع مهم در این خودروها اما برد است. محتاط‌ترین رانندگان EQS580 با هر بار شارژ کامل می‌توانند تا ۵۵۰ کیلومتر را طی کنند اما این رقم در مقایسه با رکورد ۸۳۰ کیلومتری ایر گرند تورینگ که توسط EPA هم تأیید شده ناچیز به نظر می‌رسد. برای داشتن این برد چشمگیر هم نیازی به پرداخت هزینهٔ اضافی برای سفارش باطری‌های بزرگ‌تر نیست زیرا همهٔ نسخه‌های گرند تورینگ به‌صورت استاندارد با این باطری‌های ۱۱۳ کیلووات ساعتی عرضه می‌شوند و حتی با بزرگ‌ترین رینگ‌ها، برد آن در کمترین حالت ۶۵۰ کیلومتر خواهد بود.

هرچند قرار نیست هیچ‌کدام از این دو خودرو اسپرت باشند اما هردو در پس‌زمینهٔ خود کمی حس اسپرتی دارند که فراتر از وزن بسیار بالای آن‌ها است. دراین‌بین، مرسدس حال و هوای اسپرت کمتری دارد اما فرمان بسیار سریع و فرمان گیری چرخ‌های عقب موجب می‌شود این بنز بزرگ راحت‌تر از چیزی که انتظار می‌رود تغییر جهت دهد. چسبندگی لاستیک‌های چهارفصل استاندارد EQS هم خوب است و آرامش بدنه و کیفیت سواری روی هر مسیری فوق‌العاده است. البته سواری خودرو به نرمی بنتلی یا رولزرویس نیست اما اگر چشم‌بسته در صندلی‌های عقب مجلل آن می‌نشستیم، قطعاً فکر می‌کردیم سوار بر نسل بعدی مایباخ شده‌ایم.

هنگام آزمایش EQS تمام تلاش خود را کردیم تا باطری‌های آن‌را در سریع‌ترین زمان ممکن خالی کنیم که این به معنای تخته کردن گاز با شدت تمام است. همان‌طور که گفته شد، شتاب خودرو برای هدف موردنظر آن عالی است اما ابعادی شبیه به اتوبوس مدرسه تا حد زیادی احساس سرعت را کاهش می‌دهند. EQS مثل اکثر خودروهای الکتریکی از سیستم بازیابی انرژی ترمزها بهره می‌برد که دو سطح مختلف دارد و در حالت معمولی، میزان درگیری آن در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز کمتر است. این خودرو از قابلیت رانندگی با یک پدال هم برخوردار است که هرچند شاید احساس عجیبی داشته باشد اما کاربردی است تا جایی که در هنگام آزمایش EQS در پیست ترمزهای مکانیکی تقریباً دست‌نخورده باقی ماندند.

برخلاف شخصیت آرام EQS، لوسید ایر گرند تورینگ کمی بیشتر شبیه سدان‌های اسپرت احساس می‌شود. البته لاستیک‌های باریک و وزن ۲.۴ تنی به این معنا است که این نمی‌تواند هرگز مثل یک ب‌ام‌و M5 باشد اما تصور فوق‌العاده‌ای از یک M550i الکتریکی را به همراه دارد. مثل مرسدس که حالات رانندگی اقتصادی، اسپرت، راحت و شخصی دارد، لوسید هم از حالات مختلفی برخوردار است که نام‌های اسموث، سوئیفت و اسپرینت برای آن‌ها انتخاب شده است. هرکدام از این حالت‌ها سطح متفاوتی از پرفورمنس را ارائه می‌کنند و اسپرینت کل ۸۰۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

همان‌طور که اعداد نشان می‌دهند، سرعت لوسید در حالت اسپرینت کاملاً شبیه سوپراسپرت‌ها است که با سواری فوق‌العاده و ماساژور عالی صندلی‌های آن کاملاً در تضاد است. البته از برخی جهات می‌توان از این خودرو حس بنتلی فلاینگ اسپار اسپید الکتریکی را گرفت. در آزمایش چند کیلومتری که رانندگی آرامی با ایر داشتیم تحت تأثیر سیستم تعلیق بادی تطبیقی آن قرار گرفتیم که دست‌اندازها، سرعت‌گیرها و چاله‌ها را به‌خوبی و نرمی جذب می‌کند اما سیستم احیای انرژی ترمزهای لوسید که مثل مرسدس دو سطح دارد، حتی زمانی که در حالت کمترین درگیری قرار داده می‌شود هم کمی بیش‌ازحد تهاجمی عمل می‌کند.

پیروز کیست؟

این رقابت اول‌ازهمه نشان می‌دهد که آیندهٔ الکتریکی از چیزی که فکر می‌کنیم نزدیک‌تر است اما از این که بگذریم، بین لوسید ایر و مرسدس EQS تفاوت‌های بیشتری نسبت به S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ وجود دارد و این تفاوت‌ها آن‌قدری هستند که به‌راحتی بتوان خودروی برنده را انتخاب کرد.

رتبهٔ دوم به مرسدس EQS580 می‌رسد. این خودرو به‌عنوان یک اتاق خصوصی چرخ‌دار عالی است اما در دیگر قسمت‌ها خصوصاً ارزش در برابر قیمت، تجهیزات، ظاهر بیرونی و متریال کاستی‌هایی دارد. S کلاس خودروهای الکتریکی نباید این‌طور باشد. این خودرو صرف‌نظر از اندازه، از دیگر جهات بیشتر شبیه نسخهٔ الکتریکی CLS یا حتی E کلاس احساس می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود لوسید ایر گرند تورینگ پیروز این رقابت باشد. این خودرو مملو از تکنولوژی‌های پیشرفته است، توجهی عالی به جزئیات دارد و از ظرافت و زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای خودروسازان قدیمی و همین‌طور تسلا محسوب می‌شود. ما از دیدن اینکه لوسید ایر چگونه بازی را تغییر می‌دهد هیجان داریم و بیشتر از آن منتظر دیدن محصول دوم این شرکت نوپا هستیم.

مقام دوم: مرسدس بنز EQS580

نقاط مثبت: فوق‌العاده راحت، تناسب و دقت ساخت عالی، اگر عاشق نمایشگر هستید این ماشین برای شما است

نقاط منفی: ظاهری که برای همه مناسب نیست، زاویهٔ زانوی سرنشینان عقب زیاد است، نمی‌تواند S کلاس خودروهای الکتریکی باشد

مقام اول: لوسید ایر گرند تورینگ

نقاط مثبت: گام بعدی انقلاب در تکامل صنعت خودرو، طراحی جذاب و بدون شلوغ‌کاری، برد باورنکردنی

نقاط منفی: کیفیت نامطمئن در نمونهٔ پیش‌تولید مورد آزمایش ما، برخی ویژگی‌های بیهوده و خسته‌کننده مثل دستگیرهٔ درها

مقایسه مشخصات فنی

لوسید ایر

مرسدس EQS580

قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۸۰۰ اسب بخار ۵۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۲۰۰ نیوتن متر ۸۵۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
نسبت وزن به قدرت ۳.۰ اسب بخار/کیلو ۵.۱ اسب بخار/کیلو
رینگ و لاستیک ۲۱ اینچی ۲۴۵ ۲۱ اینچی ۲۶۵
فاصلهٔ محوری ۲,۹۵۹ میلی‌متر ۳,۲۱۰ میلی‌متر
طول ۴,۹۷۳ میلی‌متر ۵,۲۶۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۵ میلی‌متر ۱,۹۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۱۲ میلی‌متر ۱,۵۱۴ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۱.۹ متر ۱۰.۹ متر
وزن خالص ۲۳۸۸ کیلوگرم ۲۶۴۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۶۲۵ + ۲۸۳ لیتر ۶۲۳ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه ۳.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه ۱۲.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۵.۰ متر ۳۵.۰ متر
شتاب جانبی ۰.۹۱ جی ۰.۸۸ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۴.۶ ثانیه ۲۵.۲ ثانیه
ظرفیت باطری ۱۱۲ کیلووات ساعت ۱۰۸ کیلووات ساعت
برد ۸۳۰ کیلومتر ۵۵۰ کیلومتر
قیمت پایه ۱۳۹,۰۰۰ دلار ۱۱۹,۱۱۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۳۹,۰۰۰ دلار ۱۲۵,۳۱۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4526 ديدگاه)

    سلام ممنون از امیر عزیز بخاطر این مطلب عالی.
    متاسفانه یا خوشبختانه آینده الکتریکی زودتر از اوت چیزی که فکر میکردیم پدیدار شده. کافیه اخبار و مطالب چند سال قبل رو مطالعه کتیم تا بفهمیم که این خودروها واقعا به حقیقتی انکار ناپذیر تبدیل شدن ولی همیشه خودروهای بنزینی در قلبمون جای خواهند داشت 🌷❤

    موافقم 47
    مخالفم 2
    1. عرفان

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (229 ديدگاه)

      دقیقا اقا شاهین
      باید ماشینای برقی رو پذیرفت
      خصوصا الان که بسیار قابل احترام شدن نسبت به سال های پیش
      اما دقیقا همین چیزی که گفتید
      خاظره و داستان های زیبای دنیای سنتی خودرو هنوز هم برای ما قابل احترام خواهند بود

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Hosein

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (103 ديدگاه)

        اره باید ماشین های برقی رو پذیرفت چون تارا هم داره برقی میشه , اصلا دیدی دو سال دیگه ۲۰۷ پانوراما اتومات دورنگ برقی هم بیاد.

        موافقم 10
        مخالفم 2
  2. Silent

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (625 ديدگاه)

    بازی ev ها دست امریکا هست و باقی باس برا دوم شدن تلاش کنن. زین پس
    البته که موضوع در اصل برپایه تغییر منابع سوخت پاک هست
    TESLA
    LUCID (تازه شروع کار هست و باید برا تیراژش فکری بکنه)
    HUMMER

    موافقم 18
    مخالفم 24
  3. میثم

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا لوسید ایر است
    طراحی زیباتر
    پرفورمنس بهتر
    مرسدس انگار از هول اینکه از بقیه عقب نمونه دستور کار توسعه هرچه سریع‌تر یه سدان الکتریکی برای جایگزینی اس کلاس رو داره

    موافقم 47
    مخالفم 11
    1. امیرحسین

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (300 ديدگاه)

      میثم جان من نمیدونم چرا برندهای که سالیان اومدن خودروهای درون سوز تولید کردن بعد میان یه خودروی الکتریکی میزنند یه طوری میشم
      و واقعا با شما موافقم که از سر اینکه عقب نمونن دست به تولید میزنند و فکر رقابت نیست چون کاملا تفاوت ها مشخص اما باید بگم در آینده هرچه نزدیک آلمانی های خیلی تو صنعت الکتریکی غول میشن احساس میکنم آینده الکتریکی تو آلمان چون از کانسپت های برندهای آلمان مشخص برندهای دیگه قوای رقابت رو نخواهند داشت .بدون طرفداری از آلمان اینو میگم

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. میثم

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (3544 ديدگاه)

        می‌گن برای موفقیت و پیشرفت ۲ راه وجود داره:
        یا باید بتونی آینده رو پیش‌بینی کنی و یا باید بسازیش.
        معمولا این اساتید موفقیت و انگیزشی میگن دومیه خیلی بهتر و ساده‌تره اما من موافق نیستم.
        بنظر من باید ترکیبی از هر دو باشه.
        و لازمه این کار، یک نگرش و دیدگاه بسیار باز و آماده و پذیراست و این کار بسیار سختیه.
        شنیدی میگن انسان در طول عمرش فقط از ۲ درصد قوای ذهنیش استفاده میکنه؟ میگن اگه این عدد به ده درصد برسه خیلی کارا میتونه بکنه.
        فقط وقتی این اتفاق می‌افته که ذهنو از چرت و پرت خالی کرد.
        نتیجه میشه کاری که انیشتین کرد.
        داستان استیو جابز رو بخونن. رفت به یه معبد در هند. اونجا چکار کرد؟؟؟
        همون کاری که باید همه بکنن و بسیار سخته

        موافقم 14
        مخالفم 1
        1. امیرحسین

          ۶ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (300 ديدگاه)

          عالی

          موافقم 4
          مخالفم 0
      2. پویان

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (754 ديدگاه)

        سلام امیر حسین. اتفاقا داری طرفداری میکنی. چطور برندهای دیگه از المانی ها در الکتریکی ضعیف تر هستن. نه تنها لوسید حتی چینی ها هم دارن بهتر المانی ها میشن.

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. مسعود

          ۶ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (72 ديدگاه)

          اگر نگاهی به دانش برق و الکترونیک در آلمان و کشورهای همسایش مثل دانمارک و اتریش بندازی میبینی دلیل قدرت آلمان در بخش الکترونیک چیه

          موافقم 2
          مخالفم 6
        2. امیرحسین

          ۶ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (300 ديدگاه)

          من فن ایتالیا و آمریکا هستم تو صنعت خودرو
          نظر شما هم محترم پویان جان عزیز

          موافقم 2
          مخالفم 2
  4. امیرحسین

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (300 ديدگاه)

    ایر خودروی خوبیه و ع تسلا بیشتر دوسش دارم
    تو حجم اندازه به سنت سدان های آمریکایی وفادار بوده
    در قسمت تکنولوژی هم خب چیزی کم نذاشت
    از لحاظ پرفورمنس هم واقعا تو این مقاله به خوبی گفته شده نیازی شاید نبوده به خاطر لوکس بودن اما خلاصه اگ قرار نسل آینده الکتریکی باشند حتما به سرعت بالا برای برتری و رقابت بین برنده ها و فروش بالا حتما رو این بخش هم کار میکنند
    مرسی از این مقاله خوب

    موافقم 6
    مخالفم 6
  5. Ninja

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    انتخابم لوسید ولی مرسدس با کانسپکتش زمین تا اسمون فرق داره اون کجا این کجا
    و این که کم کم همگی باید به برقی ها عادت کنیم و به زودی با بنزینی ها خداحافطی کنیم اما هیچوقت امیدوارم از یاد نبریمشون
    دنیا هم انجین های شاهکار رو فراموش نکنه

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. 1123

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      الحق اگه کانسپت EQS مجوز حضور در خیابان رو میگرفت خود اس کلاس بنزینی هم جلوش اقتصادی جلوه میکرد
      با رینگای 26 اینچی

      موافقم 7
      مخالفم 4
  6. Sina10

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    اس کلاس اصلیو به هر دو ترجیح میدم ، به نظرم عظمتی که اون داره هیچکدوم از اینا نزدیکشم ندارن
    لوسید خیلی خوبه ولی من یکی طراحی کابینشو دوست نداشتم
    پرفورمنسش خیلی خوبه و برد فوق العاده
    ولی خب خریداران این جور خودرو ها ، بیشتر از اعداد ، نام برند براشون مهمه ، اینم یه نکته منفی لوسید
    قیمتشم که زیاده
    ولی مرسدس ، جدا از طراحی پرحاشیه ، وزنش وحشتناکه ولی خب ارزون تره
    برنده بین بهترین برقی های لوکس درسته که لوسیده ولی خب من هیچکدومو به عنوان بهترین سدان لوکس بالارده انتخاب نمیکنم

    موافقم 6
    مخالفم 7
  7. Shirko

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (253 ديدگاه)

    نمی دونم چرا وقتی لوسیدو می بینم یاد پانامرا می یوفتم !!

    موافقم 3
    مخالفم 8
  8. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    رقبای بنزینی رو که قطعا ترجیح میدم ، اما به عنوان یه مریدس فن ، لوسید رو انتخاب میکنم ، به نظرم خیلی ماشین خوشگل و خوبیه ، هر چند مطمئنم مرسدس هم کم کم تو الکتریکی سازی به جایگاه واقعیش میرسه ، همچنین خیلی از کابین مرسدس خوشم میاد ولی در کل لوسید بهتره ، یکم طول میکشه که درونسوز ساز ها از ساخت خودروهای درونسوز دل بکنن ، چون کل تارخچشونو صرف پیشرفت اونا کردن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. M.Kazem.K

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    درسته کابین و داشبورد و… EQS ظرافت و زیبایی S کلاس رو نداره اما واقعا خنده داره که بخوایم لوسید ایر رو باهاش مقایسه کنیم !! پرواضحه که کابین مرسدس یک سر و گردن بالاتر از لوسید قرار میگره !

    و البته بنظرم آینده لوسید در این مدل خیلی روشن تر و موفق تر از مرسدسه . واقعا EQS رو نمیشه در سطح انتظار و صد البته به هیچ وجه نمیشه در سطح S کلاس قبول کرد ! بنظرم مرسدس صرفا برای اینکه از قافله عقب نمونه این مدل رو عرضه کرد.

    و بنظرم اینی هم که بخوایم اس کلاس رو چه با EQS و چه با لوسید مقایسه کنیم و یکی از این دوتا رو انتخاب کنیم خیلی میتونه خنده دار باشه !

    موافقم 8
    مخالفم 15
  10. مهدی موتور

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    خب چرا از وی هشت الکتریکی استفاده نمیکنین؟
    هاهاهاهاهاهاها

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. sam

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    قطعا سدان های لاکچری درونسوز رو به اینها ترجیح میدم
    ولی بین این دو تا قطعا مرسدس رو به استارتاپ سعودی_امریکایی که معلوم نیست از کجا در اومده ترجیح میدم

    موافقم 5
    مخالفم 16
    1. میثم

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3544 ديدگاه)

      اخبار داخلی زیاد گوش نده.
      دوره صعودی صعودی گذشته
      اونا الان دست دوستی و همکاری به همه دنیا دراز کردن
      این ماییم که مشکل داریم

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. پویان

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (754 ديدگاه)

      اقای سام. مرسدس در برابر چینی ها هم ممکنه قافیه رو ببازه چه برس هبه لوسید. در خود چین پرفروش ترین لوکس برقی hiphi xبوده

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        نصف مردم آمریکا با ماشینای چینی مخالفن و نمیخوانشون پس این توهینی به مرسدسه که یه برند چینی که از خود چین هم بزور بیرون اومده رو باهاش مقایسه کنیم

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. new RAMIN

          ۶ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2380 ديدگاه)

          سید جواد روحانی . طرفدار بنز@
          (نصف مردم آمریکا با ماشینای چینی مخالفن و نمیخوانشون پس این توهینی به مرسدسه که یه برند چینی که از خود چین هم بزور بیرون اومده رو باهاش مقایسه کنیم)
          تموم شد…؟ خیلی تاثیر گذار بود!

          اولا همین همین hiphi X که آقا پویان میگن در ماه سپتامبر تقریبا2 برابر eqc که رقیب آلمانیشه هست تو چین فروخت! قیمت eqc تو چین 520 الی 668هزار یوانه ولی قیمت hiphi X حدودا 525 الی 830هزار یوانه حالا چرا 2برابر اختلاف فروش دارن نمیدونم… بااینکه بنز ارزونتره ولی همه چی برند نیست…
          https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2021/11/image_1-800×826.jpg
          این از این ماجرا…

          https://www.pedal.ir/magazine/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/
          زمان پست = 6 مرداد سال 1397
          این نظرسنجی براساس خودروهای 2017و2018چینی اونموقع گرفته شده که نتایج خیلی جالبه،شرط میبندم اگه الان و در سال 2021بگیرن شک نکن درصد yesها بالای 60درصد خواهد بود.الخصوص که الان بحث ماشین برقی هست/درکل در آینده(5الی10سال دیگه) صنعت خودروسازی و بازار های جهانی برای چین خواهد بود،حالا هرچقدر یه عده دوست دارن انکار کنن. سرنوشت گریز ناپذیره…

          دراینجا هم با توجه به متنی که خوندم اگه تو آمریکا بودم قطعا لوسید ایر انتخابم بود.از قسمت گارانتی طراحی زیبایی قدرت و…بیشتر برتری با لوسید هست.

          موافقم 5
          مخالفم 2
  12. پیام

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    قطعا مرسدس EQS یکی از زشت ترین ماشینای تاریخ باشکوه بنز میتونه لقب بگیره چیه اخه میدادن یه شرکت چینی بی ریشه واسشون طراحی میکرد بهتر از این در میومد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. Elmiraj

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    الان EQS بعد دو سال تبلیغ و بزرگنمایی دقیقا چی داره که یکی باید به model S و Air ترجیحش بده..!؟!؟
    نه برد ، نه پرفورمنس ، نه خودران ، نه کیفیت آنچنانی متریال داخلی و نه تکنولوژی منحصر به فرد و خاصی….

    امیدوارم فروش این یکی کمی بیشتر از EQC باشه تا حداقل مرسدس بتونه فروش سالانه شو اعلام کنه…..!!!

    موافقم 17
    مخالفم 10
    1. Porsche 911

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      حاجی خیلی تاثیر گذار بود
      نه کیفیت
      نه پرفورمنس نه برد
      میگم بیاد پیش تسلا کار آموزی با کیفیت چرم اصل بوفالوی ماده 😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 10
      مخالفم 13
      1. Elmiraj

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (3114 ديدگاه)

        تسلا تا وقتی چرم آلکانترا و فیبر کربن را داره نه حیوان می‌کشه نه درخت می‌بُره……..

        موافقم 7
        مخالفم 4
    2. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      این درست نیست ، مرسدس تا وقتی مطمئن نشه خودرانشو سراسری نمیکنه چون دوست نداره با اتفاقای غیر منتظره که خودتون در جریانین موضع برندشو پایین بیاره ، کابینشم صد در صد از اون دوتا بهتره ، شاید به خوبی s کلاس نباشه اما صد در صد ماشین دست و پا بسته ای نیست ، پرفورمنس هم لازم به ذکره که amg نیومده روش کار کنه و این ماشینای که میبینی همشون مرسدس معمولین و اصلا بخش پرفورمنس نیستن ، البته بنز داخل خود آلمان سیستم خودران عرضه میکنه ولی تا توسعه خودران رو کامل نکنه به جهان ارائش نمیده

      موافقم 3
      مخالفم 5
    3. Sina10

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      اسم اون model s رو باید حذف چون هیچ ربطی به EQS نداره
      کابینش نصف سدان های میان رده مرسدس نیست
      اصلا رقیب EQS نیست ، رقیب سری ۵ و E کلاسه که اتفاقا توی نسخه های پایین رده ، از اون دو تا هم شکست میخوره!
      فقط میمونه نسخه پرفورمنس و پلادش که تازه اونا ماشین درست حسابی محسوب میشن
      لوسید که انصافا ماشین خوبیه و EQS در مقابل اون ، مثل ماشینیه که با عجله ساخته شده و ناتوانه اما این چند تایی که شما گفتین تنها معیار ها نیستن ! این کلاس یه نکته دیگه هم توش مهمه و اون اسم برند هست ، همین کافیه یکی حتی به لوسید نگاهم نکنه یه مرسدس (مخصوصا S کلاس) برداره
      برای همین خیلی از خریداران اصلی این کلاس ،شاید مرسدس رو به لوسید ترجیح بدن
      راستی اون کیفیت متریال داخلی دیگه چی بود!!!
      هیچ کدوم از هزار کیلومتری توی کیفیت نزدیک مرسدس ها نمیشن! مخصوصا تسلا که حتی رقیب E کلاس هم نیست!

      موافقم 2
      مخالفم 6
  14. بهزاد

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    لوسید بیشتر از مرسدس مرسدستره…

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. AMG GT R

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    اگه کابین EQS رو روی لوسید بزارن خیلی خوب میشه

    موافقم 4
    مخالفم 4
  16. سهند

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (662 ديدگاه)

    انتخاب من بین این دو بدون هیچ شکی مرسدس eqs است.

    موافقم 5
    مخالفم 11
  17. AMIN (M.A.S)

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (816 ديدگاه)

    یه مقایسه به سبک طرفداران الکتریکی
    دوج هلکت ردای
    960NM گشتاور در دور4800RPM
    شتاب یک چهارم مایل 10.4 ثانیه
    لوسید ایر
    1200NMگشتاور فوری!!!!!
    شتاب یک چهارم مایل 10.8 ثانیه
    میگم الکتریکی ها پربازده تر بودن نه؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  18. rezars pc

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (475 ديدگاه)

    هردو فوق العاده راستی ینز برد بیشتر از epa هم داشته در عمل اما در مجموع نظر من اینه بنز لوکستر اما لوسید کاملتره و نظر موتور ترند رو قبول دارم فقط کاش کیفیت متریال ای کیو اس مثل اس کلس بود که قطعا انتظارم اینه برد و متریال جبران شن

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. rezars pc

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (475 ديدگاه)

      در نسحه میباخ

      موافقم 1
      مخالفم 0
  19. یک کاربر

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    این خودروها تنها عصر نوزادی فناوری خودروهای الکتریکی هستند ، باتوجه به قابلیت هایی که در فناوری الکتریکی هست فعلا چشم پوشی شده ، مهندسان برق میدانند .

    مطمئن باشید خودروهای برقی اینده بیشتر غافلگیرتان خواهد کرد . چون هنوز یکسری از دستاورد ها و قابلیت ها اصلا به سمت ان شرکت ها نرفته اند و تجاری نشدند . قدرت و شتاب و برد و سرعت شارژ و.. خودروها در اینده ، فراتر از ان چیزی که امروز تصور میکنید هست.

    باید مثل گوشی های موبایل که دوربین ۱ مگاپیکسل به ۶۰۰ مگاپیکسل سامسونگ رکورد ان رسیده ، منتظر تحولات شگرف تر غافلگیرانه باشید.چون تازه آغاز راه هست!

    موافقم 6
    مخالفم 0
  20. MAHDI

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    کابین مرسدس چندین سرو گردن زیباتر هستش، از نظر متریال هم همینطور…
    پدال رقابت هارو از مجله auto express بزار که شیطنت نداره و کامل ترین بررسی هارو انجام میده

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. MAHDI

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      در مجلات موتور ترند و کارانددرایو وقتی پای یک خودروی آمریکایی وسط باشه دیگه نمیشه بهش اعتماد کرد.
      بهترین تست هایی خودروی رو مجلات انگلیسی انجام میدن

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. سهند

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (662 ديدگاه)

        بله راست میگید به نظرم بهترین سایت از نظر مقایسه و امتیاز دهی auto express است.
        top gear بعضی وقتها امتیاز های بسیار نادرستی میدهد برای مثال به بی ام و سری ۷ و آئودی q7
        ۶ از ۱۰ داده که قطعا نادرسته ولی auto express معمولا قابل اعتماد است.

        موافقم 5
        مخالفم 5
      2. Amir Machine

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        البته اگه همین موتورترند و کارانددرایور ماشینای آلمانی یا کره‌ای را برنده اعلام کنن معتبرترین و بهترین مجلات دنیا خواهند بود!!
        اما هرکی یه ماشین آمریکایی رو برتر بدونه میشه شیطنت و غیرقابل اعتماد و پول گرفته و…!!
        کلاً هیچوقت هیچ جا ماشینای آمریکایی نباید بهتر باشن…
        فقط BMW خوبه و بس

        موافقم 8
        مخالفم 0
      3. ALIREZA

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (228 ديدگاه)

        MAHDI عزیز نظرت قابل احترامه ولی مرزهای تعصب رو جابجا کردی مرد 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        موافقم 6
        مخالفم 1
    2. پویا

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (447 ديدگاه)

      عه چطور برا ژاپنی ها و کره‌ای‌ها اینطور نیست

      موافقم 3
      مخالفم 1
  21. Saman

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (181 ديدگاه)

    برتری لوسید دور از انتظار نبود امریکنها در تولید خودروهای الکتریکی بسیار جلوتر هستند و انصافا حرف اول و آخر رو میزنن. بنز علاوه بر کاستی های فنی که در مقابله با لوسید داره از طراحی بسیار ضعیفتری هم برخوردار هست و طراحی خارجی بنز در مقایسه با طراحی لوسید وحتی تسلا S کجوکوله بنظر میرسه و لوسید بلاشک خودروی برتر هست.

    موافقم 12
    مخالفم 0
  22. پویان

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (754 ديدگاه)

    درسته اقا سامان.نظر من هم مثل شما پیشرو بودن امریکاست. حتی دوم رو هم بنظرم المانی ها نیستن. چینی ها هستن. یه دوستی نوشته، دانش برق المان و دانمارک و اتریش رو ببین. در صورتی که در خودرو برقی قسمت برق موتور القایی اینورتر و باطری مهمه. که این کشورا که دوستمون گفتن از امریکا عقب تر هستن. حتی چین هم مخصوصا در بحث باطری. و موتور خیلی پیشرفت کردن.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. علی

      ۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (377 ديدگاه)

      شاید الان نه شاید کمی مخالفت در نگاه مردم اما در اینده ای خیلی نزدیک اثبات میشه که چین بدون شک صاحب صنعت خودروهای الکتریکی است

      موافقم 2
      مخالفم 0
  23. مهردادکمال

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    لوسید ایر که بی نظیره توی طراحی منتها ادله نگارنده متن کاملا مشخصه بر روی یک موضوع اشتباهه چرا که اتوموبیل های الکتریکی مجبورن سبک باشن و دیگه خبری از تجملات قبلی نیست و مثلا انتظار چوب رو نبایست داشته باشیم پس مطلقا مقایسه eqs با s کلاس از پایه غلطه مورد بعدی اختلاف قیمت معنا داره که ۲۰هزار دلار اصلا رقم کمی نیست که توی متن بهش اشاره نشده بنظرم نویسنده متن کاملا متاثر از پیروزی لوسید ایر در رقابت اتوموبیل سال امریکای شمالی هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  24. Off White

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (103 ديدگاه)

    اره باید ماشین های برقی رو پذیرفت چون تارا هم داره برقی میشه , اصلا دیدی دو سال دیگه ۲۰۷ پانوراما اتومات دورنگ برقی هم بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Majid

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مقایسه این دو برند چندان منطقی نیست، مسائل بیشتری غیر از اطلاعات یک ماشین نو وجود داره از جمله خدمات و استهلاک که فکر نکنم یک شرکت نوپا توان انجام چنین خدماتی را داشته باشد. در ثانی طرح های مرسدس یک نوع دید عامه پسند دارند که هیچگاه کهنه نمی شوند برخلاف این برند جدید که احتمالا طیف خاصی را مجذوب خود می کند و مهمترین مساله گسترش و تنوع و خدمات مرسدس به هیچ عنوان قابل مقایسه با برندی نیست که فقط یک مدل خودرو می سازد. اگر اخبار مربوط به مسابقات فرمول ای و وان را دنبال کنید، مرسدس سرامد تمام خودروهای الکتریکی و هیبریدیست و این دانش در خودروهای خیابانی نیز پیاده خواهد شد. شاید در این مقایسه مرسدس دست پایین را داشته باشد که مطمئن نیستم اما چندین تیم خبره و حرفه ای در پشتشان است که تجربه یک قرن را به دوش می کشند و از پس چالش ها بر خواهند آمد. کمی به ماشین های کانسپت مرسدس بیندازید، آینده در دستان مرسدس است و این برندهای نوپا در نهایت زیرمجموعه یکی از شرکت های قدیمی خواهند شد چون توان رقابت نخواهند داشت.

    موافقم 3
    مخالفم 4
  26. ADAK

    ۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    به نظرم از نظر زیبایی لوسید ایر و تایکان از زیباترین های این کلاس هستن تا الان البته

    موافقم 2
    مخالفم 0
  27. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    یعنی واقعا ل.عن.ت به اینا
    از صبح اینترنت نداشتیم😑
    زندگی مون به چوخ رفت😑
    خدا خیرتون نده
    من خودم به شخصه داخل eqs رو ترجیح میدم ولی در کل لوسید به نظرم میتونه بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا