نبرد ژرمنهای روباز، پورشه 911 توربو S در برابر مرسدس AMG SL63
خودروهای کانورتیبل دیگر مثل گذشته پرطرفدار نیستند اما هنوز هم تعدادی از خودروسازان برای دلجویی از افرادی که هوس آدرنالین در هوای آزاد دارند این مدلها را تولید میکنند. زمانی مرسدس بنز SL معیار این کلاس محسوب میشد و طراحی زیبا، هندلینگ حرفهای و پیشرانهٔ V8 قدرتمند، آن را به رودستر محبوبی در بین گروه خاصی از خریداران تبدیل کرده بود. هرچند نسل قبلی این خودرو از سبک سنتی خود فاصله گرفت اما AMG SL63 جدید مدل 2022 پیشرانهٔ V8 قدرتمند و طراحی چشمگیر را حفظ کرده و دو صندلی عقب را هم به آن افزوده است.
ممکن است این ماشین شبیه مدلهای قدیمی SL نباشد اما مرسدس را به خاطر احیای این نام مشهور در دورانی که شاسیبلندها و خودروهای الکتریکی بازار را قبضه کردهاند تحسین میکنیم. در همین حال، پورشه 911 کابریولت نیز یکی از قدیمیترین خودروهای این دسته است. البته توربو S کابریولت با دو سیلندر کمتر، قدرت بیشتر، ساختار سنتی موتور عقب، طول کمتر و وزن سبکتر، تفاوتهای قابلتوجهی با SL دارد ولی 911 را بهعنوان یکی از محبوبترین خودروهای اسپرت روی زمین در برابر SL جدید قرار دادیم تا بفهمیم این دو ماشین اسپرت آلمانی در برابر هم چگونه عمل خواهند کرد.
روی جاده
ما سواری و هندلینگ این دو خودرو را در خیابانهای شهری، آزادراهها و بزرگراه آنجلس کرست ارزیابی کردیم. ترافیک، پیچهای تند و مسیرهای باز برای بررسی این کابریولتها عالی بود و هرچند تفاوت آشکاری بین رفتار جادهای آنها احساس میشد اما هردو کاملاً قانعکننده بودند. در آنجلس کرست ما رفتار کلی پورشه را ترجیح دادیم ولی از مرسدس هم به خاطر ترکیب پیشرانهٔ قدرتمند و گیربکس لذت بردیم. موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور، تجربهٔ سرگرمکنندهای را فراهم میکند و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک هم بهسرعت و بهموقع دندهها را کم یا زیاد میدهد.
بااینحال، همانقدر که مرسدس سرحال و پرکشش احساس میشود، پورشه حس برتری دارد. پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی این ماشین که 650 اسب بخار قدرت و گشتاوری هماندازهٔ SL تولید میکند، روی جاده کاملاً قویتر از AMG احساس میشود زیرا 65 اسب بخار قدرت بیشتر و 192 کیلوگرم وزن کمتری دارد. مثل اکثر پورشهها، رقابت با پاسخگویی و دقت فرمان توربو S بسیار سخت است. همچنین رانندگی همزمان با 911 و SL نیز برتری تعلیق پورشه را نشان داد. روی مسیرهای ناهموار که SL آشفته احساس میشد، 911 تجربهای منحصربهفرد را ارائه میکرد. شاسی توربو S در جادههای پرپیچوخم احساس پویایی و سرزندگی داشت درحالیکه مرسدس چنین بازخورد یا احساسی را ارائه نمیکرد.
بااینحال، وقتی از چالشهای آنجلس کرست فاصله گرفتیم، SL در خیابانها و بزرگراههای شهری درخشید. عجیب اینکه روی جادههای نهچندان ناهموار، در حالت رانندگی راحت سواری خودرو سفتتر از چیزی که انتظار میرفت احساس میشد. دماغهٔ سنگین SL که 54 درصد از وزن خودرو را بر دوش میکشد نیز تأثیر قابلتوجهی روی عملکرد آن در آنجلس کرست داشت. در پیچهای سریع و نیمه سریع، هندلینگ خودرو خوب است اما در پیچهای تند بهراحتی میتوان با کمفرمانی، تعادل شاسی را برهم زد. بااینحال، معمولاً هنگام رانندگی در خیابانها و بزرگراههای شهری متوجه این موضوع نخواهید شد.
از سوی دیگر، پوشه میتواند هر جادهای را درنوردد. این موشکی در قالب گرند تورر با پرفورمنس دیوانهوار است. البته نسخههای سبکتری از 911 با هندلینگ بهتر وجود دارند اما فقط زمانی این را احساس خواهید کرد که با آن نسخهها رانندگی کرده باشید. اگر توربو S تنها تجربهٔ رانندگی شما با یک 911 باشد، هیچ ایرادی در آن احساس نخواهید کرد. همانطور که اعداد نشان میدهند، توربو S از لحاظ پرفورمنس هم نسبت به SL63 در دنیای دیگری سیر میکند.
ارزش در برابر قیمت
همیشه صحبت در مورد ارزش قیمتی خودروهای نزدیک به 200 هزار دلاری دشوار است اما این همواره بخش مهمی از مقایسهها ما بوده و برای خوانندگان اهمیت دارد. قیمت پایهٔ SL63 از 182,250 دلار آغاز میشود که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما با تقریباً تمام آپشنهای قابل سفارش به 208,085 دلار رسیده است. از سوی دیگر، قیمت پایهٔ 911 توربو S کابریولت از 231,350 دلار آغاز میشود درحالیکه نمونهٔ آزمایشی ما با بیش از 20 هزار دلار آپشن، 252,940 دلار قیمت دارد. آیا 911 توربو S کابریولت نزدیک به 45 هزار دلار از مرسدس AMG SL63 بهتر است؟ پس از رانندگی همزمان با دو خودرو به سمت پاسخ مثبت تمایل پیدا کردیم.
اختلاف قیمت دو خودرو آنقدر زیاد هست که خریداران را به فکر انتخاب مدل ارزانتر بیندازد اما بعید است که این اختلاف 45 هزار دلاری نظر اکثر افرادی که بیش از 200 هزار دلار را صرف خرید یک کابریولت دودر میکنند تغییر دهد زیرا وقتی پشت فرمان بنشینید و به سمت جادهای پرپیچوخم حرکت کنید، از تجربهٔ رانندگی پویا و احساس بهتر پورشه نسبت به مرسدس لذت خواهید برد. 911 از مرسدس سریعتر، جذابتر و راحتتر است. علیرغم کابین پرزرقوبرق و تکنولوژیهای بیشتر SL63، بهراحتی میتوان متوجه شد که پورشه بیشتر وقت و هزینهٔ خود را روی توسعهٔ شاسی و هندلینگ 911 صرف کرده است. اینجا است که تفاوت 45 هزار دلاری خود را نشان میدهد. این اختلاف در جایی نیست که بتوان دید یا لمس کرد بلکه فقط پشت فرمان آن را احساس خواهید کرد و لذت خواهید برد.
نتیجهگیری
911 بهطورکلی به خاطر هیجان و پویایی در جادههای چالشبرانگیز و درعینحال راحتی بهعنوان خودروی روزمره شناخته میشود و تجربهٔ ما نشان داد که توربو S کابریولت همچنان به این سنت ادامه داده است. مهم نیست کجا پشت فرمان آن بنشینیم. این خودرویی است که لبخند را روی لبان راننده مینشاند، چه در پیچهای تند آنجلس کرست و چه در یک آزادراه مستقیم. مرسدس AMG SL63 نیز یک گرند تورر شیک و توانمند است که بسیاری از خریداران را راضی خواهد کرد اما پویایی و چابک چندانی ندارد. این خودرو برای استفادههای روزمره راحتتر است و با توجه به فاصلهٔ محوری بیشتر و صندلیهای عقب نسبتاً بزرگتر، برای استفادههای روزمره کمی کاربردیتر از پورشه خواهد بود اما وزن سنگین و فاصلهٔ محوری کشیدهتر، پرفورمنس و هندلینگ آن را تحتالشعاع قرار دادهاند.
بنابراین، هرچند هردو خودرو توانمند هستند و به شیوههای مختلفی در این سگمنت حاضر شدهاند اما 911 توربو S کابریولت برندهٔ واضح این رقابت است. طراحی زیبا، توانایی فوقالعاده در پیچها و احساس بیواسطه از اصلیترین نقاط قوت این ماشین هستند. AMG SL63 نیز هرچند جذابیت SL قدیمی را بازگردانده است اما محدودیتهای رانندگی آن باعث شد در این رقابت در پس پورشه قرار گیرد.
مقام دوم: مرسدس AMG SL63
نقاط قوت: پیشرانهٔ عالی، کابین شیک، سواری ساکت
نقاط ضعف: فاقد ظرافتی که نسلهای قبلی SL به آن شهرت داشتند، سواری و هندلینگی که نه خیلی راحت و نه خیلی چابک است
مقام اول: پورشه 911 توربو S کابریولت
نقاط قوت: فرمان و هندلینگ دقیق، قدرت فراوان، گیربکس عالی
نقاط ضعف: فضای داخلی محدود، کابین احساس لوکس مرسدس را ندارد، قیمتی که حتی از AMG هم گرانتر است
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG SL63 | 911 توربو S کابریولت | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 585 اسب بخار | 650 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 800 نیوتن متر |
ردلاین | 6 هزار rpm | 7 هزار rpm |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
نسبت وزن به قدرت | 3.3 کیلوگرم به اسب بخار | 2.7 کیلوگرم به اسب بخار |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر | 2,451 میلیمتر |
طول | 4,704 میلیمتر | 4,536 میلیمتر |
عرض | 1,915 میلیمتر | 1,902 میلیمتر |
ارتفاع | 1,359 میلیمتر | 1,290 میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | 12.8 متر | 10.9 متر |
وزن خالص | 1923 کیلوگرم | 1730 کیلوگرم |
توزیع وزن | 54 به 46 جلو/عقب | 38 به 62 جلو/عقب |
حجم صندوق بار | 240 لیتر | 130+265 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 2+2 نفر | 2+2 نفر |
شتاب صفر تا 96 | 3.1 ثانیه | 2.4 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 7.3 ثانیه | 5.6 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.3 ثانیه | 10.3 ثانیه |
توقف از 96 | 32.0 متر | 29.9 متر |
شتاب جانبی | 1.03 جی | 1.11 جی |
تایم پیست Figure 8 | 23.6 ثانیه | 22.3 ثانیه |
ظرفیت باک | 70 لیتر | 66 لیتر |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی | 13.3 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 182,250 دلار | 231,350 دلار |
قیمت تستشده | 208,085 دلار | 252,940 دلار |