بررسی مرسدس بنز EQS، لوکس‌ترین خودروی الکتریکی حال حاضر جهان

سه‌شنبه 5 مرداد 1400 - 11:43
مطالعه 14 دقیقه
2022-mercedes-benz-eqs-450-exterior-front-0
پرچم‌دار خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به نظر غیر معمول می‌رسد اما همچنان همانند یک مرسدس اصیل حرکت می‌کند. این نخستین رانندگی ما با این سدان لوکس...
تبلیغات

پرچم‌دار خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به نظر غیر معمول می‌رسد اما همچنان همانند یک مرسدس اصیل حرکت می‌کند. این نخستین رانندگی ما با این سدان لوکس تمام الکتریکی است. EQS نامی است که می‌خواهد نمایشگر بالاترین سطح از یک خودروی لوکس و اشرافی و درعین‌حال بدون آلایندگی باشد.

هر زمان که یک نشان S در پشت یک مرسدس بنز دیده می‌شود، انتظارات خاصی در ما شکل می‌گیرند. در مدل‌های AMG مانند C63 S این به معنای عملکرد بالاتر، تهاجمی‌تر و سبک‌تر است؛ اما در بنزهایی چون S580 و GLS معنای لوکسی بی‌نظیر و اشرافیت را به ذهن متبادر می‌کنند. حال می‌خواهیم کشف کنیم که حرف S در نام EQS به دنبال کدامین هدف است؟

در حال حاضر مرسدس EQS در بازار آمریکا در فرم دیفرانسیل عقب EQS 450 plus و چهار چرخ محرک EQS 580 4Matic عرضه می‌شود. این سدان لوکس، طراحی کشیده و جدیدی دارد و یک باتری 107.8 کیلووات ساعتی در کف آن پنهان شده که می‌تواند بردی تا 780 کیلومتر را مطابق استانداردهای WLTP فراهم سازد. رقمی که احتمالاً کمی خوش‌بینانه است و باید ارزیابی EPA را نیز دریافت کنیم که احتمالاً رقمی بیش از 650 کیلومتر باشد. در بازارهای دیگر، مدل‌های با باتری 90 کیلووات ساعتی با برد پایین‌تر نیز در دسترس خواهند بود تا کسانی که وسواس برد زیاد ندارند، پول کمتری پرداخت نمایند.

اولین برخورد با خودرو در نمای ظاهری، کوبنده و میخکوب کننده نیست و باید بگوییم که برای ما حتی جذاب هم نبود. کاپوت و صندوق توسط سقف بسیار بلند و کشیده خودرو کاملاً اشغال شده‌اند و انتظار شما از یک سدان کلاسیک سه جعبه‌ای را برآورده نمی‌کنند. این برای یک خودروی لوکس می‌تواند نقطه ضعف باشد؛ اما مرسدس به دنبال مدرن سازی و پرش از نگاه به سدان‌های سنتی به خودرویی آئرودینامیک و لیفت‌بک شکل بوده و یک فرم قطره‌ای بزرگ و صیقلی را ایجاد کرده است.

با وجود این، زیبایی کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است و می‌تواند در گذر ایام هم تأثیر متفاوتی بگذارد. جزئیاتی برای توجه بیشتر در نظر گرفته شده‌اند ازجمله فرم جلوپنجره مشکی با ستاره‌های براق درون آن و یا چراغ‌های LED منحصربه‌فرد عقب که حرکتی هوشمندانه برای جلب توجه عموم می‌باشند. با این حال مهم‌ترین وجه مورد نظر مهندسان طراح این خودرو، آئرودینامیک بوده و نهایتاً هم با رسیدن به ضریب مقاومت در برابر هوای 0.20، آئرودینامیک ترین خودروی تولیدی جهان را تحویل شما می‌دهند.

ورود به کابین به معنای ورود به دنیای آینده است. هایپراسکرین که شامل سه نمایشگر است و به‌صورت اختیاری قابل سفارش است، در زیر یک قطعه بزرگ شیشه‌ای خمیده جای گرفته و شامل یک پشت آمپر 12.3 اینچی و یک نمایشگر 17.7 اینچی OLED برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک نمایشگر 12.3 اینچی برای مسافر است. نمایشگر اصلی، با نرم‌افزار جدید MBUX نقش اصلی را در کنترل تجهیزات دارد؛ اما سومین نمایشگر، از MBUX قدیمی بهره می‌برد و تنظیمات تهویه و صندلی مسافر و پخش موسیقی برای او از طریق هدفون بی‌سیم را انجام می‌دهد.

با گذشت زمان شما با این سیستم دوست خواهید شد. این خودرو روال و عادات شما را فرا می‌گیرد و بر اساس برنامه شما، مسیر یا تماس‌های تلفنی را پیشنهاد می‌دهد. بعلاوه به لطف کنترل‌های مجزای لمسی تهویه و حتی امکان ارائه دستورات به‌صورت صوتی، کار با این سیستم دشوار نخواهد بود.

حتی بدون درنظر گرفتن تعداد نمایشگرهای کابین، EQS همچنان یک خودروی لوکس فوق‌العاده است. فضای داخلی بسیار چشمگیر و جذاب است. پلاستیک‌ها از بهترین جنس به همراه چرم نرم، چوب و فلز و شیشه تراش‌خورده بسیار عالی و دلپذیرند. به‌جز دستگیره‌های داخلی درب‌ها که نازک هستند، همه چیز بسیار خوب و بسیار خوش‌ساخت‌تر از تسلا مدل اس با احساس مواد ارزان‌قیمت کابین آن است.

فضای کافی برای حداکثر 5 سرنشین وجود دارد. با اینکه حجم کابین توسط مرسدس اعلام نشده اما ما احساس کمبودی نداشتیم. راحتی سرنشینان در حد مرسدس کلاس S بوده و فضای پا و سر بسیار خوبی وجود دارد. برای وسایل نیز فضاهای متعددی پیش‌بینی شده است. ظرفیت صندوق بار 22 فوت مکعب است که البته به تسلا با صندوق عقب 26.3 فوتی و صندوق جلوی 5.3 فوتی نمی‌رسد اما کاملاً کافی است و اگر صندلی‌های عقب را تا کنید فضای بار تا 63 فوت مکعب افزایش خواهد یافت.

خریداران EQS نسبت به پورشه تایکان هم فضای بیشتری دارند و احساس راحتی در خانه می‌کنند. کنتراست رنگ روشن غالب در کابین با مشکی پیانویی و آلومینیوم برس خورده و نورپردازی ظریف باعث می‌شود تا به دقت و مشکل‌پسندی آلمان‌ها ایمان بیاوریم.

حال وقت آن است که به سراغ سواری با EQS برویم. کابین بزرگ و راحت و پیشرانه بی‌صدای الکتریکی و آئرودینامیک شاهکار، یک رانندگی ساکت و آرام را نوید می‌دهد. ما ابتدا مدل پایه EQS 450 با پیشرانه 329 اسبی و 564 نیوتن متری را تجربه کردیم. این نسخه با موتوری که در عقب قرار گرفته در عرض 5.9 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این عملکرد فراتر از چیزی است که احساس می‌شود اما شاید انتظارات شما از یک خودروی لوکس در این رده را برآورده نسازد.

چه در خیابان و چه در مسیرهای متفاوت، این خودرو کاملاً ساکت و مستحکم بوده و صدای باد و چرخ‌ها به‌خوبی در آن حذف شده‌اند. سیستم تعلیق بادی در چهار گوشه خودرو، سواری هاورکرافت مانندی را فراهم می‌سازد. سواری روی صندلی‌هایی با پوشش چرم ناپا همراه با ماساژورهای چند منظوره جلو باعث می‌شوند که هرگز خستگی به سراغ شما نیاید.

متأسفانه با ورود به اولین پیچ، این خودرو چند ویژگی بد خود را نمایان کرد. مرسدس به راننده این امکان را می‌دهد تا میزان بازیافت انرژی ترمزها را انتخاب کند. در حالت حداکثر یا حالت عادی، تعادل بین نیروی ترمز و اصطکاک دشوار است و پدال ترمز در هنگام حرکت با فعال‌سازی مجدد برای احیای انرژی تمایل دارد تا به‌صورت خودبه‌خود به پایین حرکت کند؛ بنابراین در یک جاده پر پیچ‌وخم تنها با خاموش کردن سیستم احیای انرژی می‌توان با آرامش خاطر راند.

بعلاوه این سدان بزرگ و سنگین، چابک نیست و شما وزن 2539 کیلوگرمی این مدل را کاملاً حس می‌کنید. فرمان نیز احساس هدایت مبهمی دارد و گاهی رفتارهای آن غیر قابل پیش‌بینی می‌شود. بعلاوه برخلاف اس کلاس سنتی، فرم دماغه شیب‌دار خودرو باعث می‌شود تا شما نتوانید ابعاد دقیق آن را به‌خوبی درنظر داشته باشید. خوشبختانه سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب که این چرخ‌ها را تا 10 درجه می‌چرخانند، می‌تواند در رانندگی در شهر و هنگام پارک کمک خوبی به شما بنماید.

حال به سراغ مدل بالاتر EQS 580 4Matic می‌رویم که برخی نگرانی‌ها از پویایی خودرو را برطرف می‌سازد. این نسخه با یک جفت موتور در مجموع قدرتی 516 اسبی و گشتاوری 855 نیوتن متری دارد. شتاب آن به 4.1 ثانیه رسیده که برای این هیکل و یک مرسدس غیر AMG خیره‌کننده است. البته وزن این مدل هم به 2670 کیلوگرم افزایش یافته است. این مدل در پیچ‌ها سریع‌تر بوده اما هنوز مشکلات ترمزهای احیا شونده مبهم و کاپوت نامرئی را به همراه دارد.

ما فرصت کردیم تا سیستم‌های فناوری کمک راننده این خودرو را هم آزمایش کنیم. این سیستم‌ها که از S کلاس قرض گرفته شده‌اند دارای یک نمایشگر سربالا با قابلیت‌های تشخیص و نمایش خطوط جاده و حفظ فاصله با خودروها و ترمز خودکار در سیستم کروز کنترل تطبیقی هستند.

آزمایش بعدی ما به برآورد شعاع حرکتی خودروها معطوف شد. هرچند ما شارژ باتری‌های دو خودرو را در طول رانندگی به اتمام نرساندیم اما سفر چند روزه در سوئیس با این خودروها نشان داد که برد ادعایی خوش‌بینانه WLTP نسبتاً واقع‌گرایانه است. سفر با مدل 450 در حالی آغاز شد که رایانه این خودرو با باتری‌هایی تقریباً پر، برد تخمینی 711 کیلومتری را نشان می‌داد. پس از طی حدود 160 کیلومتر آزادراه و سربالایی و مسیرهایی در کوه‌های آلپ، در حالی رانندگی را به پایان رساندیم که رایانه 500 کیلومتر را به‌عنوان باقیمانده تخمینی از ظرفیت موجود باتری نشان می‌داد.

تجربه در مدل 580 نیز به همین نحو بود و درحالی‌که در ابتدا با توجه به باتری‌های نیمه شارژ خودرو، کامپیوتر آن برد 550 کیلومتری را برآورد کرده بود پس از طی مسیر 175 کیلومتری، تخمین دامنه حرکتی آن به 400 کیلومتر کاهش یافته بود. محاسبات ریاضی نشان می‌دهد که EQS واقعاً می‌تواند به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

به همین ترتیب ما فکر می‌کنیم که EQS می‌تواند به راحتی برد 645 کیلومتری تسلا بر اساس تخمین EPA را شکست دهد؛ اما ممکن است در سایه لوسید ایر گرند تورینگ که به‌طور غیررسمی برد 804 کیلومتری را اعلام کرده قرار گیرد. یک شارژر سریع 200 کیلوواتی DC می‌تواند در عرض نیم ساعت، شارژ باتری‌های EQS را از 10 درصد به 80 درصد برساند و با 15 دقیقه شارژ هم می‌توانید 290 کیلومتر برد بیشتر دریافت کنید.

مرسدس شارژهای دیواری خانگی به شما نمی‌دهد اما می‌توانید از بازار نمونه‌های 9.6 کیلوواتی AC را تهیه کنید که در 11 ساعت و 15 دقیقه، می‌تواند باتری‌ها را کاملاً پر کند.

محبوبیت این خودرو و موفقیت آن بستگی زیادی به قیمت آن دارد. مدل تک دیفرانسیل با قیمت 110 هزار دلاری و نمونه 580 دو دیفرانسیل با قیمت پایه 120 هزار دلاری باید با تسلا مدل اس برد بلند 85 هزار دلاری و S پلید 130 هزار دلاری رقابت کنند. تسلا در عملکرد به‌خوبی از مرسدس پیشی می‌گیرد اما در لوکسی و کیفیت حرفی در برابر رقیب آلمانی ندارد.

از نظر قیمت، پورشه تایکان 4S با باتری پلاس، نزدیک‌ترین رقیب این مرسدس‌ها محسوب می‌شود. پورشه برد کمتر و فضای کابین کوچک‌تری دارد اما رفتار عالی در جاده و طراحی بیرونی بسیار جذاب‌تری دارد. لوسید ایر هم با قیمت 131500 دلاری می‌تواند با توجه به جزئیات لوکس و طراحی خوب و برد بالای خود، بزرگ‌ترین رقیب EQS برای کیف پول خریداران خودروهای لوکس مدرن الکتریکی باشد.

با این وجود، مرسدس EQS از دهه‌ها تجربه در تولید خودروهای لوکس بهره می‌برد. شجره‌ای که در هر زمان می‌تواند منجر به میوه‌های شیرینی برای راندگان شود. به لطف پیشرانه‌ای قابل اطمینان و آرام و کابینی فوق‌العاده راحت و سرشار از فناوری، EQS می‌تواند همان نقص‌های جزئی را بپوشاند و لذت سواری با یک سدان آینده‌نگرانه را همین الآن به شما بچشاند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.