مازراتی MC20 در برابر مرسدس AMG GT63، نبرد گرند توررهای سریع

یک‌شنبه 7 مرداد 1403 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
MC20-AMG-GT63-2
در این نبرد جذاب بین دو گرند تورر لوکس، با وجود و فلسفه‌ها و شخصیت‌های متفاوت، یک برندهٔ واضح وجود خواهد داشت.
تبلیغات

برخلاف غم و اندوهی که در فضای مجازی در رابطه با انقراض خودروهای درون‌سوز می‌بینیم، هنوز خودروهای بنزینی جذابی در بازار حضور دارند که مازراتی MC20 و مرسدس AMG GT63 ازجملهٔ آن‌ها هستند. پرچم‌دار مازراتی هرچند در ظاهر شبیه سوپراسپرتی با تناسبات زیبا به نظر می‌رسد اما بیشتر شخصیت گرند تورر دارد و با نسخهٔ کانورتیبل خود به این رقابت آمده است. در سمت دیگر، کوپهٔ AMG با کاپوت کشیده و طراحی زیبا، تکاملی از نسل اول است که هرچند صرفاً به‌صورت کوپه ارائه می‌شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ روباز آن هستند می‌توانند سراغ AMG SL بروند. این خودروها دو نمونه از زیباترین گرند توررهای بازار هستند که هرکدام رویکرد متفاوتی نسبت به این نوع رشک‌برانگیز از خودرو داشته‌اند اما فقط یکی از آن‌ها می‌تواند برتر باشد.

کپی لینک

پرفورمنس

مازراتی MC20 سی‌یلو به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با نام نتونو مجهز است که 630 اسب بخار قدرت و 730 نیوتن متر گشتاور دارد. سوپرکار ایتالیایی‌ها با این نیرو ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را در 11.7 ثانیه طی می‌کند. زیر کاپوت AMG GT63 هم یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.1 ثانیه و پیمودن 400 متر در 11.2 ثانیه را فراهم می‌کند. این دو خودرو در پیست Figure-8 زمان مشابهی را ثبت کردند که 23.2 ثانیه برای مازراتی و 23.4 ثانیه برای مرسدس بود.

هرچند پرفورمنس این دو ماشین مشابه است اما شخصیت آن‌ها شبیه دو دنیای کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. شتاب مازراتی همان‌طور که از پیشرانهٔ پیچیدهٔ نتونو انتظار می‌رود، سریع و انفجاری است و ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی برمبو قدرت توقف فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند. در پیچ‌ها هم فرمان سریع اما دقیق است. بااین‌حال، هرچند MC20 سی‌یلو ویژگی‌های خوبی دارد اما مواردی هستند که مانع از تبدیل مازراتی به خودرویی برتر در کلاس جهانی می‌شوند. یکی از این موارد، صدای پیشرانه‌ای است که به‌اندازهٔ کافی بلند نیست و هرچند با پایین دادن سقف صدای موتور کمی بیشتر به گوش می‌رسد ولی این صدایی یکنواخت است تا غرشی هیجان‌انگیز.

MC20 سی‌یلو خودرویی سریع است اما هرگز شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. ما دوست داریم کانورتیبل مازراتی کمی بازیگوش‌تر باشد اما MC20 در ارائهٔ رانندگی هیجان‌انگیز کوتاهی می‌کند. از سوی دیگر، AMG GT63 به ارائهٔ هیجان پرسرعت می‌پردازد. موتور V8 با وحشی‌گری که از ساخته‌های افلترباخ انتظار می‌رود، غرش می‌کند و با فشردن پدال گاز، شتاب فوران خواهد کرد. تعویض دنده‌های گیربکس 9 سرعته اتوماتیک مرسدس هم نسبت به گیربکس هشت سرعته دوکلاچه مازراتی دقیق‌تر و قطعی‌تر است. مرسدس با چسبندگی فراوان ناشی از لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت S5 و کشش چهارچرخ محرک، شما را تشویق می‌کند که تمام حالات رانندگی را در تهاجمی‌ترین حالت تنظیم کنید. هرچند AMG GT جدید بیشتر شخصیت گرند تورر پیدا کرده اما به دلیل تنظیم سامانهٔ چهارچرخ محرک به سمت محور عقب و صدای جذاب موتور، رانندگی هرگز خسته‌کننده نخواهد بود.

کاستی‌های GT63 خصوصاً در قیاس با MC20 بسیار کم هستند. البته مطمئناً این خودرو با وزن 1925 کیلوگرم، بسیار سنگین‌تر از رقیب ایتالیایی با وزن 1780 کیلوگرم است اما این وزن خیلی خوب توسط سیستم کنترل سواری فعال AMG با آنتی‌رول بارهای فعال و کمک‌فنرهای تطبیقی مدیریت می‌شود. البته هندلینگ GT63 به‌اندازهٔ پورشه 911 یا حتی نسل قبلی خود هیجان‌انگیز نیست ولی این کاستی‌ها آن‌قدر ناچیز هستند که به‌راحتی در بخش دینامیک رانندگی در این مقایسه باید مرسدس را برتر بدانیم.

کپی لینک

کابین

درحالی‌که مرسدس و مازراتی به دلیل شخصیت رانندگی خود بشدت از هم متمایز هستند، در داخل هردو خودروهایی لوکس با متریال مجلل و تکنولوژی‌های چشمگیر هستند. کابین مازراتی با چرم و آلکانترا با دوخت متضاد و مقدار مناسبی از فیبر کربن پوشیده شده است. همچنین کابین MC20 از ویژگی‌های دیجیتالی مناسبی هم برخوردار است که شامل نمایشگر لمسی 10.3 اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی می‌شود. این نمایشگرها به اندازه‌ای بزرگ هستند که بدون به خط انداختن زیبایی کابین، خوانا باشند. بااین‌حال، MC20 به‌عنوان یک گرند تورر با صندوق بار تنها 140 لیتری، نمی‌تواند چمدان‌های بزرگی را حمل کند.

در AMG GT63، کابین کمتر هیجان‌انگیز و بیشتر دیجیتالی است. یک نمایشگر لمسی 11.9 اینچی روی کنسول میانی و یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی مقابل راننده قرار گرفته است. کابین خودرو جادار است و کیفیت ساخت فوق‌العاده به نظر می‌رسد که برخی از کاستی‌هایی که در محصولات اخیر مرسدس دیده‌ایم را جبران می‌کند. GT63 در صورت تجهیز به صندلی‌های عقب، صندوق بار بزرگ 320 لیتری را ارائه می‌کند که بدون سفارش این صندلی‌ها مثل خودروی آزمایشی ما، این رقم به 675 لیتر می‌رسد. به‌طورکلی، AMG برخی از ویژگی‌های یک سوپرکار را با کارایی مناسب یک گرند تورر ارائه می‌کند.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

علیرغم طراحی بدنه و فلسفه‌های متفاوت، مازراتی MC20 سی‌یلو و مرسدس AMG GT63 رقبایی نزدیک‌تر از چیزی هستند که انتظار می‌رود. مرسدس به خاطر درگیری راننده امتیاز کسب می‌کند و مازراتی وظیفهٔ خود را به‌عنوان یک سوپراسپرت بهتر انجام می‌دهد ولی درنهایت ترجیح می‌دهیم برای پیمایش‌های طولانی از GT63 استفاده کنیم. علاوه بر این، مرسدس با قیمت 178,750 دلار از مازراتی با 265,195 دلار ارزان‌تر است. وقتی آپشن‌ها وارد ماجرا شوند نیز این اختلاف بیشتر خواهد شد به‌گونه‌ای که قیمت مازراتی آزمایشی ما به رقم شگفت‌انگیز 343,695 دلار رسید درحالی‌که این رقم برای GT63 تنها 211,810 دلار بود.

البته در خودروهای این کلاس قیمت خیلی فاکتور مهمی نیست ولی کاری که مرسدس با قیمت کمتر انجام داده قابل‌تحسین است. اگر MC20 سی‌یلو کمی راحتی و هیجان بیشتری از خود نشان می‌داد، نتیجهٔ این رقابت به نفع کانورتیبل ایتالیایی تغییر می‌کرد اما جدیدترین کوپهٔ AMG ما را غافلگیر کرد و در بین گرند توررهای بازار جایگاهی مناسب برای خود دست‌وپا کرد. اگر قرار است این آخرین غرش دوران طلایی موتور درون‌سوز باشد، ما راضی هستیم.

مقام دوم: مازراتی MC20 سی‌یلو

نقاط مثبت: لذت روباز، ظاهر چشمگیر، کروزری لذت‌بخش

نقاط منفی: باید سریع‌تر باشد، پیشرانهٔ خیلی ساکت، کابین نامتناسب

چکیده: اگر پرفورمنس خودرو با طراحی آن مطابقت داشت، MC20 برنده می‌شد

مقام اول: مرسدس AMG GT63

نقاط مثبت: شخصیت پرشور، هندلینگ مطمئن، چسبندگی فوق‌العاده، تجمل مناسب

نقاط منفی: احساس سنگینی، شباهت زیاد به نسل قبلی، خودروهایی سریع‌تر از این با قیمت کمتر وجود دارند

چکیده: یک گرند تورر که چه در پیست و چه در خیابان عملکرد مناسبی دارد

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

مازراتی MC20 سی‌یلو

مرسدس AMG GT63

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

630 اسب بخار

585 اسب بخار

گشتاور

730 نیوتن متر

800 نیوتن متر

نسبت تراکم

11.0

8.3

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

2,700 میلی‌متر

طول

4,668 میلی‌متر

4,727 میلی‌متر

عرض

1,966 میلی‌متر

1,984 میلی‌متر

ارتفاع

1,219 میلی‌متر

1,354 میلی‌متر

وزن خالص

1780 کیلوگرم

1925 کیلوگرم

حجم صندوق بار

50+100 لیتر

320 لیتر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

2 نفر

شتاب صفر تا 96

3.5 ثانیه

3.1 ثانیه

مسافت 400 متر

11.7 ثانیه

11.2 ثانیه

توقف از 96

30.2 متر

31.1 متر

شتاب جانبی

1.05 جی

1.05 جی

تایم پیست Figure 8

23.2 ثانیه

23.4 ثانیه

ظرفیت باک

70 لیتر

60 لیتر

مصرف سوخت

13.0 لیتر ترکیبی

14.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

265,195 دلار

178,750 دلار

قیمت تست‌شده

343,695 دلار

211,810 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.