اولین تجربه رانندگی با مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند 2024

چهارشنبه 19 مهر 1402 - 16:30
مطالعه 8 دقیقه
2024-mercedes-maybach-eqs-suv-first-drive-review (3)
برای اولین فرصت رانندگی با مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند 2024 فراهم شده و در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف این خودروی لوکس خواهیم پرداخت.
تبلیغات

شهر کوچک توفینو در شمال ونکوور محل زندگی تنها 2500 نفر است و بهترین راه دسترسی به آن با هواپیماست. طبیعت بکر این منطقه به همراه کوه‌های زیبا باعث می‌شوند توفینو محلی عالی برای استراحت افرادی باشد که از شلوغی و استرس شهر گریزان‌اند. مالکان مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند نیز با خیال راحت می‌توانند در این منطقه حضور یابند زیرا خودروی آن‌ها کیفیت هوای خوب توفینو را خراب نخواهد کرد. به عنوان اولین محصول برقی مایباخ، EQS قدرت، ابهت و ظرافت مورد انتظار چنین برندی را داشته و البته آن را در پکیجی بدون آلایندگی ارائه می‌کند.

مشخصات مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند 2024

پیشرانه

2 پیشرانه برقی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

649/949

باتری

107.8 کیلووات ساعت لیتیوم یونی

شعاع حرکتی (کیلومتر)

483 (تخمینی)

قیمت پایه (دلار)

200,000 (تخمینی)

زمان عرضه

پاییز 2023

درست همانند تمامی محصولات دیگر مایباخ، EQS شاسی‌بلند نیز از طراحی پایه محصولات مرسدس بنز استفاده می‌کند اما برخی جزئیات خاص این برند لوکس در آن بکار رفته است. نشان ستاره سه پر مرسدس که این روزها به ندرت دیده می‌شود در بالای کاپوت جا خوش کرده و جلوپنجره نیز با میله‌های عمودی خودنمایی می‌کند. لوگوهای پنهان مایباخ در چراغ‌های جلو نیز بر ظرافت بیشتر این قدبلند بدون آلایندگی تأکید دارند. طراحان حتی از فونت مخصوص مایباخ در تمامی نشان‌های بدنه استفاده کرده‌اند. نشان‌های ویژه این برند را نیز می‌توان روی ورودی‌های هوا، چرخ‌ها، ستون C و... مشاهده کرد.

اگرچه آپشن های زیادی وجود دارد اما به نظر ما همین رنگ بدنه آبی و نقره‌ای مدل تست شده به همراه رینگ‌های مونوبلاک کلاسیک بهترین طراحی ظاهری را برای مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند فراهم می‌کنند. همان‌طور که در جدول مشخصات فنی نیز مشاهده می‌کنید باتری 107.8 کیلووات ساعتی خودرو با دو پیشرانه برقی همکاری می‌کند. این مجموعه 649 اسب بخار قدرت و 949 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به مدل استاندارد مرسدس EQS 580 شاسی‌بلند افزایش 113 اسب بخار و 91 نیوتون متری را نشان می‌دهد.

مایباخ هنوز شعاع حرکتی این خودرو را اعلام نکرده اما زمانی که باتری شارژ 98 درصدی داشت ما شعاع حرکتی 494 کیلومتری را مشاهده کردیم و بنابراین حدس می‌زنیم میزان پیمایش مسافت آن در واقعیت چیزی حدود 480 کیلومتر باشد. با استفاده از شارژر سریع نیز می‌توان 80 درصد باتری را در حدود 30 دقیقه شارژ کرد. اگرچه اکثر افراد انتظار دارند مالکان مایباخ دارای راننده شخصی باشند اما دانیل لسکو مدیر مرسدس مایباخ تأکید می‌کند این خودرو فقط برای شوفرها نیست هرچند این‌طور به نظر نمی‌رسد.

در جاده‌های پر پیچ و خم و کوهستانی توفینو، نشان مایباخ به ندرت حس رانندگی دینامیک را القا می‌کند. اگرچه مایباخ مناسب سفرهای طولانی است اما صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیه‌ای آن برای خودرویی با این ابعاد و وزن قابل‌توجه خواهد بود. فرمان خودرو تیز است و احساس خوبی را القا می‌کند و به همین خاطر با اعتمادبه‌نفس بالا می‌توان به پیچ‌ها حمله کرد. سیستم تعلیق بادی استاندارد با دامپرهای تطبیقی نیز این شاسی‌بلند بزرگ را پایدار می‌کنند. مایباخ وزن دقیق این خودرو را اعلام نکرده اما با مقایسه وزن نسخه استاندارد مرسدس و آن می‌توان رقمی حدود 3 تن را انتظار داشت.

اما سیستم تعلیق به حدی نرم و تنظیم شده است که تکان‌های زیادی را ایجاد نمی‌کند و EQS شاسی‌بلند در مقایسه با رولزرویس کولینان همانند پورشه 911 حس می‌شود. در حالت کامفورت مایباخ همانند قالیچه پرنده خواهد بود و دست‌اندازها را به خوبی جذب خواهد کرد. اگرچه برخی دست‌اندازهای بزرگ باعث ایجاد لرزش اندک در کابین می‌شوند اما در اکثر زمان‌ها شاهد عملکرد استثنایی سیستم تعلیق خواهید بود. در واقع این یک شاسی‌بلند عالی برای سواری است و آن را می‌توان جزو اسپرت ترین شاسی بلندهای لوکس و گران‌قیمت بازار دانست.

همانند مایباخ GSL، مدل EQS نیز فاقد صندلی‌های ردیف سوم است تا فضای لوکس و قابل‌توجهی برای سرنشینان عقب ایجاد شود. حتی پیش از نشستن روی صندلی‌ها نیز می‌توانید به کیفیت چرم بکار رفته پی ببرید. سطح توجه به جزئیات در حد بسیار بالایی است و همه‌چیز روی لوکس بودن تأکید دارند. بالش‌هایی با برند مایباخ در پشت‌سری‌ها شما را نوازش می‌کنند و با خواباندن صندلی‌ها می‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش از حضور در خودرو داشته باشید. حتی صندلی‌ها برای افراد قدبلند نیز بسیار راحت هستند. یک تونل مرکزی مشکی براق باعث جدا شدن صندلی‌های عقب از یکدیگر می‌شوند و در بین آن‌ها نیز تجهیزات پنهان شده‌ای همچون میزهای تاشو و حتی یک یخچال کوچک وجود دارند.

هر چهار درب خودرو را می‌توان به‌صورت خودکار بست اما خبری از دکمه فیزیکی مشابه بنتلی یا رولزرویس نیست. شما هم به برنامه مرسدس بنز دسترسی دارید و هم می‌توانید با یکی از نمایشگرهای متنوع موجود در کابین کار کنید. هایپر اسکرین 17.7 اینچی مرسدس نیز در مرکز داشبورد خودنمایی می‌کند و توسط پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی در سمت چپ و نمایشگر دوم سمت سرنشین احاطه‌ شده است. سرنشینان عقب نیز می‌توانند از نمایشگرهای 11.6 اینچی استفاده کنند. در کنسول مرکزی نیز تبلت جدا شدنی سامسونگ وجود دارد.

در سه نمایشگر پشتی خودرو عملکردهای متنوعی همچون ماساژ، گرمایش و سرمایش صندلی‌ها و... قابل‌دسترسی هستند. سیستم صوتی جدید و چهاربعدی برمستر نیز به نوعی همانند ماساژور عمل می‌کند و لرزش‌های موسیقی آن روی بدن تأثیر دارد. ما از زمان نشستن در صندلی عقب بنتلی بنتایگا EWB تاکنون این‌قدر راحت نبودیم، خودرویی که از نظر لوکس بودن فضای عقب کابین نزدیک‌ترین رقیب به مایباخ محسوب می‌شود هرچند از قوای محرکه برقی بی‌بهره است. حتی صندلی‌های عقب کولینان نیز فاقد چنین سطح تجهیزاتی هستند و متریال ضد صدای بکار رفته در EQS شاسی‌بلند باعث می‌شوند این خودرو از نظر بی‌صدایی به رولزرویس نزدیک شود.

اما چیزی که ما از مقایسه مایباخ با خودرویی همچون بنتایگا متوجه شدیم این است که قوای محرکه برقی برای سرنشینان عقب خودرو جذابیت کمتری نسبت به خودروی بنزینی خواهد داشت. اجازه دهید این موضوع را توضیح دهیم: به عنوان فردی که بسیار به آرام بودن خودرو حساس هستیم، حس می‌کنیم گشتاور آنی قوای محرکه برقی درست نقطه مقابل آن چیزی است که در خودروی بنزینی و پدال گاز نرم آن می‌بینیم. مایباخ از این نظر عملکرد خوبی ندارد و تلاش کافی برای ناپدید شدن اثر گشتاور آنی انجام نداده است. هنوز هم توقف و شروع به حرکت خودرو تکان‌های ناگهانی زیادی دارد و مخصوصاً این موضوع در عقب کابین حس می‌شود.

با قیمت تخمینی 200 هزار دلاری، مرسدس مایباخ EQS شاسی‌بلند کاملاً ارزشش را دارد. بنتلی بنتایگا EWB با قیمت حدود 227 هزار دلار و رولزرویس کولینان با قیمت 345 هزار دلار در دسترس هستند که البته هر دو از پیشرانه های بنزینی استفاده می‌کنند. البته یک گزینه اسپرت و پلاگین هیبریدی نیز با نام بی ام و XM وجود دارد که قیمتش به 160 هزار دلار می‌رسد هرچند از نظر راحتی صندلی‌های عقب به مایباخ نزدیک هم نخواهد شد. نهایتاً باید گفت مزیت این مایباخ به قوای محرکه تمام برقی‌اش مربوط می‌شود. مایباخ آینده‌ای برقی را انتخاب کرده و EQS شاسی‌بلند اولین محصول از سبدی است که در آینده عرضه خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.