معرفی مرسدس GLE53 پلاگین هیبرید شش سیلندر با 543 اسب بخار
مرسدس اوایل سال جاری، فیسلیفت GLE53 را با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو و 435 اسب بخار قدرت معرفی کرد و حالا نسخهٔ پلاگینهیبریدی جدیدی را برای این شاسیبلند اسپرت معرفی کرده است. این خودرو که قرار است در سال 2025 با مدل 2026 راهی نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده شود، در نسخههای معمولی و کوپه قابل خریداری خواهد بود.
GLE53 پلاگینهیبریدی از همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ همتای معمولی خود استفاده میکند که 450 اسب بخار قدرت دارد اما در اینجا یک موتور الکتریکی با 136 اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری 31.2 کیلووات ساعتی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکنند و مجموع خروجی را به 543 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور میرسانند. به لطف این نیرو، GLE53 ظرف 4.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. برای مقایسه، شتاب این نسخه 0.3 ثانیه از GLE53 معمولی سریعتر است.
این خودرو علاوه بر قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی، از ویژگیهای متمایز دیگری هم بهره میبرد که یکی از آنها اصلاح طراحی دماغه برای هدایت هوا به یک مبدل حرارتی اضافی است. نشانهای هیبریدی و نمایشگرهای اصلاحشده برای نمایش اطلاعات خاص سیستم هیبریدی مثل وضعیت شارژ و برد الکتریکی باقیمانده هم از دیگر ویژگیهای این ماشین هستند. علاوه بر این، به دلیل وزن بیشتر ناشی از سیستم هیبریدی، سیستم تعلیق بادی AMG هم با سختافزار و نرمافزار جدید برای این نسخه اصلاح شده است.
GLE53 پلاگینهیبریدی به کمکفنرهای جدیدی در عقب و آنتیرول بارهای تازهای در جلو و عقب مجهز شده است درحالیکه تیم AMG شاسی، فرمان و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic را هم از نو تنظیم کردهاند. به سیستم داینامیک سلکت AMG نیز دو حالت خاص هیبریدی بنامهای الکتریک و باطری هولد اضافه شده که اولی استفاده از باطری را در اولویت قرار میدهد و دومی استفاده از باطری را محدود میکند.
مرسدس این شاسیبلند هیبریدی را به سیستم هشدار صوتی برای باخبرکردن عابرین پیاده از حضور خودرو هم مجهز کرده است. این سیستم صدای فرکانس پایین AMG را از طریق بلندگوهایی در جلو و عقب پخش میکند.