دوئل مرسدس بنز GLS و لکسس LX
در روزی دیگر و دوئلی دیگر، نوبت به گروه SUVهای بزرگ لوکس رسیده است. گروهی که قلمرو هیولاهای غولپیکر، بلندقامت، مجلل و گرانقیمت است. در اولین دوئل از این گروه، کادیلاک اسکالید به دیدار اینفینیتی QX80 رفت که درمجموع دو خودرو رویهم در سایت و کانال تلگرام 2007 رأی را کسب نمودند. از این تعداد، 1611 رأی به اسکالید تعلق گرفت درحالیکه QX80 تنها توانست 349 رأی کسب نماید؛ بنابراین هیولای آمریکاییها با کسب 80 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز اولین دوئل گروه SUVهای لوکس شد. حال در دومین دوئل این گروه، دومین نمایندهٔ ژاپنیها یعنی لکسس LX به مصاف هماوردی از آلمان بنام مرسدس بنز GLS رفته است.
کادیلاک اسکالید | اینفینیتی QX80 | مرسدس بنز GLS | لکسس LX |
کادیلاک اسکالید | ؟ | ||
لینکلن نویگیتور | رنجروور | مرسدس بنز G کلاس | بنتلی بنتایگا |
؟ | ؟ |
GLS بزرگترین SUV مرسدس بنز بهحساب میآید که البته چند وقتی است با این نام شناخته میشود چراکه این SUV فول سایز لوکس برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2006 با نام GL معرفی شد. تولید این نسل تا سال 2012 ادامه داشت تا اینکه در همین سال نسل دوم GL معرفی شد؛ اما چند سال بعد مرسدس بنز دست به ایجاد تغییراتی در شیوهٔ نامگذاری محصولات خود زد که طی آن نام تمامی کراساوورها خود را تغییر دارد. بدین ترتیب همزمان با انجام فیسلیفتی بر روی نسل دوم GL، این خودرو با نام جدید GLS معرفی گردید. در این فیسلیفت، طراحی GL یا GLS تا حدودی به ساختههای جدید مرسدس نزدیک شد. برای GLS پیشرانههای مختلفی ارائه میگردد که همگی از نوع توربو هستند و نهایتاً به مدل پرچمدار GLS63 AMG ختم میشود. ولی ما برای این نبرد ضعیفترین نسخهٔ بنزینی GLS را انتخاب کردهایم که GLS450 نام داشته و از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 362 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ 4Matic به هر چهارچرخ انتقال میابد.
LX هم پرچمدار SUVهای لکسس محسوب میشود که برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد. این ماشین بر روی پلتفرم تویوتا لندکروزر سری 80 ساخته شده بود و شباهتهای زیادی به آن داشت. نسل دوم LX دو سال بعد در سال 1996 معرفی گردید که بازهم بر اساس تویوتا لندکروزر و سری 100 آن ساخته شده بود. سپس نوبت به نسل کنونی یعنی نسل سوم رسید که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی شد. این نسل از لکسس LX نیز همچنان بر پایهٔ لندکروزر البته سری 200 آن شکل گرفته و در اصل نسخهٔ لوکس لندکروزر محسوب میشود. تولید نسل سوم LX همچنان ادامه دارد اما در طول این سالها دو بار دستخوش فیسلیفت شده که اولی در سال 2012 و دومی از سال 2015 به بازار آمد. تغییرات ظاهری این SUV در فیسلیفت دوم بیشتر بوده و تا حد زیادی به زبان طراحی جدید لکسس شباهت پیدا کرده است. LX برخلاف GLS از ساختار بدنه روی شاسی استفاده میکنند و بنابراین یک SUV واقعی است. برای این خودرو اما برخلاف رقیب آلمانی فقط پیشرانههای تنفس طبیعی ارائه شده است که ما از میان آنها موتور 5.7 لیتری V8 را برگزیدهایم. این موتور که در مدل LX570 ارائه میشود، 383 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور دارد.
مشخصات فنی
مرسدس بنز GLS450 | لکسس LX570 | |
پیشرانه | 3 لیتری V6 | 5.7 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | 362 اسب بخار | 383 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر | 545 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.7 ثانیه | 7.2 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.2 ثانیه | 15.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 215 کیلومتر/ساعت | 215 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 12 لیتر (ترکیبی) | 15.1 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2446 کیلوگرم | 2815 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 3400 کیلوگرم | 3175 کیلوگرم |
طول | 5.13 متر | 5.06 متر |
حجم صندوق بار | 453 لیتر | 254 لیتر |
قیمت پایه | 69,625 دلار | 89,820 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9757124]