دوئل مرسدس بنز CLA و دیاس 5LS
برای برگزاری سری رقابتهای خودرویی پدال همواره سعی ما بر این بود که گروهبندیها بهدرستی انجام گرفته و خودروهای همسطح و همکلاسی در یک گروه قرار گیرند اما درعینحال قصد داشتیم از ازدیاد گروهها نیز جلوگیری کنیم. بدین ترتیب درنهایت رقابتها را با 32 گروه مختلف آغاز کردیم؛ اما با توجه به اینکه حضور آئودی A3 سدان در گروه سدانهای کامپکت مناسب نبود، تصمیم گرفتیم یک گروه دیگر به نام گروه سدانهای کامپکت لوکس را نیز به رقابتها اضافه کرده و آئودی A3 سدان را به همراه دیگر خودروهای همکلاسش در این گروه قرار دهیم؛ بنابراین چون این گروه تازه به رقابتها اضافه شده، از دیگر گروهها عقب بوده و امروز شاهد برگزاری نخستین دوئل آن هستیم که بین مرسدس بنز CLA و دیاس 5LS برگزار شده است. دیگر شرکتکنندگان و دوئلهای گروه سدانهای کامپکت لوکس را هم میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
آئودی A3 سدان | آکورا ILX | مرسدس بنز CLA | دیاس 5LS |
؟ | ؟ | ||
بامو سری 1 سدان | بیوک ورانو | ||
؟ |
مرسدس بنز CLA
مرسدس بنز با رونمایی از کانسپتی بنام Concept Style Coupe در نمایشگاه خودروی لسآنجلس 2012 برای اولین بار نشان داده که در حال کار بر روی ساخت یک سدان کوپهٔ کامپکت است. سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو که CLA نام گرفته بود در نمایشگاه دیترویت 2013 برای نخستین مرتبه رونمایی شد. این خودرو که کوچکترین سدان مرسدس بنز محسوب میشود، روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی این شرکت مشترک با مدلهای A کلاس و B کلاس ساخته شده است. البته CLA برخلاف دیگر شرکتکنندگان این گروه، یک سدان کوپه است که میتوان آنرا بهنوعی برادر کوچک مدل CLS دانست. یک سال بعد از رونمایی CLA به پیروی از برادر بزرگتر، نسخهٔ استیشن یا شوتینگ بریک آنهم در نمایشگاه لسآنجلس 2014 معرفی شد. CLA همچنان در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل 2017 دستخوش فیسلیفتی جزئی شده که کمی ظاهر آنرا بروز کرده است. این سدان کوپهٔ کامپکت با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر بوده و همانند پلتفرم، با هاچبک A کلاس مشترک هستند. قویترین نسخهٔ این خودرو، مدل A45 AMG است که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 380 اسب بخار قدرت استفاده میکند. این مدل بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مجهز است. ولی ما برای این رقابت، مدل CLA250 را انتخاب کردهایم که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو استفاده میکند. این موتور 210 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال این نیرو نیز یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. در CLA 250 در حالت استاندارد نیروی موتور به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ 4Matic هم برای آن وجود دارد.
دیاس 5LS
سیتروئن از سال 2009 نام DS خود را احیا کرده و محصولات جدیدی را تحت این نام معرفی نمود. سپس در سال 2014 سازندهٔ فرانسوی، دیاس را بهعنوان یک برند مجزا جهت عرضهٔ محصولات لوکس خود تأسیس نمود. یکی از نخستین محصولات دیاس پس از استقلالش از سیتروئن، همین سدان کامپکت لوکس 5LS است که برای اولین بار در تاریخ 28 مارس سال 2014 رونمایی شد. این خودرو همچنین نخستین سدان دیاس محسوب میشود و اولین مدلی است که در نمای جلویی آن از جلوپنجرهٔ موسوم به «بال دیاس» استفاده شده است. 5LS روی پلتفرم PF2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهای زیادی از این گروه مانند پژو 308، پژو RCZ، سیتروئن C4، دیاس 5 و... مشترک است؛ اما دیاس 5LS در چین تولید شده و فقط در این کشور عرضه میگردد. همچنین نسخهٔ هاچبک این خودرو نیز با نام 4LS تولید میشود. این سدان لوکس فرانسوی با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر هستند. موتور اول یک واحد 1.8 لیتری تنفس طبیعی است که 140 اسب بخار قدرت دارد. موتور بعدی اما که از نوع 1.6 لیتری توربوشارژ است، خود در دو سطح قدرت مختلف عرضه میگردد که ما برای این دوئل جهت هماهنگی با رقیب آلمانی، نسخهٔ قویتر آنرا انتخاب کردهایم که در اصل قویترین پیشرانهٔ دیاس 5LS محسوب میشود. این مدل 200 اسب بخار قدرت و 275 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در این مدل هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک فقط به چرخهای جلو صورت میگیرد. این خودرو چند وقتی است که توسط نمایندگی دیاس در ایران یعنی آرین موتور همراه با دیگر محصولات این برند فرانسوی، در کشورمان هم عرضه میشود. دیاس 5LS در ایران با قیمت 194 میلیون تومان به فروش میرسد.
مشخصات فنی
| مرسدس بنز CLA | دیاس 5LS |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 210 اسب بخار | 200 اسب بخار |
گشتاور | 350 نیوتن متر | 275 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | 6.1 ثانیه | 8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 8.1 لیتر (ترکیبی) | 7.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1520 کیلوگرم | 1520 کیلوگرم |
طول | 4.63 متر | 4.70 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.70 متر | 2.71 متر |
حجم صندوق بار | 370 لیتر | 465 لیتر |
قیمت پایه | 33,325 دلار | 32,300 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9802383]