دوئل مرسدس بنز GLE و لکسس RX

چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Mercedes-GLE-VS-Lexus-RX
در میانهٔ شهریورماه سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، پورشه کاین در برابر اینفینیتی...
تبلیغات

در میانهٔ شهریورماه سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، پورشه کاین در برابر اینفینیتی QX70 قرار گرفت که در هردو نظرسنجی این دوئل درمجموع تعداد 1931 رأی از سوی شما دریافت شده است. کاین توانست با تصاحب 1436 رأی از این آراء، برتری قابل‌ملاحظه‌ای بر رقیب ژاپنی کسب کرده و با 74 درصد از کل آراء رهسپار مرحلهٔ بعدی گردد درحالی‌که QX70 موفق به کسب تنها 495 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، یک آلمانی در برابر یک ژاپنی قرار گرفته که این یعنی در ادامه شاهد رقابت مرسدس بنز GLE و لکسس RX خواهیم بود.

مازراتی لوانته

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

مرسدس بنز GLE کوپه

رنجروور اسپرت

؟

رنجروور ولار

ب‌ام‌و X6

مرسدس بنز GLE

لکسس RX

؟

؟

کادیلاک XT5

لینکلن MKX

ب‌ام‌و X5

اینفینیتی QX70

؟

؟

لینکلن ناتیلوس

فولکس‌واگن توآرگ

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

؟

؟

مرسدس بنز GLE

در دورانی که هنوز خبری از محبوبیت عجیب‌وغریب کراس‌اوورها نبود، مرسدس بنز تنها مدل G کلاس را به‌عنوان یک SUV در سبد محصولات خود داشت. سپس این شرکت در اوایل دههٔ 90 میلادی تصمیم به گسترش خانوادهٔ SUVهای خود گرفت و پس از همکاری نیمه‌کاره‍‌‌ای با میتسوبیشی، سرانجام دومین SUV مرسدس بنز با نام M کلاس در فوریهٔ سال 1997 رونمایی شد. این خودرو که بعدها با نام ML هم عرضه گردید، یک SUV متوسط لوکس با ساختار بدنه روی شاسی بود که امکان سفارش ردیف سوم صندلی‌ها هم برای آن وجود داشت. سپس در نمایشگاه دیترویت 2005 نسل دوم M کلاس رونمایی شده و با مدل 2006 به بازار آمد؛ اما این نسل برخلاف نسل قبلی بر روی پلت‌فرم مشترکی با مدل بزرگ‌تر GL ساخته شده بود و ساختاری یکپارچه داشت و بنابراین به یک کراس‌اوور تبدیل شد. نهایتاً در سال 2011 نیز نوبت به معرفی نسل سوم ML با مدل 2012 رسید؛ اما پس از تغییر استراتژی نام‌گذاری مرسدس بنز، نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل سوم ML در نمایشگاه نیویورک 2015 با نام جدید GLE رونمایی شد. این در حالی بود که چند ماه قبل در نمایشگاه دیترویت همین سال، برای اولین بار نسخهٔ کوپهٔ این کراس‌اوور اشتوتگارتی نیز برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و X6 رونمایی شده بود. ML سابق و GLE کنونی که در خانوادهٔ کراس‌اوورهای مرسدس بنز بین مدل‌های GLC و GLS قرار می‌گیرد، هم‌اکنون با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متنوعی به بازار عرضه می‌گردد که قوی‌ترین عضو خانوادهٔ آن مدل اسپرت GLE63 S با 590 اسب بخار قدرت است. ولی در دوئل ما مدل GLE400 شرکت کرده است که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 330 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم 4Matic به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

لکسس RX

لکسس برای اولین بار در سال 1995 با معرفی مدل LX که بر اساس تویوتا لندکروزر ساخته شده بود به بخش شاسی‌بلندها وارد شد. سپس مدت کوتاهی بعد این برند لوکس ژاپنی با معرفی مدل RX این خانواده را گسترش داد. البته RX برخلاف LX یک کراس‌اوور کامپکت با ساختار یکپارچه بود. سپس در نمایشگاه دیترویت 2003 نسل دوم این کراس‌اوور ژاپنی رونمایی شد اما در این نسل، RX با تجربهٔ رشد ابعاد به کلاس بالاتر کراس‌اوورهای متوسط انتقال پیدا کرد و بنابراین هم‌اکنون در خانوادهٔ شاسی‌بلندهای لکسس بین مدل‌های GX و NX قرار می‌گیرد. پس‌ازاینکه در سال 2008 نسل دوم RX به پایان عمر خود رسید، در همین سال نسل سوم آن رونمایی شد که تا سال 2015 روی خط تولید بود؛ اما این کراس‌اوور ژاپنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2015 رونمایی شد. طراحی این نسل طبق جدیدترین زبان طراحی لکسس شکل گرفته و الهامات زیادی هم از برادر کوچک‌تر خود یعنی NX گرفته است. RX یک کراس‌اوور متوسط با دو ردیف صندلی است اما به‌تازگی تصاویر جاسوسی از نمونه‌های در حال آزمایش نسخهٔ سه ردیفهٔ آن نیز منتشر شده است که این یعنی به‌زودی نسخهٔ سه ردیفهٔ RX هم تولید خواهد شد. این ماشین از نسل دوم به بعد همواره در کشورمان هم حضور داشته و به‌تازگی نسل چهارم آن توسط ایرتویا به بازار عرضه شده است. RX هم‌اکنون تنها با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو و یک واحد 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این رقابت موتور بزرگ‌تر را انتخاب کرده‌ایم. این موتور که در مدل RX350 ارائه می‌شود، 295 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ می‌رساند.

 

مشخصات فنی

مرسدس بنز GLE400

لکسس RX350

پیشرانه

3 لیتری V6

3.5 لیتری V6

تنفس

توئین توربو

طبیعی

قدرت

330 اسب بخار

295 اسب بخار

گشتاور

480 نیوتن متر

360 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.5 ثانیه

6.9 ثانیه

مسافت 400 متر

14.1 ثانیه

15.3 ثانیه

حداکثر سرعت

212 کیلومتر/ساعت

207 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

11.7 لیتر (ترکیبی)

10.4 لیتر (ترکیبی)

وزن

2197 کیلوگرم

2048 کیلوگرم

طول

4.80 متر

4.89 متر

فاصلهٔ محوری

2.91 متر

2.79 متر

حجم صندوق بار

690 لیتر

510 لیتر

قیمت پایه

52,995 دلار

44,215 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9823780]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.