دوئل مرسدس-آامگ GLE63 و جیپ گرند چروکی ترکهاوک
درحالیکه تنها یک گروه تا پایان دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده است، امروز به سراغ گروه کراساوورهای متوسط اسپرت رفتهایم. اولین دوئل این گروه بین لامبورگینی اوروس و بامو X5 M برگزار شد که طی این رقابت مجموعاً تعداد 2012 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل اوروس توانست با دریافت 1493 رأی و کسب 74 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالیکه X5 موفق به کسب تنها 519 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل این گروه جیپ گرند چروکی ترکهاوک و مرسدس-آامگ GLE63 نبردی جذاب را به نمایش خواهند گذاشت.
مازراتی لوانته S | آئودی SQ7 | پورشه کاین توربو | رنجروور اسپرت SVR |
؟ | ؟ | ||
مرسدس-آامگ GLE63 | جیپ گرند چروکی ترکهاوک | بامو X5 M | لامبورگینی اوروس |
؟ | لامبورگینی اوروس |
مرسدس-آامگ GLE63
در دورانی که هنوز خبری از محبوبیت عجیبوغریب کراساوورها نبود، مرسدس بنز تنها مدل G کلاس را بهعنوان یک اسیووی در سبد محصولات خود داشت. سپس این شرکت در اوایل دههٔ 90 میلادی تصمیم به گسترش خانوادهٔ اسیوویهای خود گرفت و پس از همکاری نیمهکارهای با میتسوبیشی، سرانجام دومین اسیووی مرسدس بنز با نام M کلاس در فوریهٔ سال 1997 رونمایی شد. این خودرو که بعدها با نام ML هم عرضه گردید، یک اسیووی متوسط لوکس با ساختار بدنه روی شاسی بود که امکان سفارش ردیف سوم صندلیها هم برای آن وجود داشت. سپس در نمایشگاه دیترویت 2005 نسل دوم M کلاس رونمایی شده و با مدل 2006 به بازار آمد؛ اما این نسل برخلاف نسل قبلی بر روی پلتفرم مشترکی با مدل بزرگتر GL ساخته شده بود و ساختاری یکپارچه داشت و بنابراین به یک کراساوور تبدیل شد. نهایتاً در سال 2011 نیز نوبت به معرفی نسل سوم ML با مدل 2012 رسید؛ اما پس از تغییر استراتژی نامگذاری مرسدس بنز، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم ML در نمایشگاه نیویورک 2015 با نام جدید GLE رونمایی شد. این در حالی بود که چند ماه قبل در نمایشگاه دیترویت همین سال، برای اولین بار نسخهٔ کوپهٔ این کراساوور اشتوتگارتی نیز برای رقابت مستقیم با بامو X6 رونمایی شده بود. ML سابق و GLE کنونی که در خانوادهٔ کراساوورهای مرسدس بنز بین مدلهای GLC و GLS قرار میگیرد، هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزلی متنوعی به بازار عرضه میگردد که مطمئناً در این دوئل قدرتمندترین آنها یعنی مدل اسپرت و عملکردی GLE63 شرکت کرده است. این مدل خود در دو نسخهٔ معمولی و S تولید میشود که هردو از یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکنند اما این موتور در مدل معمولی 550 اسب بخار و در مدل S قدرت بیشتری معادل 585 اسب بخار و 760 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در این دوئل نیز مدل قدرتمندتر GLE63 S شرکت کرده است.
جیپ گرند چروکی ترکهاوک
در سال 1993، یعنی شش سال پسازاینکه کرایسلر با خرید شرکت آمریکن موتورز مالکیت جیپ را به دست آورده بود، نسل نخست گرند چروکی با کد ZJ بهعنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ واگنییر معرفی شد. سپس به ترتیب در سال 1999 نسل دوم و در سال 2005 نسل سوم این اسیووی آمریکایی معرفی گردید تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل چهارم یا کنونی آن رسید که برای اولین بار با کد WK2 در نمایشگاه نیویورک 2009 رونمایی شده و از تابستان سال 2010 با مدل 2011 به بازار آمد. این نسل از گرند چروکی به همراه دوج دورانگو روی پلتفرمی ساخته شده که توسط کرایسلر طراحی و مهندسی شده و یادگار دوران شراکت دایملر-کرایسلر است. به همین دلیل مرسدس بنز نیز از این پلتفرم برای ساخت مدلهای ML و GL استفاده میکرد. نسل چهارم گرند چروکی همچنان در حال تولید است اما تاکنون دو بهروزرسانی عمده را تجربه کرده است که اولی در نمایشگاه دیترویت 2013 و دومی اخیراً در نمایشگاه نیویورک 2016 معرفی شد. این اسیووی آمریکایی با پیشرانههای مختلف و در مدلهای گوناگونی از نمونهٔ آفرود تریلهاوک گرفته تا نسخههای اسپرت SRT تولید میشود؛ اما قویترین عضو خانوادهٔ گرند چروکی مدل ترکهاوک است که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2017 رسماً رونمایی شد. این هیولای آمریکایی که لقب سوپراسیووی بهواقع برازندهٔ آن است، از همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ هلکت استفاده میکند که پیشازاین در مدلهای دوج چلنجر و چارجر ارائه شده بود. این نیروگاه در ترکهاوک هم همان 707 اسب بخار قدرت را تولید میکند اما گشتاور آن به دلیل سیستم اگزوز پیچیدهتر گرند چروکی به میزان 7 نیوتن متر کاهش یافته و به و 875 نیوتن متر رسیده است؛ بنابراین جیپ گرند چروکی ترکهاوک قویترین اسیووی حال حاضر دنیا محسوب میشود. برای انتقال این نیروی عظیم هم یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که قدرت را به هر چهارچرخ میرساند.
مشخصات فنی
مرسدس GLE63 S | جیپ ترکهاوک | |
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 | 6.2 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | سوپرشارژ |
قدرت | 585 اسب بخار | 707 اسب بخار |
گشتاور | 760 نیوتن متر | 875 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.8 ثانیه | 3.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.2 ثانیه | 12.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 290 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 15.7 لیتر (ترکیبی) | 16.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2410 کیلوگرم | 2400 کیلوگرم |
طول | 4.85 متر | 4.82 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.91 متر | 2.91 متر |
قیمت پایه | 108,185 | 87,195 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9939748]