دوئل پورشه پانامرا و مرسدس-آام‌گ GT 4

دوشنبه 20 فروردین 1397 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Porsche-Panamera-VS-Mercedes-AMG-GT-4
در سومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های کوپه رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین مرسدس بنز CLS...
تبلیغات

در سومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های کوپه رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 2007 رأی به ثبت رسیده است که مرسدس توانست با دریافت 1363 عدد از آن‌ها و کسب 68 درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالی‌که ب‌ام‌و موفق به دریافت 644 رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در سومین و آخرین دوئل گروه سدان‌های کوپه مرسدس-ام‌گ GT 4 و پورشه پانامرا پای به میدان نبرد گذاشته‌اند.

آئودی A7

ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه

مرسدس بنز CLS

ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

آئودی A7

مرسدس بنز CLS

مرسدس-آام‌گ GT 4

پورشه پانامرا

؟

پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ 80 میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل 989 در سال 1988 شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کاین موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای 2009 جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال 2013 سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ 28 ژوئن 2016 در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال 2012 ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو با 330 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که بالاترین مدل آن توربو S E-Hybrid نام دارد. این مدل از یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموع خروجی آن 680 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است. ولی ما در این دوئل پانامرا توربو را انتخاب کرده‌ایم که از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند ولی در آن خبری از موتور الکتریکی نیست. این پیشرانه 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مرسدس-آام‌گ GT 4

مرسدس بنز برای اولین بار مدل AMG GT را به‌طور رسمی در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی کرد. هرچند این خودرو به‌نوعی جانشین مدل SLS AMG محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن‌را جایگزین مستقیم SLS دانست چراکه AMG GT برخلاف سلفش، بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است تا سوپراسپرت. همچنین AMG GT یک کوپهٔ فست‌بک بوده و در آن خبری هم از درهای گالوینگ SLS نیست. بااین‌حال این خودرو پس از SLS AMG دومین محصول مرسدس بنز است که با همکاری آام‌گ توسعه پیدا کرده و همچنین نخستین خودرویی محسوب می‌شود که با برند مرسدس-آام‌گ به بازار عرضه شد. سپس حدود سه سال بعد مرسدس بنز در نمایشگاه ژنو 2017 نسخهٔ چهاردر AMG GT را در قالب یک کانسپت رونمایی کرده و در همان‌جا وعدهٔ تولید آن‌را دارد. بدین ترتیب نهایتاً دقیقاً یک سال بعد در نمایشگاه ژنو امسال نسخهٔ تولیدی AMG GT چهاردر رسماً رونمایی شد. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی به نسخهٔ کوپه شبیه است اما بااین‌حال تغییراتی در چراغ‌های عقب و جلوی آن اعمال شده است. AMG GT چهاردر با دو پیشرانهٔ مختلف و در سه مدل گوناگون ارائه می‌شود. نسخهٔ پایه GT 53 نام دارد که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده می‌کند. مدل بعدی اما که GT 63 نام دارد به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بای‌توربو مجهز شده که 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما حتی نسخه‌ای قدرتمندتر از این هم وجود دارد که GT 63 S نام داشته و بالاترین مدل AMG GT چهاردر محسوب می‌شود. این مدل هم از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 استفاده می‌کند ولی در اینجا قدرت بیشتری معادل 630 اسب بخار تولید می‌کند. در این دوئل ولی ما به جهت هماهنگی با پورشه پانامرا توربو همان مدل GT 63 استاندارد را انتخاب کرده‌ایم. انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ این ماشین نیز توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی

 

پورشه پانامرا توربو

مرسدس-آام‌گ GT 63

پیشرانه

4 لیتری V8

4 لیتری V8

تنفس

توئین توربو

بای‌توربو

قدرت

550 اسب بخار

585 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

800 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.8 ثانیه

3.4 ثانیه

حداکثر سرعت

305 کیلومتر/ساعت

310 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

9.4 لیتر (ترکیبی)

11.1 لیتر (ترکیبی)

تولید آلایندگی

213 گرم/کیلومتر

254 گرم/کیلومتر

ظرفیت باک

90 لیتر

66 لیتر

وزن

1995 کیلوگرم

2025 کیلوگرم

طول

5.05 متر

5.02 متر

فاصلهٔ محوری

2.95 متر

2.95 متر

قیمت

147,950 دلار

حدود 150,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9977968]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.