تخت گاز با مرسدس 30 ساله در اتوبان و سبقت از بی ام و مدرن!
این مرسدس بنز 500E W124 سیساله قطعاً روزهای بهتری را تجربه کرده است اما حالا سن بالایی دارد. آیا این خودرو هنوز هم پس از گذشت این همه سال حرفی برای گفتن دارد؟ احتمالاً میدانید که این خودرو توسط خود مرسدس ساخته نشده است. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این برند لوکس مشغول توسعه محصولات دیگر بود و تصمیم گرفت با کمک پورشه کارهای تحقیق و توسعه خود را سرعت ببخشد. اگرچه بدنه این خودرو در زیندل فینگن آلمان رنگ میشد اما کار مونتاژ آن در وطن پورشه صورت میگرفت. تنها ۱۰۴۷۹ دستگاه از این خودرو شامل نسخه E60 AMG ساخته شد و حالا یکی از آنها با مدل ۱۹۹۲ را در این ویدئو تماشا میکنیم.
در بطن این 500E پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری قرار دارد که در زمان صفرکیلومتر بودن قدرت 326 اسب بخاری و گشتاور 470 نیوتون متری تولید میکرد که باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۱ ثانیهای میشود. این نیروگاه ۵ لیتری در واقع قدرت و پرفورمنس را با کابینی لوکس و کاربردی ترکیب کرده بود.
مرسدس از پیشرانه 8 سیلندر M119 بنزینی بین سالهای 1989 تا 1999 استفاده کرده است. این نیروگاه آهنین در آن زمان با سه حجم 4.2 لیتری پایه، 5 لیتری رده میانی و 6 لیتری پرچمدار تولید میشد. آیا این خودرو هنوز هم میتواند روزهای خوش گذشته را تکرار کند؟ ما تا زمانی که شاهد تاختوتاز 500E در اتوبان نبودیم از این موضوع اطلاع نداشتیم.
اولین بار که ۵۰۰E عرضه شد قیمت پایه بیش از دو برابری نسبت به ۳۰۰E استاندارد داشت و به همین خاطر از پرفورمنس احساسبرانگیزی برای توجیه قیمت بالاترش سود میبرد. این سدان اسپرت در دورانی عرضه شد که محصولات مرسدس کیفیت و دوامی همچون تانک داشتند و همین مدل ۱۹۹۲ مؤید این نکته است. علیرغم گذشته سه دهه از زمان تولید، سدان موردبحث همچنان پایداری و کیفیت خوبی دارد.
حرف E در نام این خودرو نشان دهنده عبارت Einspritzer است که در زبان آلمانی به معنی تزریق است. ۵۰۰E فقط با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک عرضه شد. این گیربکس به همراه پیشرانه از رودستر مشهور ۵۰۰ SL R129 گرفته شدند. همچنین تغییراتی نیز در بدنه اعمال شد تا این مدل از نسخههای پایهتر متمایز شود.
از آنجایی که مرسدس آماده تبدیل شدن به برندی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ میشود، سواری با این ۵۰۰E در اتوبانها به خاطرهای فراموشنشدنی تبدیل خواهد شد.
اخیراً مجله تاپ اسپید آلمان با سدان مرسدس روانه بخشهای بدون محدودیت سرعت بزرگراههای آلمان شده است. با یک تخت گاز سنگین سرعت خودرو به 240 کیلومتر در ساعت میرسد. تست دوم که شاید باورنکردنی به نظر برسد سرعت 250 کیلومتر در ساعت را ثبت میکند؛ اما چیزی وجود دارد که راننده را اذیت میکند. یک دستگاه بیامو سری 5 در جاده تردد میکند و به مرسدس راه نمیدهد. مرسدس به سری 5 نزدیک و نزدیک میشود و حتی احتمال برخورد از پشت نیز وجود دارد؛ اما به نظر میرسد راننده بیامو علاقهای به باز کردن راه ندارد.
راننده مرسدس تلاش میکند با رفتن به لاین دوم و از سمت راست از بیامو سبقت بگیرد اما در این لاین نیز خودروهای کندی تردد میکنند. زمانی که سرعت شمار 500E عدد 260 را نشان میدهد سرانجام بیامو تسلیم میشود. احتمالاً راننده بیامو کابوس شبانهای را تجربه کند مخصوصاً اینکه بازی را به یک مرسدس 500E سیساله باخته است...