مقایسهٔ نسل جدید مرسدس S کلاس با آئودی A8 و بامو سری 7
بسیاری مرسدس بنز S کلاس که بهتازگی نسل جدید آن معرفی شده را پرچمدار اصلی سدانهای لوکس آلمانی میدانند اما بااینحال این سلطان اشتوتگارتی هنوز هم با رقبایی از سایر برندهای آلمانی یعنی آئودی و بامو مواجه است. هرچند هنوز مطمئن نیستیم که S کلاس جدید طراحی بهتری نسبت به نسل قبلی پیدا کرده اما شکی نیست که این سدان لوکس آلمانی از جدیدترین و پیشرفتهترین تکنولوژیها برخوردار شده است تا همچنان سلطنت خود را بر این کلاس حفظ کند؛ اما S کلاس جدید در برابر رقبای اصلی خود چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مرسدس بنز S کلاس مدل 2021 را با آخرین نسخه از آئودی A8 و بامو سری 7 مقایسه کردهایم.
ابعاد
هر سه خودرو ابعاد بزرگ و فاصلهٔ محوری کشیده با تناسباتی زیبا دارند اما دراینبین نسل جدید S کلاس حداقل روی کاغذ بزرگترین است زیرا بیشترین عرض، بیشترین ارتفاع و بیشترین فاصلهٔ محوری را دارد اما در طول آئودی A8 کمی کشیدهتر است. بامو سری 7 از لحاظ طول و عرض کمی کوچکتر است اما فاصلهٔ محوری آن تنها 6 میلیمتر از مرسدس کوتاهتر است. هر سهٔ این سدانها در اروپا در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده ارائه میشوند اما در ایالاتمتحده فقط نسخهٔ کشیدهٔ آنها عرضه میگردد و ابعادی که در جدول زیر مشاهده میکنید هم متعلق به نسخهٔ کشیدهٔ آنها است.
مرسدس S کلاس | آئودی A8 | بامو سری 7 | |
طول | 5,289 میلیمتر | 5,302 میلیمتر | 5,268 میلیمتر |
عرض | 1,954 میلیمتر | 1,945 میلیمتر | 1,902 میلیمتر |
ارتفاع | 1,503 میلیمتر | 1,485 میلیمتر | 1,467 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,216 میلیمتر | 3,128 میلیمتر | 3,210 میلیمتر |
قوای محرکه
نسل جدید S کلاس در ابتدا در ایالاتمتحده با دو موتور مختلف در مدلهای S500 و S580 عرضه میشود. موتور پایه در هر سه خودرو از نوع 3 لیتری شش سیلندر توربو است با این تفاوت که بامو و مرسدس از موتورهای خطی و آئودی از V شکل استفاده میکنند. نسخهٔ پایهٔ S کلاس 435 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور دارد که از دو رقیب خود بسیار قویتر است زیرا نسخهٔ پایهٔ آنها یعنی 740i و A8 55 TFSI هردو تنها 340 اسب بخار قدرت دارند. مرسدس و آئودی بهصورت استاندارد در نسخهٔ پایه هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما بامو 740i در حالت استاندارد بهصورت محرک عقب عرضه میشود و سیستم XDrive برای آن قابل سفارش است.
مرسدس S500 | آئودی A8 55 TFSI | بامو 740i | |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توربو | 3.0 لیتری V6 توربو | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 435 اسب بخار | 340 اسب بخار | 340 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر | 500 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب یا چهارچرخ |
قیمت | ؟ | 87,495 دلار | 87,795 دلار |
موتور قویتر S کلاس که در مدل S580 ارائه میشود، یک واحد 4 لیتری V8 توئین توربو با 500 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور است. رقیب بامو برای این مدل، 750i با موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو خواهد بود که 530 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد. آئودی هم با مدل A8 60 TFSI در برابر S580 قرار میگیرد که به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 460 اسب بخار قدرت و 660 نیوتن متر گشتاور مجهز است؛ بنابراین در این قسمت، برتری به بامو و عنوان ضعیفترین به آئودی میرسد؛ اما درحالیکه هردو موتور آئودی و مرسدس از سیستم هیبریدی خفیف برخوردارند، موتورهای سری 7 از این سیستم بیبهره هستند.
مرسدس S580 | آئودی A8 60 TFSI | بامو 750i | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 500 اسب بخار | 460 اسب بخار | 530 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر | 660 نیوتن متر | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
قیمت | ؟ | 99,895 دلار | 103,995 دلار |
هم آئودی و هم بامو نسخههای پلاگینهیبریدی را نیز برای سدانهای پرچمدار خود به ترتیب با نامهای 745e و A8 60 TFSI e ارائه میکنند. نسخهٔ پلاگینهیبریدی A8 به همان موتور 3 لیتری V6 نسخهٔ پایه به همراه یک موتور الکتریکی و یک پکیج باطری 14.1 کیلووات ساعتی مجهز است که مجموعاً 450 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قوای محرکهٔ بامو 745e نیز از پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی و یک پکیج باطری 15.1 کیلووات ساعتی با مجموع خروجی 394 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. در پاسخ به این نسخهها، مرسدس بنز هم نسخهٔ پلاگینهیبریدی S580e را ارائه کرده است. قوای محرکهٔ این مدل از همان موتور شش سیلندر مدل S500 به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری 28 کیلووات ساعتی تشکیل شده که مجموعاً 510 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته S580e فعلاً فقط در اروپا عرضه میشود اما با توجه به اینکه آئودی و بامو نسخههای پلاگینهیبریدی A8 و سری 7 را در آمریکا عرضه کردهاند، بهاحتمالزیاد مرسدس هم نسخهٔ پلاگینهیبریدی S کلاس جدید را راهی بازار ایالاتمتحده خواهد کرد.
مرسدس S580e | آئودی A8 60 TFSI e | بامو 745e | |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 هیبریدی | 3.0 لیتری V6 هیبریدی | 3.0 لیتری I6 هیبریدی |
قدرت | 510 اسب بخار | 450 اسب بخار | 394 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر | 700 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
باطری | 28 کیلووات ساعت | 14.1 کیلووات ساعت | 15.1 کیلووات ساعت |
بُرد الکتریکی | 100 کیلومتر | 46 کیلومتر | 55 کیلومتر |
قیمت | ؟ | 94,000 دلار | 96,895 دلار |
در خانوادهٔ آئودی A8 و بامو سری 7 نسخههای اسپرت و پرفورمنس هم وجود دارد که به ترتیب S8 و M760i نام دارند. S8 به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 570 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور مجهز است درحالیکه M760i از یک نیروگاه 6.6 لیتری V12 توئین توربو استفاده میکند که 610 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد. در نسل جدید S کلاس فعلاً رقیبی برای این دو مدل وجود ندارد اما مطمئناً بهزودی مرسدس با کمک AMG مدل S63 را قویتر از همیشه راهی میدان خواهد کرد تا به مصاف S8 و M760i برود. بااینحال، فعلاً در حال حاضر کسانی که سریعترین خودروی این جمع را میخواهند باید سراغ پرچمدار دوازده سیلندر بامو بروند.
داخل
مهمترین قسمت این سدانهای لوکس اما داخل آنها است یعنی جایی که تقریباً همهٔ ویژگیهای تجملی و تکنولوژیک خودروهای امروزی در آن پیدا میشود. S کلاس جدید با یک نمایشگر لمسی عظیم 12.8 اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX در میانهٔ داشبورد، سردمدار تکنولوژی در بین این سه خودرو محسوب میشود. از سوی دیگر، داشبورد بامو با صفحهنمایش مرکزی 10.3 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive سنتیترین نما را دارد درحالیکه آئودی A8 به دو نمایشگر مجهز است که یکی در بالا برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قرار گرفته و دیگری در پایین برای کنترل سیستم تهویه نصب شده است.
در این خودروها اما صندلیهای عقب از اهمیت بالاتری برخوردار است و به همین دلیل مرسدس برای مدل گرانتر S580 پکیجی سفارشی بنام Executive Line را ارائه کرده که انواع و اقسام ویژگیهای رفاهی مثل ماساژور، گرمکن و سردکن صندلیهای عقب، سیستم سرگرمی عقب با دو نمایشگر و تنظیم تهویهٔ مجزا برای هرکدام از سرنشینان عقب را به همراه دارد. این پکیج باید با پکیج Luxury Rear Seating بامو سری 7 و پکیج Executive Plus آئودی A8 رقابت کند که هردو سطح مشابهی از راحتی و تجمل را برای صندلیهای عقب سدانهای پرچمدار بامو آئودی به همراه دارند. S کلاس جدید همچنین مثل دو رقیب خود از طیف بسیار گستردهای از سیستمهای ایمنی و کمکراننده برخوردار است که شاید مهمترین آنها تکنولوژی رانندگی نیمهخودکار سطح سه باشد.
[poll id="3"]