معرفی مرسدس بنز EQA، نسخهای تمام الکتریکی از GLA
مرسدس بنز از کراساوور الکتریکی جدید EQA بهعنوان کوچکترین محصول تمام الکتریکی خود و همینطور نقطهٔ ورود به خانوادهٔ محصولات سری EQ رونمایی کرده است. این خودرو که بر اساس مدل GLA ساخته شده است، در نسخهٔ پایهٔ خود بنام EQA250 به یک موتور الکتریکی با 190 اسب بخار قدرت و 375 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند و توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی 66.5 کیلووات ساعتی تغذیه میشود.
مرسدس بنز هنوز بُرد این کراساوور الکتریکی را بر اساس معیارهای WLTP آزمایش نکرده ولی میگوید با هر بار شارژ میتواند حدود 420 کیلومتر را طی کند. در آینده نیز نسخههای بیشتری از EQA به بازار عرضه خواهد شد. مرسدس بنز هماکنون در حال کار بر روی یک خانوادهٔ کامل از EQA است که در نسخههای محرک جلو و چهارچرخ محرک ارائه میشوند و قدرت آنها در نسخهٔ پرچمدار به بیش از 270 اسب بخار میرسد. علاوه بر این، برنامهٔ ساخت یک نسخهٔ ویژه با بُردی بیش از 500 کیلومتر هم وجود دارد.
همانطور که انتظار میرفت، EQA بدنهٔ مشترکی با GLA دارد اما بااینوجود در قسمت جلو با جلوپنجرهٔ مشکیرنگ و چراغهای LED کاملاً جدید، از برادر درونسوز خود متمایز شده است. در عقب نیز حالا چراغها با یک نوار LED به هم متصل شدهاند. سپرها و رینگهای جدید هم دیگر ویژگیهای این کراساوور الکتریکی هستند و ازآنجاییکه با یک محصول سری EQ سروکار داریم، جزئیات آبیرنگ زیادی هم در قسمتهای مختلف آن به چشم میخورد.
در داخل خودرو نیز همان طرح داشبورد GLA دیده میشود و در EQA صرفاً جلوههای نوری و تریمها متفاوت هستند. نمایشگر دوقلوی این کراساوور کوچک الکتریکی در نسخهٔ پایه هرکدام 7 اینچی هستند اما امکان سفارش نمونههای بزرگتر 10.25 اینچی هم وجود دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی EQA از ویژگیای بنام «ناوبری با هوش الکتریکی» برخوردار است که میتواند سریعترین مسیر برای رسیدن به جایگاه شارژ را برنامهریزی کند. این سیستم همچنین بهصورت پویا در برابر تغییراتی مثل معطلی در ترافیک هم واکنش نشان میدهد.
مرسدس EQA بهصورت استاندارد با یک شارژر 11 کیلوواتی عرضه میشود که میتواند با حداکثر خروجی 100 کیلووات در جایگاههای شارژ سریع DC باطریها را شارژ کند. به گفتهٔ مرسدس، در صورت استفاده از شارژرهای سریع میتوان از 10 تا 80 درصد از باطریها را در حدود نیم ساعت شارژ کرد. با استفاده از برنامهٔ Mercedes me Charge نیز خریداران به شبکهای از 450 هزار نقطهٔ شارژ DC و AC در 31 کشور مختلف دسترسی خواهند داشت.
EQA بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق راحت با فنرهای فولادی عرضه میشود اما کمکفنرهای تطبیقی هم بهعنوان آپشن ارائه میشوند. نسخههای قویتر این خودرو که بعداً به بازار خواهند آمد نیز به یک موتور الکتریکی دوم در محور عقب مجهز خواهند بود و بنابراین از سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic سود میبرند. این سیستم میتواند توزیع گشتاور را صد بار در هر ثانیه تنظیم کند. فروش مرسدس بنز EQA از بهار آینده در اروپا عرضه خواهد شد و قیمت پایهٔ آن در بازار داخلی آلمان از 38,540 یورو آغاز میشود.