گردهمایی هایپرکارهای قدیم، مکلارن F1، مرسدس CLK GTR، پورشه 911 GT1
خیلی پیش از آنکه اصطلاح هایپرکار ابداع شود، در دهۀ 90 میلادی دنیا شاهد معرفی سه ابرماشین بود که به معنای واقعی کلمه بازی را تغییر دادند و سوپرکارها را به سطح جدیدی ارتقاء دادند. این سه خودرو مکلارن F1، پورشه 911 GT1 و مرسدس بنز CLK GTR بودند که حالا کانال یوتیوب کارفکشن (Carfection) آنها را گرد هم جمع کرده است. این کانال، در سه ویدئوی مجزا هرکدام از این هایپرکارهای چشمگیر را بهطور اختصاصی بررسی کرده است.
مکلارن F1
در اولین قسمت از این ویدئوها، کارفکشن سراغ یک مکلارن F1 با شماره شاسی 037 رفته که به زیبایی در حالت فابریک حفظ شده است. ظاهراً این تنها مکلارن F1 با تودوزی تمام آلکانترای کارخانهای است و کابین آن هنوز همان تودوزی اولیه را دارد. در سینهٔ این افسانهٔ بریتانیایی، نیروگاه 6.1 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو قرار گرفته که 627 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انجام میگیرد. با توجه به اینکه F1 تنها 1138 کیلوگرم وزن دارد، این V12 حماسی هنوز هم میتواند با پاسخگویی به فشردن پدال گاز و ارائهٔ قدرت در کل محدودهٔ دور موتور، راننده را تحت تأثیر قرار دهد.
از این گذشته، مکلارن F1 همچنان عنوان سریعترین خودروی تولیدی با پیشرانهٔ تنفس طبیعی را در اختیار دارد؛ اما F1 چیزی فراتر از یک پیشرانه است. این اعجوبه با ابعادی جمعوجور، موقعیت رانندهٔ مرکزی و توجه وسواسی به جزئیات برای سبکتر کردن همهچیز، یک پکیج فوقالعاده است. در F1 هیچ کنترل کشش، ABS یا نیروی کمکی فرمان وجود ندارد و همین موجب شده بهترین خودروی رانندهای باشد که تاکنون ساخته شده است.
پورشه 911 GT1
وقتی در سال 1995 مکلارن در اولین حضور خود با F1 GTR در مسابقات لمانز به پیروزی رسید، دنیا متحیر شد و پورشه به این نتیجه رسید که زمان ساخت یک خودروی مسابقهای جدید فرارسیده است. کارفکشن در قسمت دوم این آزمایش گروهی، نگاهی به افراطیترین 911 جادهای تاریخ یعنی 911 GT1 داشته است. این خودرو ترکیبی بیبدیل از جلوی 911 نسل 993 با عقب خودروی مسابقهای 962 بود که اولین 911 موتور وسط تاریخ را ایجاد کرد. البته در سال 1997، خودروی مسابقهای پورشه لباس 911 نسل 996 جدید را بر تن کرد و در 20 دستگاه نسخهٔ جادهای هم از همین طراحی استفاده شد.
پورشه 911 GT1 که تنها 1150 کیلوگرم وزن داشت، به یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آب خنک مجهز بود که 544 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل شده بود. داخل GT1 ممکن است در مقایسه با مکلارن F1 بسیار معمولتر به نظر برسد اما باید توجه داشت که هر خودرویی در کنار F1 خیلی خاص احساس نمیشود. داشبورد 911 GT1 تماماً از 911 نسل 993 گرفته شده، درهای آن بهصورت معمولی باز میشوند و اگر رول کیج آن نبود، ممکن بود فکر کنید این هم یک پورشه معمولی مثل پورشههای دیگر است.
اما بزرگترین شگفتی در این خودرو زمان رانندگیهای سریع اتفاق میافتد زیرا 911 GT1 به راننده اجازه میدهد تا تمام تواناییهای خود را بیرون بکشد و با اعتمادبهنفس کامل از آن شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده کند. بله البته پورشه در بین این سه خودرو کمترین قدرت را دارد اما وزن پایین و سیستم پرخوران موجب میشود که این کمبود قدرت هرگز احساس نشود. این یک خودروی مسابقهای جادهای است که راننده را دعوت میکند بدون توجه به محدودیتها یا نیاز به آموزش، سریعتر و سریعتر پیش برود.
مرسدس بنز CLK GTR
مثل پورشه، پیشینهٔ مرسدس بنز CLK GTR هم به مسابقات بازمیگردد اما نه مسابقات لمانز بلکه مسابقات سری قهرمانی GT فیا؛ بنابراین، این هایپرکار مرسدس بنز هم در ابتدا در نسخهٔ مسابقهای معرفی شد اما طبق قوانین مسابقات، باید تعدادی نسخهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. به همین دلیل، در سال 1997 پروتوتایپ نسخهٔ جادهای CLK GTR ساخته شد و هرچند کلاس GT1 مسابقات فیا در سال 1999 لغو شد اما مرسدس موظف شد تا حداقل 25 دستگاه نسخهٔ جادهای که وعده داده بود را تحویل دهد. این خودروها بین زمستان 1998 تا تابستان 1999 توسط AMG در افلترباخ تولید شدند و تفاوت کمی با نسخهٔ مسابقهای داشتند.
هرچند در CLK GTR جادهای پیشرانهٔ V12 نسخهٔ مسابقهای حفظ شده بود اما در این موتور بهبودهایی صورت گرفت و حجم آن از 6 لیتر به 6.9 لیتر افزایش پیدا کرد. این کار، خروجی موتور را به 612 اسب بخار قدرت و 775 نیوتن متر گشتاور رساند. در CLK GTR، راننده از حداقل راحتی بهرهمند بود زیرا مرسدس بنز میخواست هم یک خودروی مسابقهای واقعی را به خریداران ارائه کند و هم سعی کند قیمت را پایین نگه دارد. البته هنوز هم در داخل خودرو تودوزی چرمی و سیستم تهویه مطبوع وجود داشت. مرسدس بنز CLK GTR با 1440 کیلوگرم وزن، سنگینترین خودروی این جمع محسوب میشود.
مشخصات فنی
مکلارن F1 | پورشه 911 GT1 | مرسدس CLK GTR | |
معرفی | 1992 | 1996 | 1998 |
پیشرانه | 6.1 لیتری V12 | 3.2 لیتری H6 | 6.9 لیتری V12 |
تنفس | طبیعی | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | 627 اسب بخار | 544 اسب بخار | 612 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر | 600 نیوتن متر | 775 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1138 کیلوگرم | 1150 کیلوگرم | 1440 کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | 3.5 ثانیه | 3.9 ثانیه | 3.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 350 کیلومتر/ساعت | 308 کیلومتر/ساعت | 344 کیلومتر/ساعت |
تعداد ساخت | 106 دستگاه | 22 دستگاه | 28 دستگاه |