نبرد V8 و V12، درگ مرسدس G63 با G65
مرسدس G65 AMG خودرویی استثنایی بود. این یک آفرودر واقعی با یک نیروگاه V12 توئین توربو زیر کاپوت بود که پرفورمنسی دیوانهوار را در آفرود و آنرود فراهم میکرد؛ اما در نسل جدید G کلاس که در سال 2018 به بازار آمد، ارائهٔ نسخهٔ V12 خاتمه یافت و بهطور غیرمستقیم مدل G63 با موتور V8 جایگزین آن شد. این تصمیم مرسدس خیلیها را ناامید کرد اما آیا واقعاً در یک اسیووی آفرودی به موتور V12 نیازی هست یا یک موتور کوچکتر 4 لیتری V8 توئین توربو میتواند بهتر عمل کند؟ درگی از ArabGT میخواهد به این سؤال پاسخ دهد.
پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربوی G63 با 630 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور، خروجی فوقالعادهای دارد و موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی G63 با 585 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر، در برابر آن حرفی برای گفتن نخواهد داشت. بااینحال، G63 به میزان قابلتوجهی از G65 سبکتر است و به همین دلیل طبق اعلام سازنده، ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه این زمان در نسخهٔ دوازده سیلندر 5.3 ثانیه است.
رقابت این دو G کلاس قدرتمند با درگ از حالت ایستاده آغاز میشود که در اینجا G63 لانچ خوبی نداشت و تا پایان مسیر نتوانست از G65 پیشی بگیرد. بااینحال نمیتوان G کلاس V12 را خودروی سریعتری دانست زیرا در اینجا فقط واکنش کُندتر راننده باعث باخت نسخهٔ V8 شد. علاوه بر این، در مسابقات رولینگ هم G63 بهخوبی تواناییهای خود را نشان میدهد. برای دیدن نتایج کامل رقابت این دو G کلاس، ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
مرسدس G65 AMG | مرسدس G63 AMG | |
پیشرانه | 6 لیتری V12 توئین توربو | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 630 اسب بخار | 585 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2835 کیلوگرم | 2460 کیلوگرم |
قیمت | 223,695 دلار | 157,500 دلار |