رویارویی رقبای دیرینه، مرسدس C کلاس جدید در برابر بی ام و سری 3
اگر از دنبالکنندههای همیشگی پدال باشید میدانید که بسیاری از خودروسازان، سدانهای سنتی خود کنار گذاشته و سراغ کراساوورها رفتهاند؛ اما یکی از آخرین سنگرهای سدانها که همچنان حفظ شده است، بخش سدانهای کامپکت لوکس است. خودروهای این بخش هنوز هم فروش خوبی دارند بهگونهای که نسل قبلی C کلاس با فروش 2.5 میلیون دستگاه در طول عمر هفتسالهٔ خود، به محبوبترین محصول مرسدس بنز تبدیل شد و حالا نسل جدید آن به بازار آمده که شیکتر، هوشمندتر و کارآمدتر از قبل شده است اما آیا میتواند رقیب اصلی خود را مغلوب کند؟
بامو سری 3 هم یکی دیگر از سدانهای بسیار محبوب بازار است تا جایی که همچنان در بین 10 خودروی پرفروش بازار بریتانیا قرار دارد؛ اما با آمدن C کلاس، آیا سدان باواریاییها هنوز هم میتواند این محبوبیت را حفظ کند یا جای خود را به رقیب اشتوتگارتی خواهد داد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، ما این دو خودرو را در نسخههای دیزلی رودرروی هم قرار دادهایم.
مرسدس بنز C کلاس
مبارزهٔ بین مرسدس و بامو برای برتری در بخش سدانهای کامپکت لوکس همچنان ادامه دارد اما آیا C کلاس میتواند رقیب دیرینهٔ خود را شکست دهد؟ مرسدسی که در این رقابت حضور دارد، مدل C220d با تریم AMG Line است. تنها آپشن این خودرو رنگ آبی 685 پوندی آن است که قیمت را به 46,215 پوند رسانده است.
طراحی و مهندسی
هرچند نسل تازهٔ C کلاس بهعنوان خودروی کاملاً جدیدی شناخته میشود و کد جدید W206 را گرفته است اما از همان پلتفرم MRA قبلی استفاده میکند که البته بهروزرسانیهای گستردهای داشته است. طول نسل جدید به 4,793 میلیمتر افزایش پیدا کرده که 65 میلیمتر بیشتر از نسل قبلی و 84 میلیمتر بیشتر از سری 3 است. عرض خودرو نیز 10 میلیمتر بیشتر شده و فاصلهٔ محوری و فاصلهٔ عرضی بین چرخها هم افزایش یافته است. مثل نسل قبلی، در اینجا هم از همان تعلیق چهار اتصالی در جلو و چند اتصالی در عقب استفاده شده است.
نسخههای پایهٔ C کلاس با کمکفنرهای غیرفعال ارائه میشوند اما نمونههای AMG Line به تعلیق تطبیقی با قابلیت کاهش 15 میلیمتری ارتفاع مجهز هستند. پیشرانههای همهٔ نسخههای C کلاس جدیدی به نحوی از الکتریکیسازی بهرهمند هستند که این شامل هیبریدی خفیف و پلاگینهیبریدی میشود. همانطور که گفته شد، در اینجا مدل C220d حضور دارد که از سیستم هیبریدی خفیف با یک استارت ژانراتور یکپارچهٔ کوچک بهره میبرد. این مدل 200 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور دارد. این C کلاس با 1755 کیلوگرم وزن، 225 کیلوگرم از سری 3 سنگینتر است.
رانندگی
خودروهای زیادی در این کلاس وجود دارند که تجربهٔ رانندگی چابکتری نسبت به C کلاس ارائه میکنند که سری 3 سرآمد آنها است. این موضوع در نسل جدید C کلاس هم ادامه پیدا کرده است زیرا مرسدس هنوز هم نمیتواند وزن خود را پنهان کند و در هنگام پیچیدن یا تغییر مسیرهای سریع، احساس بیحالی دارد. البته C کلاس در سرعتهای بالا ایمن، قابل پیشبینی و بسیار پایدار است اما رقبای دیگر خصوصاً سری 3 در رانندگی جذابتر هستند. البته در عوض مرسدس راحتی را در اولویت قرار داده و در اینجا کار خود را بهخوبی انجام داده است زیرا خودرو حتی با رینگهای 19 اینچی مدل AMG Line هم روی مسیرهای ناهموار عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد.
جلوی ورود ضربههای ناشی از دستاندازهای تیز به کابین هم بهخوبی گرفته میشود و بهطورکلی به نظر میرسد راحتی سواری خودرو نسبت به قبل کمی بیشتر شده است. پیشرانه و گیربکس C220d هم عملکرد برجستهای دارند. گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک بسیار روان و بیوقفه دندهها را تعویض و همیشه دندهٔ درست را انتخاب میکند درحالیکه پدالهای پشت غربیلک فرمان نیز برای تعویض دندهٔ دستی بهسرعت پاسخ میدهند. پیشرانه هم بهخودیخود عملکرد مناسب و پاسخگویی نرمی دارد و فقط هنگام شتاب گیریهای شدید صدای دیزلی آن آشکار میشود که حتی در این حالت هم آرام است.
کارایی
مرسدس با وجود 84 میلیمتر طول بیشتر نسبت به رقیب، فضای بار زیادی در صندوقعقب خود ارائه نمیکند. حجم صندوق این خودرو 455 لیتر است که 25 لیتری از سری 3 کمتر است. البته در این صندوق چند ویژگی کاربردی مثل قلابهای کف برای ثابت نگه داشتن اشیاء و فرورفتگیهای جانبی با توری ریز برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده است. هرچند طراحی داخلی C کلاس جدید یک انقلاب نسبت به قبل محسوب میشود اما محفظههای اشیاء آن عمدتاً برای دارندگان محصولات مرسدس آشنا خواهد بود. در اینجا طراحان به فکر سرنشینان عقب هم بودهاند و دو پورت USB-C و یک سوکت برق 12 ولت برای شارژ گوشی را در این قسمت تعبیه کردهاند. جیب روی درها نیز فضای مناسبی برای نگه داشتن بطریهای کوچک را فراهم کردهاند.
هزینههای نگهداری
در طول آزمایش در شرایط رانندگی مختلف، مرسدس بنز مصرف سوخت 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد که عدد چشمگیری است اما هنوز هم در پس بامو با 5 لیتر در هر صد کیلومتر قرار میگیرد. بدون شک مصرف سوخت بهتر بامو تا حد زیادی به خاطر وزن سبکتر آن است اما بخش از آنهم به این دلیل است که سیستم هیبریدی خفیف C220d تمایلی به خاموش کردن پیشرانه در زمان خلاص رفتن یا متوقف بودن خودرو ندارد. به همین دلیل، در طول مسافت 320 هزار کیلومتری، هزینهٔ سوخت بامو 2,427 پوند میشود که 177 پوند کمتر از مرسدس خواهد بود.
بامو سری 3
بامو حاضر در این مقایسه، 320d است که لااقل بدون احتساب آپشنهای سفارشی یکی از ارزانترین نسخههای سری 3 محسوب میشود. تاکنون خودروهای کمی توانستهاند سری 3 را از تخت پادشاهی پایین بکشند اما آیا نسل جدید C کلاس بالاخره این کار را انجام خواهد داد؟
طراحی و مهندسی
هنگامیکه نسل هفتم سری 3 در سال 2018 به بازار آمد، توانست در چندین بخش کلیدی، شرایط را نسبت به نسل قبلی موفق خود بهبود بخشید. اصلیترین بهبودها در سواری، هندلینگ، راحتی و ایمنی صورت گرفته بود که به لطف پلتفرم CLAR بامو حاصل شده که بهمنظور افزایش استحکام و کاهش وزن، در آن از فولاد و آلومینیوم استفاده شده است. این موجب میشود تا پیشرانههای مختلف یعنی بنزینی، دیزلی و پلاگینهیبریدی در بهترین حالت خود کار کنند. نسخههای دیزلی این خودرو در قالب دو نمونهٔ چهار سیلندر و یک شش سیلندر با قدرتهایی از 150 تا 286 اسب بخار ارائه میشوند که در اینجا مدل میانی یعنی 320d حضور دارد. این مدل با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور، کمی از مرسدس ضعیفتر است.
نسخههای بنزینی سری 3 هم شامل سه مدل 318i، 320i و 330i میشود که همگی چهار سیلندر هستند و به ترتیب 156، 184 و 258 اسب بخار قدرت دارند. دراینبین، یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی بنام 330e هم وجود دارد که با 292 اسب بخار قدرت، هم توان مناسبی دارد و هم از برد تمام الکتریکی 58 کیلومتری برخوردار است. هرچند کابین مرسدس بدون شک مدرنتر به نظر میرسد اما از نظر کیفیت نمیتوان یکی را برتر دانست زیرا هردو احساس گرانقیمتی دارند و جایی برای عرضاندام هیچ خودروی دیگری در این کلاس باقی نمیگذارند. همچنین موقعیت راننده در بامو هم کاملاً عالی است.
رانندگی
برای یک سدان چهاردر کاملاً پایه و استاندارد، 320d روی جاده آنقدر جذاب و لذتبخش است که هر رانندهای را تحت تأثیر قرار میدهد. اولین تفاوتی که در اینجا احساس میشود، فرمان خودرو است که نسبت به C کلاس سبکتر بوده و پاسخگویی بیشتری دارد. بامو همچنین هم در هنگام واکنش شدید موتور به فشردن پدال گاز و هم در هنگام ورود و پیمودن پیچها، رانندگی هیجانانگیزتری دارد. در همین حال، درحالیکه پدال ترمز مرسدس کمی نرم به نظر میرسد، از بامو تیزتر بوده و اعتمادبهنفس بیشتری به راننده میدهد. سری 3 همچنین بدون ایجاد ناراحتی قابلتوجهی در سواری به این تجربهٔ رانندگی لذتبخش دست یافته است. هرچند کمکفنرهای تطبیقی خودرو در حالت رانندگی اسپرت به میزان قابلتوجهی سفتتر میشود اما اگر در حالت راحت قرار گیرد، از لحاظ راحتی سواری اختلاف چندانی با C کلاس نخواهد داشت.
البته پالایش کلی سواری بامو به دلیل ترکیبی از صدای باد و گیربکسی که یک دنده کمتر دارد، کمی از C کلاس پایینتر است. در این خودرو در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در دنده هشت، دور موتور حدود 1,750 rpm است درحالیکه مرسدس همین سرعت را در دنده نُه با دور 1,500 rpm ارائه میکند. همچنین گیربکس بامو بهاندازهٔ نُه سرعتهٔ مرسدس نرم و روان عمل نمیکند و بهعنوانمثال، هنگام آغاز حرکت از حالت سکون، کمی مردد درگیر میشود؛ اما بااینحال، هردوی این خودروها در حال حاضر بهترینهای کلاس خود محسوب میشوند.
کارایی
هرچند ممکن است این خودروهای کامپکت با ظاهری اسپرت در اولین نگاه خیلی شبیه به خودروهای خانوادگی به نظر نرسند اما هردو بهخوبی برای استفادههای روزمره تنظیم شدهاند. بهعنوانمثال، اتصالات صندلی کودک بهصورت استاندارد در عقب هردو خودرو تعبیه شده و دسترسی به آنها آسان است. البته وقتی بزرگسالان در عقب مینشینند، بامو نشان میدهد که خودروی جادارتری است هرچند که این اختلاف خیلی جزئی خواهد بود. مرسدس فضای داخل C کلاس جدید را نسبت به نسل قبلی افزایش داده اما همچنان در فضای سر 6 میلیمتر و در فضای شانه 49 میلیمتر با بامو فاصله دارد.
هزینههای نگهداری
این خودروها معمولاً همیشه انتخاب اصلی سازمانها و ناوگانهای شرکتی بودهاند اما محاسبات نشان میدهند که هزینههای نگهداری این مدلهای دیزلی بسیار بیشتر نمونههای پلاگینهیبریدی خود و یا خودروهای تمام الکتریکی خواهد بود. بااینحال، از این لحاظ بامو 320d بهتر خواهد بود زیرا نسبت به C220d مالیات کمتری روی دست مالکین خود میگذارد. همچنین پیشبینی میشود که مرسدس پس از چند سال استفاده، 49.5 درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ کند درحالیکه این رقم برای بامو 52.6 درصد خواهد بود.
نتیجه
مقام اول: بامو 320d
قهرمان قدیمی هنوز هم شایستگی پادشاهی را دارد. این خودرو همچنان بهترین تعادل را در این کلاس بین کیفیت سواری و هندلینگ برقرار میکند، کابین آن بهترین تکنولوژیها را دارد و کیفیت ساخت آن کماکان عالی است. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که باعث پیروزی بامو در این رقابت شد، ارزش بسیار بالاتر آن در برابر قیمت نسبت به مرسدس است.
مقام دوم: مرسدس بنز C220d
اشتباه نکنید، C کلاس جدید خودرویی درخشان است اما فقط هنوز هم در پس سری 3 قرار میگیرد. این خودرو در فضای کابین و مصرف سوخت همسطح رقیب است، سواری آن پالایش کمی بیشتری دارد، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن فوقالعاده است و سطح تجهیزات آن چشمگیر به نظر میرسد. بااینحال، C کلاس در مقایسه با سری 3 کمی بیشازحد گران است بدون آنکه مزیت قابلتوجهی داشته باشد. البته بهطورکلی، سدان مرسدس بسیار به رقیب نزدیک است.
مشخصات فنی
بامو 320d | مرسدس بنز C220d | |
پیشرانه | 2 لیتری I4 توربودیزل | 2 لیتری I4 توربودیزل |
قدرت | 190 اسب بخار | 200 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر | 440 نیوتون متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | 6.8 ثانیه | 7.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر/ساعت | 245 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت اعلامی | 4.6 لیتر ترکیبی | 4.8 لیتر ترکیبی |
مصرف سوخت آزمایش | 5.0 لیتر ترکیبی | 5.2 لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | 122 گرم/کیلومتر | 121 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 59 لیتر | 66 لیتر |
طول | 4,709 میلیمتر | 4,793 میلیمتر |
عرض | 1,827 میلیمتر | 1,820 میلیمتر |
ارتفاع | 1,435 میلیمتر | 1,446 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,851 میلیمتر | 2,865 میلیمتر |
وزن خالص | 1530 کیلوگرم | 1755 کیلوگرم |
دایرهٔ چرخش | 11.4 متر | 11.1 متر |
حجم صندوق بار | 480 لیتر | 455 لیتر |
قیمت پایه | 40,505 پوند | 46,215 پوند |
قیمت تستشده | 48,005 پوند | 46,900 پوند |