فروش مرسدس 300 SL کمیاب با بدنه آلومینیومی و قیمتی قابلتوجه
در حراجی امسال ساتبیز که 27 ژانویه 2022 در آریزونا برگزار میشود سه دستگاه مرسدس 300 SL ارائه خواهند شد که یک نمونه از نوع رودستر و دو نمونه از نوع گالوینگ هستند. یکی از این سه خودرو وضعیت خاصتری داشته و قیمتی بین 7 تا 9 میلیون دلار دارد. یک مرسدس 300 SL گالوینگ بازسازی شده و نرمال در بازار امروز قیمتی بین 1.3 تا 1.5 میلیون دلار دارد. اگر چنین خودروهایی تحت مالکیت افراد مشهور باشند قیمت بالاتری خواهند داشت. برای مثال یک 300 SL متعلق به کلارک گیبل در سال 2013 با قیمت 1.85 میلیون دلار فروخته شده است. اما ساتبیز تخمین میزند ارزش این مرسدس 300 SL گالوینگ که مشاهده میکنید بین 7 تا 9 میلیون دلار باشد. دلیل این قیمت بالا چیست؟
از میان 1400 مدل کوپه تولیدی بین سالهای 1954 تا 1957 تنها 29 دستگاه دارای بدنه آلومینیومی هستند و این مدل که حراج میشود یکی از آنها 29 خودرو است. مشتریان 300 SL در آن زمان میتوانستند خودروی خود را با بدنه آلومینیومی سفارش دهند. به همین خاطر مرسدس فریم لولهای را به بخش مسابقهای فرستاد تا بدنه فولادی جای خود را به نسخه آلومینیومی بدهد. به همین خاطر وزن خالص خودرو از 1310 به 1203 کیلوگرم کاهش یافته است.
این مرسدس 300 SL گالوینگ نه تنها به خاطر بدنه بلکه به خاطر پیشرانه هم خاص است. مالک اول در آن زمان پیشرانه قویتر NSL با میللنگ ارتقا یافته و نسبت تراکم بالاتر را سفارش داده بود. این تغییرات باعث شد قدرت پیشرانه از 215 به 240 اسب بخار برسد. تنها حدود 280 دستگاه از این خودروها دارای پیشرانه یاد شده بودهاند و تنها بخش کمتری از آنها از بدنه آلومینیومی و پیشرانه قویتر استفاده کردهاند. به همین خاطر این مرسدس 300 SL گالوینگ خودرویی بسیار انحصاری است و قیمت بالای خود را توجیه میکند.
شماره شاسی نسخههای کوپه با عدد 198040 شروع میشود. شماره شاسی مدلهای دارای بدنه آلومینیومی از 198043 شروع شده است. خودرویی که در حراجی حضور خواهد داشت شماره شاسی 1980435500332 دارد. مدلی که حراج میشود سیزدهمین خودرو از 24 مدل دارای بدنه آلومینیومی تولیدی در سال 1955 است و توسط جوزف اف وکرل، راننده مسابقات و نماینده مرسدس در مراکش سفارش داده شده است. این خودرو 27 می 1955 تولید و دو هفته بعد به مالک تحویل داده شده است. ساتبیز میگوید این خودرو تنها 300 SL تحویلی در آفریقاست.
خودروی موردبحث از رنگ بدنه خاکستری نقرهای متالیک و کابین با پوشش آبی سود برده است. از جمله ویژگیهای خاص آن میتوان به اکسل عقب 3.42، سرعت شمار با حداکثر رقم 270 کیلومتر در ساعت و رادیو بِکِر اشاره کرد. این 300 SL گالوینگ در سال 1962 توسط مرسر دی هلمز خریداری و وارد آمریکا شده است. مالک دوم در سال 1975 آن را به جک جونیور فروخته است و او هم خودرو را به یکی از کمپانیهای معتبر در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک سپرده است.
هزینه بازسازی این خودرو در آن زمان 45 هزار دلار بوده است. پس از بازسازی خودرو در سال 1982 به یات چیک فروخته شده است. او خودرو را در مراسمهای مختلفی به نمایش گذاشته است و در سال 2014 برای چهارمین بار خودرو فروخته شده است.