نخستین تست رانندگی مرسدس بنز EQE 500 روی یخ و برف
میدانیم همانطور که پیشتر هم اعلام شده بود، مرسدسبنز در کنار نسخه AMG مدل EQE، به عرضه نسخههای چهارچرخ محرک دیگر آن نیز خواهد پرداخت. یکی از این نسخهها EQE 500 نام دارد که از دو موتور برقی با 408 اسب بخار قدرت بود میبرد؛ به این ترتیب، مرسدسبنز «EQS 580» با تولید 524 اسب بخار قدرت همچنان بهعنوان پرچمدار برقی این برند آلمانی شناخته میشود. هر دو خودروی نامبرده از پلتفرم یکسان «EVA2 برقی» استفاده میکنند. رئیس بخش سیستمهای برقی رانندگی در مرسدسبنز، «کریستوفر استارزینسکی»، میگوید:
ما تصمیمگرفتیم که EQE را بهعنوان خودرویی چابکتر و پویاتر طراحی کنیم.
کنترل قدرت در خودروهای با موتور احتراقی به آرامی و ازطریق موتور و ترمزها انجام میشود اما در خودروهای برقی و با استفاده از کنترل جریان، این کار به آسانی و بادقت و سرعت بیشتری انجام میشود. EQE حرکت خود برروی یخ را با یک لغزش بینقص آغاز میکند. فناوری ESP نیز در هر ثانیه 200 بار در حرکت مداخله میکند.
ویراستار auto motor und sport میگوید که این خودرو به لطف قطعات و بهبودهای الکترونیکی، رانندگی روی یخ و برف را برای رانندگانش آسان میکند؛ انگار که یک راننده حرفهای این کار را انجام میدهد. قاعدتا راننده حرفهای با استفاده از مهارت خود به انجام این کار میپردازد؛ درحالیکه رانندگان EQE به لطف سیستم ساختهشده توسط مهندسان ماهر مرسدس به این نتیجه میرسند.
باید دانست که سیستم ESP هیچگاه کاملا غیرفعال نمیشود اما اگر آن را تا جایی که ممکن است خاموش کنید، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت؛ هرچند که این مسئله نیازمند تجربه بیشتری نیز هست. پس از چند دور در مسیر مشخصشده روی دریاچه به نتیجهای یکسانی با سخنان استارزینسکی رسیدیم؛ EQE خودرویی بهمراتب چابکتر و مصممتر از EQS است.
اینکه مرسدسبنز تصمیم گرفته است تا خودروی خود را برای بررسی در چنین شرایطی به دست خبرنگاران حرفهای دنیای خودرو قرار دهد، حقیقتا حرکتی شجاعانه به شمار میرود. استارزینسکی میگوید که برای گرمسازی فضای داخلی کابین در آن دما، هیچ اقدامی از پیش انجام نشده است. کابین EQE تنها پس از 4 دقیقه کاملا گرم میشود. این خودرو نیز درست مانند برادر بزرگتر خود، EQS، سیستم مدیریت حرارت چندجربانی استفاده میکند؛ این سیستم از گرمای هدررفته در موتور خودرو نیز برای گرمادهی استفاده میکند. دمای کابین EQE (به لطف استفاده این خودرو از گرمای یادشده) تا 5 درجه سانتیگراد گرمتر از حالت عادی است. در کنار اینها، مرسدس EQE را به پمپ حرارتی نیز مجهز کرده است تا در گرمسازی کابین، سریعتر و بهینهتر کار کند.
مرسدسبنز EQE 500 نسبتبه EQS از باتری کوچکتری استفاده میکند. باتری این خودرو یک واحد 90.6 کیلووات ساعتی است درحالیکه EQS از یک واحد 108 کیلووات ساعتی بهره میبرد. تفاوت در سیستم شارژ و نیرودهی به اینجا ختم نمیشود؛ نهایت قدرت شارژ EQE برابر 170 کیلووات است اما پرچمدار برقی مرسدس از شارژ 200 کیلوواتی نیز پشتیبانی میکند.
همانطور که ممکن است از ظاهرش هم متوجه شده باشید، EQE 500 با طول 4.95 متر، نسبتبه EQS با طول 5.22 متر خودرویی کوچکتر و جمعوجورتر محسوب میشود. این تفاوت در اندازه باعث شده تا فاصله محوری EQE و EQS نیز تحت تاثیر قرار بگیرد؛ چراکه فاصله چرخهای جلو و عقب در EQE به اندازه 10 سانتیمتر کمتر است. درست است که این مسئله به چابکتر شدن خودرو کمک میکند اما از مصرف انرژی آن نمیکاهد و در نتیجه مسافت قابلپیمایش آن را نیز افزایش نمیدهد.
برای بهرهوری این خودرو از ضرایب آیرودینامیکی بهتر، باید انتهای آن تا حد ممکن دراز باشد؛ بنابراین مرسدس پرچمدارش را 16 سانتیمتر بلندتر از EQE ساخته است تا جریان هوا در عقب خودرو را بهتر مدیریت کند.
شاید استفاده از باتری کمگنجایشتر در EQE باعث شود که برخی تصور کنند، این مدل از برادر بزرگش بسیار سبکتر است اما حقیقت چیز دیگری است؛ EQS از شاسی آلومینیومی بهره میبرد که وزن آن را تا اندازهای محسوس کاهش میدهد. EQE بهخاطر استفاده از شاسی فولادیاش تنها با اختلاف کمی از EQS سبکتر است.
اگر مرسدسبنز EQE 500 را از پیش گرم کنید و در فضایی سرد همانند سوئد هم باشید، خودرو مصرفی برابر 25 کیلووات بر 100 کیلومتر خواهد داشت که پیمایش مسیری تا 350 کیلومتر را برای راننده ممکن میسازد. در دماهای بالاتر از صفر و گرم، احتمالا شاهد کاهش این مصرف نیرو تا 20 کیلووات در 100 کیلومتر باشیم که به افزایش گستره مسافت قابلپیمایش تا 450 و حتی 500 کیلومتر میشود.
ناگفته نماند که فضای بار EQE در مقایسه با فضای بار 430 لیتری EQS، به اندازه 180 لیتر کوچکتر و برابر 250 لیتر است. این محدودیت بهخاطر طول صندوقعقب کوتاهتر EQE ایجاد شده است. با این وجود مرسدس موفق شده است تا فضای سرنشینان عقب را برای هر دو خودرو در یک اندازه حفظ کند. اگر EQE را با برادر بنزینی خود، کلاس E، نیز مقایسه کنید، به جادارتربودن آن پی خواهید برد.