مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e، رقابتی قدیمی با شرکتکنندگان جدید
مجله آلمانی «Auto Motor und Sport» نسل جدید مرسدسبنز C300 را مورد بررسی قرار داده است و سرانجام، آن را درکنار بیامو 330e گذاشته تا بهترین سدان سایز متوسط آلمانی را مشخص کند. نسل جدید کلاس C300e پلاگین-هیبریدی با استفاده از باتری بزرگتر و در حالت تمام برقی، نوید پیمایش 100 کیلومتر (دو برابر بیامو 330e) را میدهد؛ اما آیا این یعنی بیامو بهتر از مرسدسبنز نیست و باید به آن بهعنوان گزینه دوم نگاه کرد؟!
رقابت مرسدس بنز و بیامو
مدلهای هیبریدی همواره موردانتقاد بسیاری بودهاند؛ چراکه درکنار قیمت بالایی که دارند، بهواسطه باتریهای کوچکشان گستره مسافت قابل پیمایش مناسبی را در حالت تمام برقی ندارند. مرسدسبنز این مسئله را درک کرده و برای پاسخ به آن، نسل جدید خودروهایش را با باتریهای بزرگتری روانه بازار کرده است. این شرکت پس از رونمایی مدلهای GLE 350 de و GLE 350 e و کلاس S 580 که در حالت تمام برقی بهترتیب 96، 97 و 110 کیلومتر راننده خود را همراهی میکنند به سراغ سدان سایز متوسط خود، مرسدسبنز کلاس C رفت. براساس گزارش WLTP، آلمانیها موفق شدند تا به این سدان قابلیت پیمایش 110 کیلومتر با یک بار شارژ کامل را بدهند.
بنابراین خریداران کلاس C300 میتوانند از موتور احتراقی تنها برای مسافتهای طولانی استفاده کنند و نگرانی بابت اتمام شارژ خودروشان برای رفتوآمدهای روزانه نداشته باشند. درنهایت نیز میتوانند با خرید یک جعبهشارژ مرسدس به قیمت 990 یورو، C300 خود را عصرها شارژ کرده و آن را برای روز بعد آماده کنند.
بیامو 330e در مقام مقایسه تنها پس از پیمایش 48 کیلومتر، یا باید دوباره شارژ شود یا از موتور احتراقیاش استفاده کند. مرسدسبنز یک موتور بهمراتب بهینهتر و کممصرفتر را توسعه داده است اما این اختلاف در میان این سدانها ربط چندانی به این موضوع ندارد؛ چراکه بیامو 330e چه در حالت برقی و چه در حالت ترکیبی مصرف کمتری نسبتبه مرسدسبنز C300 دارد اما در مصرف تمام احتراقی کمی خوشخوراکتر از مرسدسبنز عمل میکند.
دلیل این اختلاف توانایی در جایگذاری یک بسته باتری بسیار بزرگتر در کلاس C است. درنتیجه این تغییر، درحالیکه واحد ذخیره انرژی با ولتاژ بالای بیامو 330e که میتواند در درجات متفاوت شارژ خود را نگه دارد، تنها 12 کیلووات ساعت ظرفیت دارد، واحد ذخیره مرسدسبنز 25.4 کیلووات ساعتی است. البته ناگفته نماند که سیستم بازیابی انرژی مرسدس نیز به پیمایش مسافت بیشتر کمک شایانی میکند. البته این باتری بزرگتر باعث شده تا فضای بار صندوقعقب C300e کاهش پیدا کند و تنها 315 لیتر باشد؛ درحالیکه گنجایش صندوق برخی از رقبا برابر 455 لیتر بوده که حجمی معقول برای یک سدان متوسط به شمار میرود.
بیامو برای صندوق 330e حجمی 375 لیتری را در نظر گرفته است که شامل فضای جداگانه برای جاسازی کابل شارژ این دستگاه نمیشود. در مقام مقایسه، کابل شارژ مرسدس باید جایی از فضای خود صندوق را اشغال کند. با این وجود، مرسدسبنز رانندگی در حالت تمام برقی را کاربردیتر از گذشته کرده است؛ چراکه درکنار امکان پیمایش مسافت بیشتر، به کاربران خود اجازه شارژ سریع 60 کیلوواتی باتری C300e را با درگاه DC و با قیمت 595 یورو نیز میدهد. متاسفانه سرعت شارژ باتری کوچکتر 330e که تنها از درگاههای شارژ AC استفاده میکند نصف سرعت رقیب است.
همانگونه که میدانید استفاده از باتری بزرگتر و سریعتر به معنای سنگینتر شدن واحد شارژ و ذخیره شده و وزن C300e را به رقم 2070 کیلوگرم میرساند؛ درحالیکه بیامو 330e تنها 1834 کیلوگرم وزن دارد. خوشبختانه براساس بررسیها و اندازهگیریهای انجامشده، افزایش وزن کلاس C روی عملکرد آن تاثیر منفی نگذاشته است. هر دو خودروی در هنگام نیاز، چه بهصورت ترکیبی (که بیامو کمی عملکرد بهتری دارد) و چه با موتور برقیشان (که مرسدس بهخاطر موتور قدرتمندتر عملکرد بهتری دارد) با سرعت بسیار مناسب شتاب میگیرند. قدرت خروجی مرسدس و بیامو بهترتیب برابر 313 و 292 اسب بخار بوده و حداکثر سرعتشان نیز بهترتیب برابر 230 و 245 کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین هر دو خودرویی سریع به شمار میروند که در حالت برقی به حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت نیز میرسند.
تفاوتهای مرسدس بنز C300e و ب ام و 330e در پیست
بیشتر تفاوتهای مرسدسبنز C300e و بیامو 330e در رفتار رفتار رانندگی آنها و عملکردشان است. عملکرد و وزن بالای کلاس C پشت فرمان آن کاملا مشخص بود؛ این مورد، بیشتر در تغییر مسیر خود را نمایان میکند. با این همه، دینامیک کلی، انعطلاف بالا و دقت از مولفههای اصلی رانندگی کلاس C هستند.
کلاس C300e بیشتر حالوهوای مدلهای گذشته مرسدس را دارد. فرمانپذیری غیرمستقیمتر از رقبا انجام میشود؛ بهعبارتدیگر، باید برای چرخش خودرو بیشتر تلاش کنید. اگر سرپیچها، تا آنجا که جا دارد به کلاس C فشار بیاورید، میبینید که پیش از دستبهشدن سیستم پایداری، پشت خودرو میلغزد و بهواسطه قدرت، منتهی به مقداری بیشفرمانی میشود. کلاس C300 معمولی مجهز به سیستم 4Matic تستهای تعویض خطوط را کندتر از بیامو 330i x Drive به پایان میرساند. نسخه هیبریدی این خودرو نیز 11 کیلومتر بر ساعت کندتر از 330e بود.
بررسی جادهای
تفاوت مرسدس و بیامو در جاده بیشتر از پیست بوده و مرسدس همچنان حس سواری خودرویی دوبرابر بزرگتر از خود را به رانندهاش منتقل میکند؛ چیزی که حتما به مذاق طرفداران بیامو خوش نخواهد آمد. با این وجود، عملکرد بهمراتب نرمتر فنربندی محور عقب مرسدسبنز کلاس C300e در مقایسه با بیامو 330e، باعث میشود تا این خودرو چالهها و ناهمواریهای جاده را بهمراتب بهتر از رقیبش بگذراند.
بیامو نیز برای راحتی خریدارانش امکان انتخاب آپشن میراگرهای تطبیقپذیر را نیز میدهد که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی میکند. با وجود اینکه راندمان کلاس C نرمتر است اما این صندلیهای بیامو 330e هستند که سرنشینان را بهتر دربر میگیرند. شاید صندلیهای اسپرت بیامو در نگاه اول کمی تنگ به نظر برسند اما با گذر زمان با آن خو میگیرید و میبینید که نگهدارنده صندلی بهخوبی شما را پشتیبانی میکنند.
نتیجهگیری
مرسدسبنز C300e بهعنوان یک خودرو با برد الکتریکی بیشتر و شارژ سریع DC هیبریدی بهتری به شمار میرود. راندمان نرم این خودرو با وجود اینکه به اندازه بیامو چابک نیست و از صندوق بهمراتب کوچکتری بهرهمند شده است، بهخوبی نیازهای چهار نفر را برآورده میکند. در آن سو، بیامو 330e بهعنوان یک خودروی هیبریدی، راندمان جذابی را برای سرنشینانش فراهم میآورد اما برد کوتاه حالت الکتریکی و نیاز بالا به شارژ مداوم، آن را دربرابر رقبا ضربهپذیر میکند.
مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس C و بیامو سری 3 هیبریدی
مدل | مرسدسبنز C300e | بیامو 330e |
موتور | 2 لیتری توربو 4 سیلندر | 2 لیتری توربو 4 سیلندر |
قدرت و گشتاور | 313 اسب بخار/ 550 نیوتن متر | 292 اسب بخار/ 420 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته خودکار | 8 سرعته خودکار |
وزن | 2070 کیلوگرم | 1834 کیلوگرم |
رنج حالت برقی | 75 کیلومتر | 46 کیلومتر |
شتاب اولیه | 5.9 ثانیه | 5.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 245 کیلومتر بر ساعت | 230 کیلومتر بر ساعت |
قیمت | 56 هزار دلار | 57,660 دلار |