مرسدس بنز 600SEL رنتک با پیشرانه 12 سیلندر، هیولای خاطرهانگیز!
رنتک یکی از برجستهترین تیونرهای محصولات مرسدس بنز به شمار میرود. زمانی که این شرکت مدعی میشود یک دستگاه 600SEL 1992 عالی را تولید کرده قطعاً توجه ما به این خودرو جلب خواهد شد. نتیجه تلاشهای رنتک خودرویی با نام S76R است که از قویترین پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی تاریخ این کمپانی سود میبرد.
رنتک کار خود را با پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری M120 مرسدس بنز شروع کرده است. این پیشرانه حجم قابلتوجه 7.6 لیتری دارد و از جمله قطعات جدید آن میتوان به یاتاقانهای تیتانیومی و میللنگ AMG اشاره کرد. سرسیلندر بهبود یافته، سوپاپهای کاراتر و... نیز جزو دیگر تغییرات هستند. انژکتورهای جدید نیز کار تزریق بنزین را بر عهده دارند. این پیشرانه از طریق سیستم اگزوز خود رنتک تنفس میکند. گازهای خروجی از طریق هدرز فولادی ضدزنگ و مبدلهای کاتالیک و مافلرها به سمت بیرون هدایت میشوند. یک سیستم اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ نیز در بخش عقب خودنمایی میکند.
با تمامی این تفاسیر، نیروگاه 12 سیلندر مرسدس بنز 600SEL موردبحث قدرت 615 اسب بخاری در دور 5500 و گشتاور 953 نیوتون متری در دور 4250 تا 4500 پیشرانه تولید میکند. این سدان آلمانی میتواند در حدود 5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 250 کیلومتر در ساعت گزارش شده است. خودروی موردبحث معمولاً با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تولید شده اما رنتک از گیربکس 5 سرعته اتوماتیک ارتقا یافته مدل سال 1996 استفاده کرده است. همچنین این تیونر دیفرانسیل لغزش محدود OS Giken را نیز در نظر میگیرد.
به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، رنتک جدای از دگرگونی کامل پیشرانه دستی هم بر سر و روی ترمزها کشیده و از دیسکهای کربن سرامیکی با ابعاد 402 میلیمتری در جلو با کالیپرهای 6 پیستونه و دیسکهای 360 میلیمتری در عقب با کالیپرهای 4 پیستونه سود برده است. سیستم تعلیق هم دارای فنرهای پیچشی کوتاهتر است و از سیستم دامپر تطبیقی سود میبرد. مرسدس بنز 600SEL تیون شده از نظر ظاهری تقریباً مشابه مدل استوک است اما رنتک اسپلیتر، اسپویلر لبه صندوق و... را اضافه کرده است. این سدان خوشترکیب از رینگهای آلومینیومی تک ساخت و فورج کاری شده با ابعاد 19 اینچی و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت 4 S استفاده می کند.
در بخش کابین نیز تغییر چندانی وجود ندارد اما برخی تجهیزات مدرن دیده میشوند که از جمله آنها میتوان به صندلیهای جدید با پوشش متمایز اشاره کرد. بخش اعظم تریم های بکار رفته در کابین از نوع فیبر کربن بوده و پوشش داخلی سقف نیز از جنس آلکانتراست. این کمپانی صندلی نیمکتی مدل استاندارد را نیز با دو صندلی شخصی قابل تنظیم جایگزین می کند. سیستم صوتی هم با گوشیهای هوشمند همگام میشود. رنتک S76R محصولی تک ساخت است اما میتوان آن را به عنوان یک کانسپت نیز در نظر گرفت. برای تولید نمونههای بیشتر از آن باید به خود رنتک مراجعه کرد هرچند قیمت آن فعلاً مشخص نیست ولی با عنایت به تولید فقط یک دستگاه از آنها، اگر قیمت این محصول را بپرسید به احتمال زیاد خرید آن را از برنامه خارج خواهید کرد!