مرسدس بنز EQE SUV جدیدترین شاسی‌بلند برقی آلمان با 700 اسب بخار

دوشنبه 25 مهر 1401 - 03:00
مطالعه 9 دقیقه
Mercedes-Benz-EQE53_AMG_SUV-2024-1600-02
مرسدس بنز با پرده‌برداری از مدل جدید EQE SUV، جمع شاسی‌بلندهای الکتریکی خود را تکمیل کرده است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این خودرو نسخهٔ...
تبلیغات

مرسدس بنز با پرده‌برداری از مدل جدید EQE SUV، جمع شاسی‌بلندهای الکتریکی خود را تکمیل کرده است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این خودرو نسخهٔ کراس‌اوور از سدان EQE محسوب می‌شود و روی همان پلت‌فرم EVA2 مشترک با EQE و همین‌طور مدل بزرگ‌تر EQS ساخته شده است. EQE SUV با فاصلهٔ محوری 3,030 میلی‌متری و طول 4,864 میلی‌متر، کمی از همتای سدان خود کوچک‌تر است اما ارتفاع بیشتری برابر با 1,686 میلی‌متر دارد.

این شاسی‌بلند جدید آلمانی هرچند در ظاهر شباهت زیادی با EQE سدان دارد اما فرم سنتی‌تری داشته و اتاق آن به‌اندازهٔ مدل بزرگ‌تر EQS SUV مخروطی نیست. EQE SUV در پنج نسخه مختلف به بازار عرضه می‌شود که شامل سه نسخه EQE350 محرک عقب، EQE350 4Matic چهارچرخ محرک و EQE500 4Matic به همراه دو نسخهٔ آام‌گ EQE43 و EQE53 خواهد بود. همهٔ این مدل‌ها از همان باطری 90.6 کیلووات ساعتی نسخهٔ سدان استفاده می‌کنند.

دراین‌بین، بیشترین برد را مدل EQE350 محرک عقب دارد که بین 480 تا 590 کیلومتر خواهد بود. این مدل به یک موتور در عقب مجهز است که 288 اسب بخار قدرت و 556 نیوتن متر گشتاور دارد. در مدل EQE350 4Matic چهارچرخ محرک، یک موتور هم به جلو اضافه می‌شود که هرچند در قدرت تغییری ایجاد نمی‌کند اما گشتاور را به 765 نیوتن متر افزایش می‌دهد. البته در مقابل، برد هم به 460 تا 560 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

قوی‌ترین نسخه غیر AMG این خودرو اما EQE500 4Matic است که به‌صورت استاندارد به دو موتور مجهز است و 396 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور دارد. برد این نسخه اما چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و بین 460 تا 547 کیلومتر خواهد بود؛ اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند باید سراغ مدل EQE43 بروند که 476 اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور آن با EQE500 یکسان است. این نسخه ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

اما نسخه‌ای که واقعاً از موتورهای الکتریکی AMG با جریان بالاتر و اینورترهای متفاوت به همراه خنک‌کننده‌های خاص AMG و مبدل حرارتی روغن گیربکس بهره می‌برد، مدل EQE53 است. درنتیجه، خروجی این نسخه به 626 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور رسیده که حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند؛ اما قدرت و پرفورمنس در خانوادهٔ EQE SUV به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا می‌توان برای EQE53 پکیج AMG داینامیک پلاس را هم سفارش داد. این پکیج حالت‌هایی بنام ریس استارت و بوست را به همراه دارد که بسته به دما و وضعیت شارژ باطری‌ها، خروجی موتورها را به 687 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور افزایش می‌دهد.

به لطف این نیرو، شتاب صفرتاصد خودرو به 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 240 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کل خانوادهٔ EQE SUV از قابلیت شارژ سریع حداکثر 170 کیلوواتی برخوردار هستند که از 10 تا 80 درصد باطری‌ها را ظرف 32 دقیقه شارژ می‌کند و با 15 دقیقه شارژ، 220 کیلومتر به برد خودرو می‌افزاید. این در حالی است که با شارژرهای خانگی 240 ولتی، شارژ از 10 تا 100 درصد باطری‌ها 9.5 ساعت طول می‌کشد. مرسدس برای باطری‌های این خودرو نیز گارانتی 10 ساله یا 250 هزار کیلومتری را در نظر گرفته است.

EQE53 علاوه بر قدرت بیشتر، به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق AirMatic ارائه می‌شود که با استفاده از آنتی‌رول بارهای فعال 48 ولتی، با بادی‌رول خودرو مقابله می‌کند. این اولین محصول الکتریکی مرسدس محسوب می‌شود که از این تکنولوژی بهره می‌برد. ترمزهای استاندارد این نسخه که در جلو به کالیپرهای شش پیستونه و در عقب تک پیستونه مجهز هستند، فولادی است اما امکان سفارش دیسک‌های کربن کامپوزیتی برای جلو هم وجود دارد. این شاسی‌بلند برقی AMG همچنین به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز است که دایرهٔ چرخش خودرو را به 10.9 متر می‌رساند.

این نسخه در ظاهر نیز از سپرهای جلو و عقب تهاجمی‌تر به همراه خطوط عمودی روی جلوپنجره بهره می‌برد تا از نمونه‌های غیر AMG متمایز شود. رینگ‌های EQE53 به‌صورت استاندارد 21 اینچی هستند درحالی‌که می‌توان نمونه‌های 22 اینچی را هم برای آن سفارش داد. این رینگ‌های با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت EV ویژه‌ای پوشیده شده‌اند که با طراحی خاص خود، مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

 

کابین EQE SUV برای کسانی که نسخهٔ سدان را دیده باشند کاملاً آشنا خواهد بود زیرا در اینجا هم شاهد همان هایپراسکرین با صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی 17.7 اینچی و یک نمایشگر 12.3 اینچی برای سرنشین هستیم. بااین‌حال، EQE SUV در داخل به لطف ارتفاع بیشتر، راحت‌تر و جادارتر از نسخهٔ سدان خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، فضای سر عقب در این خودرو با 33 میلی‌متر افزایش به 998 میلی‌متر رسیده است. EQE SUV در کارخانهٔ آلاباما در کنار EQS SUV تولید می‌شود و در نیمهٔ اول سال آینده راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد. در ابتدا نسخه‌های معمولی به بازار می‌آیند و سپس چند ماه بعد نسخه‌های AMG هم به آن‌ها ملحق می‌شوند.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.