تصادف شاخ‌به‌شاخ دو مرسدس بنز برقی

سه‌شنبه 25 مهر 1402 - 06:38
مطالعه 4 دقیقه
mercedes-benz-eqs-suv-eqa-crash-test-11
مرسدس بنز برای بررسی ایمنی خودروهای الکتریکی جدید خود، دو مدل EQS SUV و EQA را با هم شاخ‌به‌شاخ کرد.
تبلیغات

مرسدس ادعا می‌کند که این اولین تست تصادف در جهان است که شامل برخورد دو خودروی تمام الکتریکی با هم می‌شود. آدمکهای زن 49 کیلوگرمی با قد حدود 1.5 متر که تی‌شرت قرمز و کفش سفید پوشیده بودند پس‌ازاین تصادف مهلک، تقریباً سالم باقی ماندند.

مرسدس می‌خواست تا از الزامات قانونی فراتر برود تا بفهمد هنگام برخورد دو خودروی الکتریکی، چه اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل یک شاسی بند EQS SUV 450 را در یک سو و یک EQA 300 را در سمت مخالف قرار داد. شاسی‌بلند برقی با وزن حدود 3 تن و برادر کوچک‌تر با وزن حدود 2.2 تن با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت و یا همپوشانی 50 درصدی در قسمت جلو به سمت یکدیگر پرتاب شدند. این وضعیتی متداول است که ممکن است در تصادفات جاده‌های باریک و مثلاً روستایی در هنگام سبقت رخ دهد.

درمجموع 4 آدمک در این خودروها وجود داشت که همگی به 150 سنسور مجهز بودند. پس از تصادف و بررسی شبیه‌سازها و آدمک‌ها، مهندسان خطر پایینی برای جراحت یا آسیب جدی محاسبه کردند. مهم‌تر از همه اینکه سیستم ولتاژ بالای خودروها به صورت خودکار قطع شد و البته پکیج باتری‌های دو خودرو هم کاملاً سالم و دست‌نخورده باقی ماند.

مناطق مچاله شده جلوی خودروها باعث جذب انرژی بیشتری شده و به همین دلیل کاملاً از بین رفتند. بنابراین انرژی جنبشی در این قسمت‌ها توزیع شده و به بدن سرنشینان منتقل نمی‌شود و درنتیجه خطر خونریزی‌های درونی کاهش می‌یابد.

برای یادآوری باید گفت که هر دوی این خودروها دارای رتبه ایمنی 5 ستاره از یورو NCAP هستند ولی هنوز توسط موسسه NHTSA و IIHS آمریکا آزمایش نشده‌اند.

باید بدانیم که خطر کم به معنای عدم خطر نیست و نتیجه یک تصادف کنترل شده با تصادفات واقعی که شامل سناریوهای بی‌شمار است، فرق می‌کند اما درمجموع این تست‌ها برای تولید خودروهای ایمن‌تر کمک می‌کنند. مخصوصاً اینکه خودروهای برقی به‌طور فزاینده‌ای در حال تولیدند و ممکن است نگرانی‌هایی از وجود باتری‌های سنگین و سیستم‌های ولتاژ بالای آن‌ها در تصادفات وجود داشته باشد.

مارکوس شافر، مدیر فناوری مرسدس دراین‌باره می‌گوید: هدف ما تا سال 2050، صفر کردن تصادفات مربوط به خودروهای مرسدس بنز است. درعین‌حال تا 2030 می‌خواهیم تلفات و صدمات جدی ناشی از تصادفات رانندگی را به نصف کاهش دهیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.