درگ سدانهای اسپرت، آلمان و آمریکا، مرسدس C43 و کادیلاک CT5-V
سم کارلیجن مسابقات درگ و رولینگی را بین دو سدان اسپرت آلمانی و آمریکایی ترتیب داده است. این دو خودرو تقریباً از همه لحاظ در یک سطح قرار دارند زیرا هردو سدانهای لوکسی با وزن و قدرت مشابه هستند. در یک سمت میدان، کادیلاک CT5-V قرار گرفته است. البته این خودرو از نوع بلکوینگ نیست و بنابراین زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 360 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ فرستاده میشود.
در سمت دیگر هم مرسدس C43 را داریم که البته از نسل قبلی است و بنابراین، بجای موتور چهار سیلندر هیبریدی، از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 385 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این خودرو هم مثل رقیب آمریکایی به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما نیرو را از طریق یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک انتقال میدهد. مرسدس با وزن 1770 کیلوگرم، کمی از کادیلاک با 1800 کیلوگرم سبکتر است درحالیکه 25 اسب بخار هم قدرت بیشتری دارد.
رقابت بین C43 و CT5-V با مسابقهٔ رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت آغاز میشود و مشخصات نزدیک دو خودرو روی کاغذ اینجا هم خود را نشان میدهد زیرا سدانها تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند. در رولینگ دوم از سرعت 70 کیلومتر بر ساعت اما اختلاف بیشتر شده و حالا مرسدس پیروز میشود. در آخر هم نوبت به مسابقهٔ درگ از حالت سکون میرسد یعنی جایی که CT5-V با وجود قدرت کمتر، از همان ابتدا مثل موشک شلیک میشود و در پایان با اختلاف نسبتاً زیادی رقیب آلمانی قویتر را مغلوب میکند. البته تمام این نتیجه را نمیتوان به گردن خودرو انداخت و شاید رانندهٔ C43 بهاندازهٔ سم که صدها مسابقهٔ درگ انجام داده باتجربه نبوده است.
مقایسه مشخصات فنی
| کادیلاک CT5-V | مرسدس C43 AMG |
پیشرانه | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 3.0 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 360 اسب بخار | 385 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1800 کیلوگرم | 1770 کیلوگرم |
قیمت | 51,490 دلار | 57,550 دلار |