مقایسه مرسدس CLE53 با آئودی RS5 و بیامو M4، کدام کوپه اسپرت آلمانی؟
کوپهٔ جدید مرسدس بنز CLE که جایگزین نسخههای دودر C کلاس و E کلاس شده، چندی پیش رونمایی شد و حالا اولین نسخهٔ پرفورمنس آن با نام CLE53 معرفی شده است. در ادامه قصد داریم این کوپهٔ اسپرت را با رقبای اصلی خود یعنی بامو M4 و آئودی RS5 مقایسه کنیم. البته شاید بگویید رقیب این دو مدل مذکور نسخهٔ قویتر CLE63 است که در آینده معرفی خواهد شد اما CLE53 قدرتی مشابه آئودی RS5 دارد و از نسخهٔ پایهٔ بامو M4 تنها 30 اسب بخار ضعیفتر است که آن را به رقیب نزدیکی برای این کوپههای پرچمدار انگولشتات و باواریا تبدیل میکند.
طراحی بیرونی
CLE53 مثل اکثر بنزهای این روزها خودرویی معمولی است زیرا محصولات درونسوز این شرکت همه شبیه S کلاس با اندازههای مختلف و مدلهای الکتریکی شبیه تخممرغ آبپز به نظر میرسند. بااینحال، AMC با عناصر ظاهری خاص خود شامل برآمدگیهای روی کاپوت، جلوپنجرهٔ خاص، ورودیهای هوای بزرگتر و گلگیرهای برجستهتر، این نسخه را از برادران ضعیفتر خود متمایز کرده و نمای جذابتری به آن بخشیده است.
طراحی M4 نیز با آن جلوپنجرهٔ بزرگ هرچند در ابتدا انتقادات فراوانی را به دنبال داشت اما هماکنون به آن عادت کردهایم و صرفنظر از این جلوپنجره، دیگر قسمتهای بیرونی کوپهٔ بامو شیک و جذاب به نظر میرسد. در بین این سه اما آئودی طراحی تقریباً بینقصی دارد و با اینکه در سال 2017 معرفی شده اما هنوز هم بسیار زیبا، جذاب و باوقار به نظر میرسد.
پرفورمنس
هرچند CLE53 نسخهای میان پرفورمنس محسوب میشود اما از پیشرانهٔ قدرتمندی بهره میبرد که آن را به نسخهٔ پرچمدار رقبا نزدیک کرده است. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو با سیستم هیبریدی خفیف قرار گرفته است که 450 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو همچنین از حالت اووربوست هم بهره میبرد که بهطور موفقت برای 12 ثانیه گشتاور را به 600 نیوتن متر افزایش میدهد. سیستم هیبریدی خفیف هم با استارت ژنراتور یکپارچهٔ 48 ولتی، در سرعتهای پایینتر تحویل نیروی نرمتری را فراهم میکند. نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم 4Matic+ AMG پرفورمنس به هر چهارچرخ منتقل میشود. به گفتهٔ مرسدس، این کوپهٔ اسپرت ظرف 4.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
M4 هم مثل رقیب اشتوتگارتی از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکند اما این موتور فاقد سیستم هیبریدی خفیف است و در عوض از دو توربوشارژر بهره میبرد که باعث تولید 480 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور میشود. برخلاف مرسدس، این ماشین صرفاً بهصورت محرک عقب ارائه میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای M4 کامپتیشن قابل سفارش است که 510 اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، M4 پایه به لطف قدرت بیشتر، دقیقاً مثل مرسدس ظرف 4.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آنهم روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. زیر کاپوت آئودی، یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته است که خروجی آن با 450 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور، کاملاً همسطح مرسدس است. RS5 هم مثل CLE53 بهصورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد و با شتاب صفرتاصد 3.9 ثانیه، از دو رقیب خود کمی سریعتر است.
داخل
CLE از لحاظ ابعاد بیرونی به C کلاس کوپه نزدیکتر است تا E کلاس کوپه اما خوشبختانه فضای کابین آن تقریباً مشابه E کلاس کوپه است و از فضای پای سرنشینان عقب آن تنها 43 میلیمتر نسبت به این کوپهٔ قدیمی کاسته شده است. این یعنی بزرگسالان هم میتوانند در صندلیهای عقب CLE بنشینند اما مثل همهٔ کوپهها، فضای سر محدود خواهد بود. از لحاظ طراحی داخلی، CLE کاملاً داشبورد C کلاس را قرض گرفته و بنابراین در اینجا هم شاهد یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی مقابل راننده و یک نمایشگر مرکزی 11.9 اینچی روی کنسول میانی هستیم.
بامو M4 نیز بسیار کاربردی است و فضای پای 876 میلیمتری عقب آن تنها 18 میلیمتر از سدان سری 3 کمتر است اما فضای سر هنوز هم تنگ است. در این کوپهٔ باواریایی هم شاهد صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی مرکزی هستیم اما طراحی کلی کابین در قیاس با مرسدس و همینطور فیسلیفت سری 3 با نمایشگرهای متصل به هم، کمی قدیمی به نظر میرسد. RS5 با فضای پای 830 میلیمتر در عقب، بهاندازهٔ بامو جادار نیست و صندوق بار 410 لیتری آنهم از M4 با 440 لیتر و CLE53 با 420 لیتر کوچکتر است. طراحی داخلی آئودی هم با وجود برخورداری از صفحه آمپر دیجیتالی، رنگ و بوی کهنگی گرفته و هرچند هنوز شیک و باکیفیت به نظر میرسد اما باید منتظر معرفی نسل جدید آن باشیم.
قیمت و جمعبندی
مرسدس هنوز قیمت هیچکدام از نسخههای CLE که قرار است سال آینده در آمریکا عرضه شوند را اعلام نکرده است ولی با توجه به قیمت E53 کوپهٔ قبلی، قیمت CLE53 را میتوان در حدود 80 هزار دلار پیشبینی کرد. در این صورت، کوپهٔ جدید مرسدس از لحاظ قیمت هم کاملاً همردهٔ دو رقیب پرچمدار خود قرار خواهد گرفت زیرا قیمت بامو M4 پایه از 79 هزار دلار و قیمت آئودی RS5 از 79,700 دلار آغاز میشود؛ بنابراین، انتخاب خودروی برنده از بین این سه مدل دشوار خواهد بود زیرا هنوز با مرسدس CLE53 رانندگی نکردهایم ولی در حال حاضر، بامو M4 را لایق پیروزی میدانیم زیرا خودرویی سریع، شاداب و راحت است که لذت رانندگی دیفرانسیل عقب را هم فراهم میکند.
مشخصات فنی
| مرسدس CLE53 | بامو M4 | آئودی RS5 |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توربو | 3.0 لیتری I6 توئین توربو | 2.9 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار | 480 اسب بخار | 450 اسب بخار |
گشتاور | 560-600 نیوتن متر | 550 نیوتن متر | 600 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ |
وزن | حدود 1800 کیلوگرم | 1700 کیلوگرم | 1707 کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | 4.2 ثانیه | 4.2 ثانیه | 3.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت |
قیمت | حدود 80 هزار دلار | 79,100 دلار | 79,700 دلار |
[poll id="167"]