مقایسه آستونمارتین ونتیج و مرسدس AMG GT، سوپراسپرتهای موتور جلو
آستونمارتین بهتازگی نسخهٔ بروز شدهٔ ونتیج را با تغییرات بزرگی معرفی کرده است. اصلیترین رقیب این خودرو هماکنون مرسدس AMG GT است که هردو از پیشرانهٔ یکسانی استفاده میکنند. البته ونتیج با رقبای دیگری مثل شورلت کوروت و پورشه 911 هم مواجه است اما برخلاف این دو، آستون و مرسدس همچنان ترکیب سنتی موتور جلو را حفظ کردهاند. به همین دلیل، ادامه این دو ماشین را باهم مقایسه خواهیم کرد.
طراحی
ونتیج و AMG GT هردو به فرمول سنتی و امتحان پس دادهٔ خودروهای اسپرت پایبند ماندهاند. این شامل یک کاپوت کشیده که پیشرانهٔ قدرتمندی را پنهان میکند، کابین راحتی در وسط و قسمت عقبی کوتاه میشود. دو خودرو از لحاظ اندازه هم بسیار به هم نزدیک هستند و هردو از جلوپنجرههای بزرگ، چراغهای عقب باریک و چهار سر اگزوز در دیفیوزری با طراحی مشابه استفاده میکنند؛ بنابراین، در اینجا انتخاب خودروی برتر فقط به سلیقه بازمیگردد.
پیشرانه
همانطور که در ابتدا اشاره شد، این خودروها به پیشرانهٔ یکشانی مجهز هستند زیرا آستونمارتین چند سالی است که از موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس در محصولات خود استفاده میکند. قدرت این موتور اما برای یک ونتیج شگفتانگیز است زیرا نسل قبلی این خودرو زمانی که در سال 2005 با یک پیشرانهٔ 4.3 لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی شد تنها 385 اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل، هرچند ونتیج قبلی خودروی اسپرت خوبی بهحساب میآمد اما در قیاس با پورشه کاررا S همان زمان شبیه حلزون احساس میشد. این در حالی بود که میشد صدای التماس شاسی برای قدرت بیشتر را شنید. خوشبختانه بعداً آستونمارتین این مشکل را با قرار دادن پیشرانهٔ V12 زیر کاپوت ونتیج حل کرد.
جدیدترین نسخهٔ ونتیج V8 اما با 665 اسب بخار قدرت، آنقدر قوی است که بهطور ناراحتکنندهای به ونتیج V12 تولید محدود 2023 با 700 اسب بخار قدرت نزدیک شده است. حتی گشتاور 800 نیوتن متری ونتیج جدید هم از 750 نیوتن متر نسخهٔ V12 بیشتر است و هردو شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت یکسان 3.4 ثانیهای دارند. از سوی دیگر، ازآنجاییکه مدتزمان زیادی از معرفی نسل دوم AMG GT نمیگذرد، این خودرو فعلاً فقط در دو نسخه عرضه میشود و هرچند در آینده قطعاً نسخههای قویتری هم ارائه خواهد شد اما در حال حاضر، بیشترین چیزی که ارائه میکند 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور است.
AMG GT63 با وجود قدرت کمتر، سریعتر از ونتیج است و ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. دلیل این موضوع، برخورداری مرسدس از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالیکه ونتیج همچنان همان ترکیب محرک عقب سنتی با گیربکس ترنساکسل در عقب را حفظ کرده است. بهطورکلی، وقتی این دو ماشین را باهم مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که سازندگانشان در جهتهای مختلفی گام برداشتهاند. مرسدس قصد داشته هیولای خود را رام کند درحالیکه آستونمارتین میخواست خشم ونتیج را آزاد کند و هردو شرکت موفق شدهاند.
رانندگی
محصولات AMG به دود کردن لاستیک شهرت دارند. حداقل قبلاً که اینطور بود. سلف AMG GT یعنی SLS یک هیولای خشمگین بود و مرسدس در نسل اول AMG GT کمی این وحشیگری را کمرنگ کرد. البته این خودرو هنوز هم به منحرف کردن عقب خود تمایل داشت و به همین دلیل، در نسل جدید، AMG از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده است تا خودروی اسپرت کاربردیتری را ارائه کند. این ایدهٔ خوبی است زیرا اکثر خریداران به یک کوپهٔ چموش نیازی ندارند. همچنین کسانی که به دنبال هیجان و لاستیک دود کردن هستند میتوانند خودرو را در حالت محرک عقب قرار دهند.
ونتیج اما همچنان سنتی است و انتقال 800 نیوتن متر گشتاور فقط به دو چرخ میتواند ترسناک باشد اما برای کنترل این نیرو، آستون ترفندهایی دارد. یکی از این ویژگیها، دیفرانسیل الکترونیکی است که میتواند در عرض 135 میلیثانیه قفل شود درحالیکه یک سیستم کنترل کشش قابل تنظیم جدید با 9 حالت مختلف هم وجود دارد که امکان تنظیم میزان حرکات جانبی خودرو را فراهم میکند. بنابراین، در اینجا هم شاهد دو رویکرد متفاوت برای حل یک مشکل هستیم اما هردو اساساً جلوی انحراف خودرو و بروز خطر برای راننده را میگیرد.
داخل
آیا در چنین خودروهایی کارایی داخلی اهمیتی دارد؟ پورشه 911 نشاندهندهٔ پاسخ این سؤال است. عرضهٔ این خودرو با صندلیهای 2+2 از چیزی که فکر میکنید برتری مهمتری در بازار فروش محسوب میشود و دارندگان 911 با این موضوع موافق هستند زیرا میتوانید تا زمانی که فرزندانتان 12 ساله شوند، از 911 برای رساندن آنها به مدرسه استفاده کنید که این یعنی خواهید توانست تا حد امکان از شاسیبلندها دور بمانید. به همین دلیل، مرسدس در نسل دوم AMG GT سراغ ترکیب 2+2 رفته است. البته صندلیهای عقب این خودرو کوچک هستند اما کاربردی خواهند بود و حتی اگر بچه نداشته باشید هم میتوانید از آنها برای قرار دادن بستههای خرید استفاده کنید.
آستون اما صندلی عقب ندارد و همچنان دونفره است. بااینحال، در داخل ونتیج جدید تغییر بزرگی ایجاد شده است. علاوه بر بازطراحی کامل داشبورد، آستونمارتین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی که از مرسدس گرفته بود را کنار گذاشته و سیستم مدرنی را برای آن توسعه داده است. این پیشرفت بسیار بزرگی بهحساب میآید زیرا سیستم قبلی آنقدر قدیمی بود که به کل تجربهٔ رانندگی ونتیج لطمه میزد.
نتیجهگیری
هنوز قیمت هیچکدام از این دو خودرو اعلام نشده است اما انتظار میرود قیمت پایهٔ ونتیج از حدود 190 هزار دلار آغاز شود درحالیکه برای مرسدس GT63 قیمت پایهای در حدود 175 هزار دلار را پیشبینی میکنیم. این اختلافی جزئی است که اهمیتی هم ندارد زیرا آستونمارتین برند سطح بالاتری محسوب میشود و کسی لوگوی آن را روی ون یا یک هاچبک 40 هزار دلاری نمیبینید. بااینحال، هردوی این خودروها با مشکلی بنام پورشه 911 مواجه هستند که استاندارد خودروهای اسپرت محسوب میشود. بدتر اینکه قیمت ونتیج و AMG GT63 تقریباً بهاندازهٔ یک 911 GT3 است و یک کاررا GTS را میتوان با قیمت کمتری در حدود 150 هزار دلار خرید؛ بنابراین، خریداران برای انتخاب هرکدام از این سوپراسپرتهای موتور جلو، تصمیم سختی خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین ونتیج | مرسدس AMG GT63 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 665 اسب بخار | 585 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.4 ثانیه | 3.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 325 کیلومتر/ساعت | 315 کیلومتر/ساعت |
وزن | 1605 کیلوگرم | 1970 کیلوگرم |
طول | 4,493 میلیمتر | 4,727 میلیمتر |
عرض | 2,045 میلیمتر | 1,984 میلیمتر |
ارتفاع | 1,275 میلیمتر | 1,353 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,705 میلیمتر | 2,700 میلیمتر |
[poll id="177"]