حراج مرسدس بنز U411 یونیماگ 1959؛ شاهکار 80 ساله برای کشاورزان!
یونیماگ همهجارو محصولی عجیب با نامی عجیبتر است اما چیزی فراتر از وسیله نقلیهای متفاوت به شمار میرود. این وسیله نقلیه آلمانی اندکی پس از جنگ جهانی دوم و به عنوان یک ماشین کشاورزی طراحی شد و بخشی از آن یک وانت/کامیون و بخش دیگر نیز یک تراکتور بود؛ و حدود 75 سال پس از عرضه اولین مدل، یونیماگ همچنان در بازارهای جهانی حضور دارد و هر روز قویتر ظاهر میشود.
یونیماگ نام خود را از نیروی محرکهای گرفته و در واقع یونیماگ مخفف عبارت آلمانی UNIversal-MotorGerät یا حامل موتور جهانی است. این وسیله نقلیه به عنوان محصولی بسیار توانا که میتواند تمامی نیازهای یک کشاورز از جمله توانایی تردد در زمین کشاورزی و جاده را برآورده کند طراحی شد و از همان ابتدا تقاضا برای خریدش افزایش یافت. شرکت بورینگر تولید یونیماگ را در سال 1947 آغاز کرد و آن را به مدت 4 سال تولید نمود. سپس مرسدس بنز در سال 1951 فرایند تولیدش را به دست گرفت و همچنان نیز این کار را ادامه میدهد.
بنا به گفته کتاب Der Unimog: Arbeitstier und Kultmobil چاپ سال 2016، یونیماگ با طراحی دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلوی قابل تعویض طراحی شد و از چرخهایی با ابعاد یکسان سود میبرد تا بتواند در جادهها با سرعتهایی بالاتر از تراکتورهای سنتی حرکت کند. با ارتفاع زیاد از سطح زمین و فریمی منعطف که در واقع بخشی از سیستم تعلیق بود، یونیماگ اگرچه نمیتوانست ظرفیت حمل بار مشابه کامیونهای استاندارد داشته باشد اما خریداران زیادی آن را انتخاب کردند. با این تاریخچه کوتاه میخواهیم به یک دستگاه مرسدس بنز U411 یونیماگ 1959 بازسازی شده بپردازیم، خودرویی که به زودی فروخته خواهد شد.
دادهها نشان میدهند این U411 ویژه نهم آوریل 1959 در آلمان تولید و به آمریکا صادر شده است. نیروبخش یونیماگ موردبحث پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری دیزلی OM636 است که با گیربکس 6 سرعته دستی همکاری میکند. گفته شده یونیماگ در ابتدا به یک نمایندگی در تنسی فروخته شده است و پس از آن خودرو به دست مالک فعلی افتاده و او در سال 2012 فرایند بازسازی را آغاز نموده است. یونیماگ در بخش بدنه و رنگ احیا شده و جلوپنجره، درها، کفپوش کابین، گلگیرهای جلو و عقب، قوس چرخهای جلو و جعبه باتری جدیدی برای آن تهیه گردیده است.
همچنین فریم، اکسلها و گیربکس نیز به رنگ مشکی درآمدهاند و بخشیهایی از رینگها رنگ قرمز را پذیرا شدهاند. بدنه هم با رنگ جذاب سبز یونیماگ پوشانده شده است. در کابین نیز ترکیب رنگی متضاد بکار رفته که از جمله آنها میتوان به پوشش مشکی صندلیها و بخشهای همرنگ بدنه اشاره کرد. علاوه بر این سقف تاشوی جدید به همراه برچسبهای کارخانه زرد رنگ برای نمایش ظرفیت یدک کشی و آفرود یونیماگ وجود دارند. این خودرو از سیمکشی، چراغهای جلو و عقب، کلاچ، استارتر و شیشههای جدید سود میبرد و اکسلهای پرتال جلو نیز بازسازی شدهاند.
کیلومتر شمار یونیماگ عدد 462 کیلومتر را پس از فرایند بازسازی نشان میدهد اما کارکرد واقعی آن مشخص نیست. شایان ذکر است یونیماگ ها با تجهیز به کمپر اورلندینگ میتوانند به مناطق بسیار سخت و خشنی صعود کنند. تخمین زده شده این مرسدس بنز U411 یونیماگ 1959 با قیمت بین 50 تا 60 هزار دلار به فروش رسد هرچند احتمال فروش آن با قیمت بالاتر نیز وجود دارد.