مرسدسبنز ویژن EQXX یکی از تحسین برانگیزترین خودروهای برقی حال حاضر جهان به شمار میرود که پیشتر موفق شده بود دو در تلاش موفقیتآمیز، مسافتهای 1,008 و 1,202 کیلومتری را هر کدام با یک بار شارژ کامل طی کند. این پیروزیها باعث توقف سازنده آلمانی این خودرو نشده و مهندسان آن در یک اقدام تازه، اینبار در عربستان سعودی رکوردهای پیشین این خودرو را شکستهاند.
سفر 1,010 کیلومتری این خودرو از ریاض، پایتخت عربستان، آغاز شد و تا نمایشگاه تازه مرسدسبنز در دبی، امارات متحده عربی، ادامه داشت. مسیر حرکت خودروی چهار در مرسدس از جادههای کویری این دو کشور با دمای 34 درجه میگذشت.
هرچند مسافت 1,010 کیلومتر نسبتبه تلاشهای گذشته این برند یک رکورد تلقی نمیشود اما EQXX درحالی موفق به اتمام مسیر شد که هنوز توانایی پیمایش مسافتی 307 کیلومتری را داشت. این خودرو 14 ساعت و 42 دقیقه از باتری 100 کیلووات ساعتی خود استفاده کرد و مصرف انرژی 13.5 کیلومتر بر کیلووات ساعت را ثبت کرد؛ البته راننده میبایست در مرز عربستان و امارات تعویض میشد پس 1 ساعت و 57 دقیقه از این زمان در مرز دو کشور صرف شد.
درهرصورت، بیشتر خودروهای برقی امروزی به نهایت مصرف 3.2 تا 8 کیلومتر بر کیلووات ساعت دست پیدا میکنند که در مقایسه با رکورد مصرف انرژی پیشین EQXX هم ضعیف قلمداد میشود. در سفر پیشین این خودرو در «سیلوراستون» مصرف نیرو 12 کیلومتر بر کیلووات ساعت به ثبت رسیده بود. سرعت متوسط این خودرو در سفر عربستان-امارات برابر 67 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن برابر 140 کیلومتر بر ساعت اندازهگیری شده است. البته که با هوای گرم این مسیر، سیستم تهویه هوا هم همیشه روشن بوده است.
مشخصا دستیابی به مصرف انرژی بهینه بدون کمک خورشید تابان بر فراز کمربند استوا غیرممکن بود؛ فرصتی که در سیلوراستون چندان مهیا نبود. 117 سلول خورشیدی سقف EQXX هم 1.87 کیلووات ساعت از انرژی باتری را به آن بازگردانده بودند. این خودرو در تستهای مختلف مرسدس نزدیک به 23 هزار کیلومتر را طی کرده است. از آنجا که موفقیتهای EQXX برای مرسدس قابلتوجه به شمار میروند، امید است این شرکت به تولید انبوه آن بپردازد. نظر شما درباره مرسدس EQXX چیست؟ آیا دستاوردهای آن با ورود باتریهای حالت جامد کمرنگ خواهد شد؟