درگ مرسدس AMG GT63 جدید با نیسان GT-R، کامارو ZL1 و نسل قبلی خود
نسل جدید مرسدس AMG GT به دلایلی مثل افزایش وزن و کاهش خشونت نسل قبلی موردانتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، تجهیز این خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم به مذاق خیلی از علاقهمندان به رانندگی خوش نیامده است. GT جدید همچنین در مسابقات درگ با رقبای مستقیم خود مثل پورشه 911 هم چندان موفق عمل نکرده است. حال این کوپهٔ اسپرت جدید آلمانی به مصاف دو رقیب بسیار قدیمیتر و ارزانتر رفته تا شاید بتواند کمی از سنگینی بار انتقادات کم کند. در این رقابت همچنین نسل قبلی AMG GT هم حضور دارد.
کوپهٔ مرسدس با نسخهٔ GT63 خود در اینجا حضور دارد که از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. نمونهای که از نسل قبلی این خودرو در اینجا حضور دارد یک AMG GT S مدل 2017 است. زیر کاپوت این خودرو هم همان پیشرانهٔ 4 لیتری نسل جدید قرار دارد ولی در اینجا 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. همچنین نیروی موتور هم در این خودرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
یکی از رقبای اصلی کوپههای مرسدس در این درگ، نیسان GT-R است یعنی خودرویی که پیشینهٔ آن به سال 2007 بازمیگردد. این کوپهٔ اسپرت ژاپنی به یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توئین توربو با 570 اسب بخار قدرت و 633 نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. در آخر هم به شورلت کامارو ZL1 میرسیم که اساساً خودرویی متعلق به سال 2015 است و تولید آنهم مثل GT-R به پایان رسیده است. ZL1 به یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور مجهز است تا قویترین و درعینحال ارزانترین عضو گروه لقب گیرد.
در این ویدئو، خودروها بهصورت دوبهدو باهم مسابقه میدهند. ابتدا دو خودروی محرک عقب جمع یعنی AMG GT S و کامارو ZL1 به مصاف هم میروند و سپس نیسان GT-R و AMG GT63 در برابر هم قرار میگیرند که هردو چهارچرخ محرک هستند. رقابت کامارو و مرسدس بسیار نزدیک بود و به ترتیب زمانهای 11.6 و 11.5 ثانیه را ثبت کردند که اختلاف بسیار اندکی است خصوصاً وقتی اختلاف قیمت 40 هزار دلاری بین دو خودرو را در نظر بگیریم. رقابت بین کوپههای چهارچرخ محرک نیز بسیار نزدیک بود و GT-R با تایم 11.2 ثانیه و GT63 با 11.1 ثانیه نیز یکدهم ثانیه باهم فاصله داشتند. این یعنی GT63 جدید 0.4 ثانیه سریعتر از AMG GT S قدیمی شده اما هنوز هم با کوپهٔ سالخوردهٔ نیسان فقط یکدهم ثانیه اختلاف دارد.
مشخصات فنی
مرسدس AMG GT S | مرسدس AMG GT63 | نیسان GT-R | شورلت کامارو ZL1 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.8 لیتری H6 توئین توربو | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 510 اسب بخار | 585 اسب بخار | 570 اسب بخار | 650 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر | 800 نیوتن متر | 633 نیوتن متر | 880 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 9 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
وزن | 1678 کیلوگرم | 1950 کیلوگرم | 1783 کیلوگرم | 1762 کیلوگرم |
قیمت | 111 هزار دلار | 180 هزار دلار | 101 هزار دلار | 73 هزار دلار |