اولین رانندگی با مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس؛ سریع، راحت، سنگین!

جمعه 5 مرداد 1403 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
2025-mercedes-amg-gt63-s-e-performance-review-26
افزودن سیستم هیبریدی به GT63، آن را بیشتر به سمت شخصیت جدید گرند تورری خود سوق داده و به خودروی بهتری برای انجام این وظیفه تبدیل کرده است.
تبلیغات

مرسدس AMG GT جدید دیگر آن خودروی اسپرت سابق نیست. این ماشین حالا با کابین جادارتر و قابلیت‌های گسترده‌تر به لطف برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد که البته به قیمت افزایش وزن تمام شده، بیشتر یک گرند تورر محسوب می‌شود. البته هرچند GT جدید مثل نسل قبلی روی راننده متمرکز نیست اما هنوز هم وظیفهٔ یک کوپهٔ اسپرت سریع را خوب انجام می‌دهد.

نسخهٔ هیبریدی جدید این خودرو با نام طولانی AMG GT63 S E Performance از یک موتور الکتریکی در عقب برای افزایش قدرت استفاده می‌کند. این نسخه با 816 اسب بخار قدرت و 1420 نیوتن متر گشتاور، چند لیگ سریع‌تر از نسخهٔ معمولی است. البته E Performance از بسیاری جهات شبیه GT63 استاندارد است و در بیرون بدون هیچ تغییری، کاملاً با همتای ضعیف‌تر خود یکسان به نظر می‌رسد. در این دو نسخه، ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های میلین پایلوت S5 یکسان هستند و آیرودینامیک تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است. در داخل نیز شاهد همان نمایشگر مرکزی بزرگ، صفحه آمپر دیجیتالی و کنترل‌های لمسی هستیم.

تمام تغییرات اما زیر پوست خودرو صورت گرفته است. در عقب بجای دیفرانسیل معمولی، یک موتور الکتریکی 204 اسب بخاری با گیربکس دو سرعته مستقیماً روی محور عقب قرار گرفته است. این همراه با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی AMG با 612 اسب بخار قدرت، GT را به خودروی بسیار سریعی تبدیل کرده است. به گفتهٔ مرسدس، این ماشین ظرف 2.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حتی از هایپرکار AMG One هم سریع‌تر است.

E Performance اما سریع‌تر از چیزی است که اعداد و ارقام نشان می‌دهند. درحالی‌که در نسخهٔ معمولی بین فشردن پدال گاز و کشش خودرو به سمت جلو کمی تأخیر وجود دارد، در اینجا پاسخگویی فوری خواهد بود. واکنش ماشین در سرعت‌های پایین به لطف موتور الکتریکی واقعاً فوری و مشابه خودرویی تمام الکتریکی است اما بزرگ‌ترین شگفتی نه در سرعت صد کیلومتر بر ساعت بلکه در 250 کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد. موتور الکتریکی فقط به شتاب گیری خودرو در سرعت‌های پایین کمک نمی‌کنند بلکه همه‌جا به کمک موتور بنزینی می‌آید و همان واکنش فوری الکتریکی که در سرعت‌های پایین دیده می‌شود در سرعت‌های بالای 150 کیلومتر بر ساعت هم احساس خواهد شد.

چنین حرکت فوری به سمت جلو تا سرعت 250 کیلومتر بر ساعت همچنان وجود دارد که احساس شگفت‌انگیزی خواهد بود زیرا صرفاً رانندگی با بوگاتی چنین حسی دارد. حداکثر سرعت E Performance روی 320 کیلومتر بر ساعت محدود شده که اختلاف چندانی با سرعت 315 کیلومتر بر ساعت GT63 معمولی ندارد اما گول این اعداد را نخورید زیرا هرچند نسخهٔ معمولی می‌تواند به حداکثر سرعت خود برسد اما در نسخهٔ هیبریدی احساس می‌شود اگر محدودیت سرعت برداشته شود می‌تواند از مرز 350 کیلومتر بر ساعت هم عبور کند.

موتور الکتریکی E Performance توسط یک پکیج باطری 6.1 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که زیر صندوق بار نصب شده و مقداری از فضای صندوق را کم کرده است ولی خوشبختانه صندلی‌های سفارشی عقب همچنان جمع می‌شوند و بنابراین هنگام سفرهای دونفره با کمبود فضای بار مواجه نخواهید بود. ازآنجایی‌که موتور الکتریکی مستقیماً به دیفرانسیل متصل است، می‌تواند نیروی خود را به میل‌گاردان بفرستد تا به چرخ‌های جلو برسد. این یعنی حتی در حالت تمام الکتریکی، خودرو همچنان چهارچرخ محرک خواهد بود. البته ترنسفر کیس تقریباً همیشه کل نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد تا پویایی خودرو را بهبود بخشد. حداکثر 50 درصد از گشتاور می‌تواند به چرخ‌های جلو منتقل شود اما این تنها در مواقعی اتفاق خواهد افتاد که کشش خودرو کاهش پیدا کند مثل رانندگی در مسیرهای برفی یا پیچ‌های لغزنده.

اینکه موتور الکتریکی عقب چگونه رفتار کند، بشدت به حالت رانندگی که انتخاب می‌شود بستگی دارد. در حالت‌های آرام‌تر مثل لغزنده یا راحت، سیستم در صورت امکان خودرو را فقط با انرژی باطری حرکت می‌دهد و صرفاً در صورت نیاز به قدرت بیشتر، پیشرانهٔ V8 روشن می‌شود. در حالت اسپرت یا مسابقه اما پیشرانهٔ بنزینی به‌طور دائم روشن می‌ماند و دائماً باطری را از طریق دینام شارژ می‌کند. در حالت حفظ باطری نیز خودرو تا زمانی که راننده بخواهد، صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی استفاده می‌کند.

علاوه بر حالات رانندگی، در E Performance قابلیت‌های سفارشی‌سازی دیگری برای قسمت‌های مختلفی از سفتی تعلیق و تنظیمات آیرودینامیک گرفته تا صدای موتور مصنوعی داخل کابین هم وجود دارد. در این خودرو حتی یک حالت دریفت هم وجود دارد که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. پس از دو روز رانندگی با GT63 S E Performance، هنوز تنظیمات جدیدی را برای رانندگی پیدا می‌کردم و بنابراین، برای اینکه واقعاً با تمام تکنولوژی‌های این خودرو هماهنگ شوید به هفته‌ها زمان نیاز خواهید داشت.

کسانی که خواهان یک تجربهٔ رانندگی خالص هستند، بهتر است سراغ خودروی دیگری بروند زیرا سیستم هیبریدی 225 کیلوگرم به وزن GT63 اضافه کرده و مجموع وزن را به 2195 کیلوگرم رسانده که بیشتر از یک تویوتا تاکوما دو کابین است. البته هرچند این وزن اضافی کاملاً قابل احساس است اما سرعت خودرو در پیچ‌ها کم نخواهد بود. فرمان خودرو بسیار سریع و نرم است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و لاستیک‌های عالی میشلین هم به آن کمک می‌کند. این مرسدس در پیچ‌های بزرگ و کوچک وقار و پایداری مناسبی دارد و با اندکی تلاش، سرعت زیادی را به راننده هدیه می‌دهد. یکی از دلایل اصلی این ویژگی، سیستم کنترل سواری فعال استاندارد AMG است که بجای آنتی‌رول بارهای سنتی، از خطوط هیدرولیکی استفاده می‌کند. این خطوط بسته به شرایط رانندگی باز یا بسته می‌شوند و با افزایش دامنهٔ نوسان تعلیق، عملکرد بی‌سابقه‌ای را برای خودرویی به این سنگینی فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، توزیع وزن هم از 54 به 46 درصد جلو-عقب در GT63 استاندارد، به 49 به 51 در این نسخه بهبود پیدا کرده است زیرا تمام قطعات سیستم هیبریدی در عقب نصب شده‌اند. بااین‌حال، این تفاوت از پشت فرمان چندان قابل احساس نخواهد بود زیرا هردو نسخهٔ GT63 بسیار سنگین‌تر از نسل قبلی شده‌اند و به همین دلیل هرگز به‌اندازهٔ خودرویی با نصف این وزن و یک‌چهارم این قدرت در پیچ‌ها لذت‌بخش نخواهند بود. بااین‌حال، حمله به پیچ‌ها چیزی نیست که خریداران GT63 S E Performance به دنبال آن باشند. این افراد سراغ GT63 Pro می‌روند یعنی نسخه‌ای که به‌طور خاص برای رانندگی در پیست ساخته شده است. خریداران به این دلیل E Performance را انتخاب می‌کنند که مملو از جدیدترین و بهترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که می‌توان در یک خودرو پیدا کرد.

مرسدس هنوز قیمت این نسخه را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود از حدود 216 هزار دلار آغاز شود که حدود 30 هزار دلار بیشتر از GT63 معمولی خواهد بود. درمجموع، پورشه 911 توربو S به‌عنوان یک خودروی اسپرت همه‌کاره، انتخاب بهتری محسوب می‌شود اما برای سلطه بر بزرگراه‌های سرعت بالا و سفرهای جاده‌ای طولانی، هیچ گزینه‌ای بهتر از GT63 S E Performance در بازار وجود ندارد.

نقاط قوت: پایداری فوق‌العاده در سرعت‌های بالا، تکنولوژی‌های فراوان، یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای بنزینی بازار

نقاط ضعف: کنترل‌های لمسی آزاردهنده، حالت‌های رانندگی بیش‌ازحد، وزن سنگین

کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes AMG GT63 S E Performance

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

قدرت

816 اسب بخار

گشتاور

1420 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

2.7 ثانیه

حداکثر سرعت

320 کیلومتر بر ساعت

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

وزن

2195 کیلوگرم

برد تمام الکتریکی

11 کیلومتر

مصرف سوخت

13.8 لیتر ترکیبی

ظرفیت سرنشین

2+2 نفر

قیمت پایه

حدود 216 هزار دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.