حراج تک نمونه از مرسدس بنز 300SL با قیمت بیش از 2 میلیون دلار!

جمعه 19 مرداد 1403 - 17:30
مطالعه 7 دقیقه
got-2-million-laying-around-you-could-buy-this-1-of-1-1955-mercedes-300sl-gullwing_2
این مدل بی‌مانند احتمالا یکی از گران‌ترین نسخه‌های موجود 300SL گالوینگ خواهد بود.
تبلیغات

مرسدس‌بنز در سال 1952 از مدل W194 رونمایی کرد که نخستین خودروی مسابقه‌ای این برند پس از جنگ جهانی بدوم به شمار می‌رفت. این خودرو به یک پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر خطی مجهز شده بود که بعدا در برابر رقبای قدرتمندی چون جگوار و فراری، پیروز رقابت‌های 24 ساعتی لمان شد. پس از آنکه عمر این مدل به پایان رسید، 300SLR جای آن را در سال 1955 گرفت. مرسدس‌بنز تصمیم گرفت یک نسخه جاده‌ای را هم از این خودرو توسعه دهد؛ نتیجه تلاش این برند آلمانی در پروژه یادشده منجر به خلق یکی از ماندگارترین خودروهایش با نام 300SL گالوینگ شد.

300SL که به پیشنهاد «مکس هافمن» و برای رقابت در بازار قوی خودروهای پس از جنگ جهانی دوم توسعه داده شده بود، با فلسلفه‌ای متفاوت روانه بازار شد. این خودرو با تکیه‌بر طراحی آیرودینامیک و خارق‌العاده خود توجهات زیادی را جلب کرد؛ اما این تمام ماجرا نبود. 300SL گالوینگ توان عبور از مرز 262 کیلومتر بر ساعت را نیز داشت که آن را به سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان تبدیل می‌کرد.

یک پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر خطی آب‌خنک نیروی چرخ‌های 300SL گالوینگ را تامین می‌کرد و می‌توانست در بهترین حالت 240 اسب بخار قدرت و 294 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نتیجه این عملکرد خیره‌کننده این بود که 300SL برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 9 ثانیه زمان نیاز داشت.

هر چند نسخه کوپه 300SL در سال 1957 به انتهای خط رسید اما نمونه رودستر آن تازه جان گرفت. مرسدس‌بنز پس از تولید 3,260 دستگاه از آن به‌همراه ساخت دو نسخه «اولنهات» تصمیم گرفت تولیدش را برای همیشه متوقف کند. 300SL از دید مرسدس‌بنز یک حرکت تجاری کاملا موفقیت آمیز به شمار می‌رفت.

حال با فرا رسیدن سال 2024 میلادی، نزدیک به 70 سال از زمان معرفی این خودرو می‌گذرد. مرسدس‌بنز تولید کوپه گالوینگ را به 1,400 دستگاه محدود کرد که هر یک از آن‌ها هم‌اکنون چند میلیون دلار قیمت دارند. نمونه سبزرنگی که در تصاویر مشاهده می‌کنید هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. مالک این دستگاه قصد دارد آن را در حراج پیش‌روی «مکیوم» در هفته خودرویی «مونتری» به فورش بگذارد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که این نمونه زیبا و سالم با قیمتی بین 2 تا 2.5 میلیون دلار به فروش برسد.

مشخصات فنی این مدل تاکید بر آن دارد که خودرو کاملا بازسازی شده است و قطعات آن هم تاریخچه کاملی دارند. نخستین مالک آن، موسسه پیست «ایندیاناپلیس» در سال 1973 بوده است. این خودرو در پایان دهه 2000 بازسازی شده و تنها در موزه این مجموعه مسابقه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

قدرت پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر این 300SL گالوینگ که توسط مجموعه «اشمیت اتوموتیو ماشین» بازسازی و تمیز شده است، از طریق یک جعبه‌دنده 4 سرعتی دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو علاوه‌بر قطعات اورجینالی که دارد، به رنگی منحصربه‌فرد مزین شده است که در میان تمام مدل‌های 300SL بی‌همتا است. داشبورد خودرو هم برای هماهنگی کابین با بدنه بیرونی به همین رنگ مزین شده است. تنها نقص این مدل را می‌توان تفاوت بسیار جزئی رنگ‌بندی داخلی آن با نمونه کارخانه دانست که در ظاهر آن مشکلی ایجاد نکرده است اما از نظر کلکسیونی روی خرید و فروش آن کمی تاثیر دارد.

خریداران این خودروها می‌دانند که 300SL گالوینگ پیشتر از هم با قیمت 1.7 میلیون دلار فروش رفته است و بعید نیست که این بار از مرز 2 میلیون دلار هم عبور کند. اگر این اتفاق رخ دهد، این نمونه خاص به یکی از گران‌ترین 300SL گالوینگ جهان تبدیل می‌شود؛ چراکه گران‌ترین نسخه این خودرو با قیمت 3.41 میلیون دلار به فروش رفته است. نظر شما درباره مرسدس‎‌بنز 300SL گالوینگ چیست؟ آیا خرید یک سوپراسپرت قدیمی با این قیمت ارزش دارد یا بهتر است مالک آن را صرف خرید یک مدل تازه‌تر کند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.