رانندگی با مرسدس AMG GT63 پرو، توانمندتر و چابک‌تر در پیست

سه‌شنبه 8 آبان 1403 - 11:30
مطالعه 6 دقیقه
Mercedes-AMG-GT63-Pro-12
تهاجمی‌ترین نسخهٔ نسل جدید AMG GT نسبت به نسل قبلی خود مهربان‌تر و آرام‌تر شده اما درعین‌حال بسیار قوی‌تر است.

مثل مرسدس AMG GT R Pro که در سال 2019 معرفی شد، AMG GT63 Pro جدید هم نسخه‌ای متمرکزتر بر پیست از نسل دوم AMG GT محسوب می‌شود اما پس از زدن چند دور در پیست آسکاری در اسپانیا، واضح است که این نسخه می‌خواهد با پورشه 911 توربو مقایسه شود نه با 911 GT3 که رقیب GT R قدیمی بود. GT R اما در پیست خودرویی وحشی بود درحالی‌که GT63 Pro جدید اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده القا می‌کند و اشتباهات را پوشش می‌دهد. البته این خودرو هنوز هم در پیست بسیار سریع است ولی درحالی‌که GT R یک خودروی مسابقه‌ای واقعی بود، GT63 Pro بسیار مهربان‌تر و با رانندگی آسان‌تر است.

این موضوع اما تعجبی ندارد زیرا نسل دوم AMG GT بیشتر به سمت سهولت استفاده متمایل شده است. در این خودرو، گیربکسی که پشت موتور نصب شده، جایگزین گیربکس عقب قبلی شده که امکان ارائهٔ صندلی‌های عقب و صندوق بار بزرگ‌تری را فراهم کرده است. سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. حال نسخهٔ پرو قصد دارد GT63 را برای رانندگی در پیست بدون قربانی کردن قابلیت استفادهٔ روزمره مناسب‌تر کند. بدین منظور، خروجی موتور 4 لیتری V8 توئین توربو به 612 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور رسیده که 27 اسب بخار و 50 نیوتن متر افزایش را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تغییرات آیرودینامیکی هم 30 کیلومتر از نیروی رو به بالا کاسته و 15 کیلوگرم به داون‌فورس عقب افزوده است.

سیستم تعلیق اما بدون تغییر باقیمانده که شاید عجیب به نظر برسد ولی به گفتهٔ AMG، آنتی‌رول بارهای فعال استاندارد GT63 آن‌قدر توانمند هستند که بتوانند تمام سناریوهای رانندگی را مدیریت کنند. در نسخهٔ پرو، ترمزهای کربن سرامیکی نه‌تنها استاندارد هستند بلکه با متریال اصلاح‌شدهٔ دیسک‌ها و لنت‌های ارتقاءیافته، کمی از ترمزهای سفارشی 9 هزار دلاری GT63 معمولی متفاوت‌اند. برای این نسخه لاستیک‌های تهاجمی‌تر میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2 R به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند و وزن خودرو هم به دلیل حذف برخی تجهیزات غیرضروری، 20 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. هنوز قیمت GT63 Pro اعلام نشده ولی انتظار می‌رود حدود 200 هزار دلار یعنی 20 هزار دلار گران‌تر از GT63 معمولی باشد.

درحالی‌که AMG از قبل خودروهای آزمایشی را در پیست به حرکت درآورده و لاستیک‌ها را گرم کرده است، رانندگی را در پیست 8.7 کیلومتری آسکاری آغاز می‌کنیم. سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic+ کاملاً متغیر است از حالت دریفت محرک عقب هم بهره می‌برد ولی در حالت مسابقه، بیشتر از آنکه تهاجمی رفتار کند، احساس اطمینان و تمرکز بیشتر روی محور عقب را به همراه دارد. فرمان خودرو دقیق است، تعویض دنده‌ها سریع انجام می‌شود و ترمز گیری قوی است. Pro خودرویی است که به‌سرعت اعتماد راننده را جلب می‌کند و هیچ غافلگیری ناخوشایندی رو نمی‌کند.

پیشرانهٔ V8 چه در دورهای پایین و چه دورهای بیش از 6 هزار rpm عملکرد خوبی دارد و هرچند گیربکس 9 سرعته گاهی از رفتن به دنده دو امتناع می‌کند اما در اکثر موارد اتصال مکانیکی خوبی بین پدال‌های پشت فرمان و پاسخ گیربکس وجود دارد. به دلیل استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس جدید، توزیع وزن از 48 به 52 در جلو و عقب نسل قبلی به 54 به 46 تغییر پیدا کرده و حالا وزن بیشتری روی دماغه قرار دارد. بااین‌حال، GT63 Pro تیزتر می‌پیچد، احساس چابکی بیشتری دارد و درمجموع متعادل‌تر از اعداد و ارقام به نظر می‌رسد.

این ویژگی همراه با لاستیک‌های چسبنده، خودرو را روی پیست آسکاری کاملاً پایدار و صاف نگه می‌دارد. خودرو در هنگام ترمز گیری و شتاب گیری شدید هم آرام است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب آن‌قدر دقیق و یکپارچه عمل می‌کند که واقعاً وجود آن را احساس نمی‌کردیم. به‌طورکلی، AMG GT63 Pro برای آماتورها یک پکیج آموزشی و برای حرفه‌ای‌ها یک پاداش به همراه دارد. بدین ترتیب، این خودرو بین پورشه 911 توربو و آستون‌مارتین ونتیج برای خود فضایی پیدا کرده و از لحاظ شخصیت از اولی قوی‌تر و در پیست از دومی چابک‌تر و توانمندتر است.

کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes AMG GT63 Pro 2025

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

612 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

2.7 ثانیه

مسافت 400 متر

10.7 ثانیه

حداکثر سرعت

317 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

15.7 لیتر ترکیبی

طول

4,727 میلی‌متر

عرض

1,984 میلی‌متر

ارتفاع

1,354 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

وزن خالص

1875 کیلوگرم

حجم صندوق بار

340 لیتر

ظرفیت سرنشین

2+2 نفر

قیمت پایه

190 هزار دلار حدودی

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.