همهچیز درباره نسل جدید مرسدس بنز CLA؛ راندمان عالی با موتور 1/5 لیتری!
تا چند ماه آینده شاهد رونمایی از CLA جدید با دو قوای محرکه هیبریدی و برقی خواهیم بود اما نکته مهم اینکه راندمان مدل بنزینی در حد و اندازه مدلهای دیزلی خواهد بود. CLA جدید اولین خودروی مرسدس بنز است که بر پایه پلتفرم MMA توسعه یافته و از همان ابتدا به عنوان خودرویی برقی مهندسی شده است. در تولید این محصول از ویژگیهای فنی و طراحی کانسپت برجسته EQXX الهام گرفته شده هرچند ژرمنها با در نظر گرفتن تمامی بازارهای جهانی، CLA جدید را با قوای محرکه هیبریدی خفیف نیز عرضه خواهند کرد. این مدل بهطور ویژه روی راندمان بالا و مصرف سوخت پایین تمرکز خواهد کرد.
پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری جدید CLA که با کد M252 شناخته میشود کمترین ابعاد ممکن را دارد زیرا MMA پلتفرمی مخصوص محصولات برقی است و فضای زیادی برای پیشرانههای درونسوز ندارد. البته از نظر ساختار با معماری ماژولاری روبرو هستیم و طراحی کلی آن میتواند برای پیشرانههای بزرگتر نیز بکار رود. سیلندرهای این پیشرانه در نزدیکترین حالت ممکن به یکدیگر قرار گرفتهاند تا بلوک آن ابعاد جمعوجوری داشته باشد. منیفولدهای اگزوز نیز داخل خود سر سیلندر نصب شدهاند و گیربکس، موتور برقی و اینورتر هم داخل یک واحد مشترک ادغام شدهاند. گفته میشود این پیشرانه درونسوز ابعاد بسیار کوچکی دارد و 17 درصد سبکتر از پیشرانه 4 سیلندر فعلی مرسدس بنز است. نیروگاه موردبحث به خاطر لرزش و ناهنجاری کمتر به پیشرانه 3 سیلندر ترجیح داده میشود. ژرمنها طیف وسیعی از متریال سرکوب کننده صدا از جمله فومها و کاورها را در نظر گرفتهاند تا صداها و لرزشهای مزاحم به حداقل برسند. پیشرانه M252 مرسدس بنز 134 یا 161 اسب بخار را راهی اکسل جلو خواهد کرد هرچند قدرت آن در مدل چهار چرخ محرک به 188 اسب بخار خواهد رسید. مرسدس بنز میگوید این ارقام در هر لیتر پیشرانه کاملاً قابلتوجه هستند.
در حقیقت پیشرانه جدید مرسدس بنز جزو قویترین پیشرانهها در مقایسه با حجم خود است و برای مثال پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری مینی کوپر C قدرت 154 اسب بخاری دارد و حداکثر خروجی پیشرانه 1.5 لیتری گلف هم به 148 اسب بخار میرسد. ژرمنها اعلام کردهاند نیروگاه موردبحث در آینده با قدرتهای مختلف عرضه خواهد شد و اگرچه کارستن کربز مهندس ارشد پیشرانه مرسدس بنز به قدرت واقعی آن اشاره نکرده اما گفته که ارقام ذکر شده جزو تنظیمات اولیه پیشرانه M252 هستند و احتمالاً در آینده قدرت بالاتری را شاهد خواهیم بود. مرسدس هنوز مشغول استانداردسازی و اخذ مجوزهای لازم برای این پیشرانه است و هنوز اشارهای به مصرف سوخت آن نکرده اما زمانی که از مهندس برند دراینباره سؤال شد او گفت:
ما احساس میکنیم این پیشرانه هیبریدی از نظر راندمان مصرف سوخت در حد و اندازه پیشرانههای دیزلی خواهد بود
نسل فعلی مرسدس بنز CLA با پیشرانه 2 لیتری دیزلی خود حدود 5 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت داشته و البته در بزرگراه مصرف سوخت آن به کمتر از 4.7 لیتر نیز میرسد. اگر پیشرانه M252 بتواند به چنین رقمی نزدیک شود جزو کممصرفترین پیشرانههای بنزینی کلاس خود خواهد بود. موتور برقی 27 اسب بخاری نیز میتواند خودرو را در مسافتهای کم حرکت داد و به حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. این موتور با باتری 1.3 کیلووات ساعتی همکاری دارد و ابعاد آن نیز کمترین مقدار ممکن است. باتری موردبحث در زیر صندلی سرنشین جلو نصب شده و شارژ آن در زمان کاهش سرعت صورت میگیرد. استفاده از موتور برقی برای روشن شدن پیشرانه درونسوز به این معنی است که مرسدس بنز استارتر سنتی را حذف کرده و بنابراین عملکرد استارت/استاپ نیز تقریباً برای راننده نامحسوس است.
اما باید گفت در توسعه پلتفرم MMA توجه حداکثری به بحث راندمان شده و این معماری به شدت از کانسپت EQXX الهام گرفته است، خودرویی که اخیراً توانست با یکبار شارژ مسافت 1010 کیلومتری را طی کند. اندکی بعد، نسل جدید مرسدس بنز CLA نیز رکورد بیشترین طی مسافت در 24 ساعت با یک خودروی برقی را شکست و پروتوتایپ آن در پیست ناردو ایتالیا مسافت 3878 کیلومتری را پیمود. مرسدس بنز میگوید قوای محرکه جدید میتواند در دنیای واقعی مصرف انرژی بسیار پایینی داشته باشد و راندمان باتری به چرخ آن به 93 درصد برسد. این برند اظهار میدارد CLA برقی "خودروی 1 لیتری عصر بهرهوری" خواهد بود.
پلتفرم MMA بهصورت استاندارد به سختافزار 800 ولتی مجهز شده و بنابراین در عرض 10 دقیقه میتوان شارژ 10 درصدی باتری را به 80 درصد رساند، چیزی که در پیست ناردو نیز مشاهده شد. نسل جدید مرسدس بنز CLA و نسلهای بعدی EQA و EQB با باتریهای 58 یا 85 کیلووات ساعتی عرضه خواهند شد. باتری بزرگتر از آندهای سیلیکون اکسید استفاده میکند تا تراکم انرژی بالاتری در مقایسه با سلولهای باتری فعلی داشته باشد. ژرمنها هنوز حداکثر توان پیمایش محصول جدید خود را اعلام نکردهاند اما اگر نسل جدید CLA بتواند در هر کیلومتر مصرف انرژی 5.18 کیلووات ساعتی داشته باشد بنابراین شاید با یکبار شارژ مسافت حدود 708 کیلومتر را طی کند که بهتر از تسلا مدل 3 و یا بی ام و i5 است.
باتریهای یاد شده با یک موتور برقی جدید روی اکسل عقب همکاری خواهند کرد. حداکثر قدرت این موتور برقی به 268 اسب بخار میرسد. در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، یک موتور دوم به اکسل جلو افزوده شده و قدرتش نیز 107 اسب بخار اعلام شده است. این موتور تنها زمانی که موردنیاز باشد وارد مدار خواهد شد و در غیر این صورت نقشی در حرکت خودرو نخواهد داشت تا به این ترتیب اتلاف انرژی به حداقل برسد. موتور عقب یاد شده بخشی از واحد الکتریکی جدیدی است که EDU 2.0 نام دارد. این واحد از گیربکس دو سرعته برای بهبود راندمان در سرعتهای پایین و بزرگراهها تشکیل شده و در زمان کاهش سرعت میتواند تا 200 کیلووات انرژی را باز جذب کند.