حراج مرسدس بنز W 196 R مسابقهای با قیمت پایه 55 میلیون دلار
خودروسازان در سالهای اولیه برگزاری فرمول یک محدودیتهای کمی در زمینه طراحی داشتند و پس از آن بود که قوانین دست و پا گیر فرمول یک تصویب شد تا خودروها تقریباً کپی مشابهی از همدیگر باشند. مرسدس بنز از این فرصت در اواسط دهه 50 میلادی برای تولید خودروی W 196 R استفاده کرد، خودرویی مسابقهای و روباز که بدنهای سرراست و آیرودینامیک داشت. این خودرو با نام Stromlinienwagen شناخته میشود و حراجی RM ساتبیز به دنبال فروش یکی از نسخههای آن است.
خودروی موردبحث اولین بار در ژانویه 1955 در گرندپری بوئنوس آیرس شرکت کرد و پشت فرمان آن نیز خوان مانوئل فانجیو نشسته بود. مرسدس بنز Stromlinienwagen توانست در این مسابقه به مقام قهرمانی برسد و یکبار دیگر هم با رانندگی سر استرلینگ موس به قهرمانی دست یافت و حتی در گرندپری ایتالیا 1955 توانست رکورد سریعترین دور پیست را بشکند. مرسدس بنز در ابتدا همه 10 نمونه باقی مانده از W 196 R را پس از برگزاری مسابقات نگهداری کرد اما در نهایت چهار نمونه از آنها از جمله خودروی رانده شده توسط فانجیو را به فروش رساند. این خودرو به موسسه اسپیدوی موتور ایندیاناپولیس رسید و از آن زمان تاکنون در همین موسسه نگهداری شده است.
بنا به گفته حراجی RM ساتبیز، خودروی موردبحث تنها Stromlinienwagen است که توسط مشتری شخصی به فروش میرسد و یکی از 4 دستگاه W 196 R با بدنه سرراست حاضر در مسابقات فرمول یک سال 1955 محسوب میشود و بر اساس تخمینها، قیمت مهمترین خودروی فرمول یک تاریخ مرسدس بنز فراتر از 55 میلیون دلار خواهد بود. حراج خودروی موردبحث 2 سال پس از فروش مرسدس 300 SLR Uhlenhaut کوپه صورت میپذیرد، خودرویی که فقط به تعداد 2 دستگاه در دنیا وجود دارد و با قیمت 143 میلیون دلار به فروش رسیده است تا به این ترتیب عنوان گرانترین خودروی دنیا را به خود اختصاص دهد. اگرچه W 196 موردبحث ما به اندازه کوپه 300 SLR کمیاب نیست اما تاریخچه موتور اسپرت فوقالعادهای دارد و حدس میزنیم با قیمت بالاتری فروخته شود.