بازتولید مرسدس 190E اوو II با پیشرانه V6 توئین توربو و 500 اسب بخار
توسعه پروتوتایپ HWA EVO که رستوماد مرسدس بنز افسانهای 190E 2.5-16 Evo II است، با آزمایشهای پیست و تمرکز بر سیستم کنترل کشش، به مراحل پایانی نزدیک میشود. طبق اعلام HWA، این شرکت در حال آزمایش سیستم پایداری الکترونیکی اختصاصی است که شامل یک ECU سفارشی و ترمزهای ABS طراحیشده برای این پروتوتایپ است. HWA که به توسعه و تولید خودروهای مسابقهای مرسدس AMG GT و SLS AMG شهرت دارد، این آزمایشها را در مرکز بوش مهندسی در باکسبرگ آلمان انجام داده است. این شرکت که توسط هانس ورنر آفرخت، یکی از بنیانگذاران AMG، تأسیس شده، اطلاعات بیشتری ارائه نکرده اما ظاهراً در مسیر تحویل اولین خودروها به مشتریان تا پایان سال است. تنها 100 دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد که هرکدام 714 هزار یورو قیمت دارند.
این پروژه که اواخر سال 2023 معرفی و پیش از فستیوال سرعت گودوود سال گذشته رونمایی کامل شد، با تأیید مرسدس ساخته شده است. مدل اصلی 2.5-16 Evo II در سال 1992 با قهرمانی در سری مسابقات DTM آلمان، تواناییهای خود را ثابت کرد. مرسدس تنها 502 دستگاه از نسخه جادهای این مدل برای همولوگیشن تولید کرد. HWA EVO بر اساس شاسی 190E سری W201 ساخته شده است. بدنه این رستوماد که از خودروهای CLK DTM و AMG GT Black الهام گرفته، از کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شده تا وزن نسبتاً سبک 1360 کیلوگرم را حفظ کند. حتی شیشههای اصلی مدل کلاسیک در این نسخه گنجانده شدهاند.
بااینحال، تفاوتهای قابلتوجهی مانند گلگیرهای عریض به سبک DTM وجود دارد. این گلگیرها رینگهای شش پرهای بزرگ با سایز 19 اینچ در جلو و 20 اینچ در عقب را در خود جای دادهاند. در عقب نیز، سپر بزرگتری برای تولید داونفورس بیشتر طراحی شده است. EVO از ترمزهای قدرتمند 381 میلیمتری با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و 358 میلیمتری در عقب بهره میبرد. یک ویژگی جذاب دیگر، سیستم بالابر محور جلو است که سپر و اسپلیتر را حدود 25 میلیمتر بالا میبرد تا جریان هوا بهینه شود. این بازطراحی قسمت جلو همچنین امکان نصب موتور عقبتر و پایینتر در شاسی را فراهم کرده تا توزیع وزن بهتری حاصل شود.
برای پیشرانه، HWA پس از بازخوردهای خریداران، موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر کاسورث مدل اصلی Evo II را نه با پیشرانه هیبریدی یا الکتریکی (که ابتدا نگرانیهایی ایجاد کرده بود)، بلکه با یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی ساخت مرسدس جایگزین کرد. در حالت استاندارد، این موتور 450 اسب بخار و 550 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته به چرخهای عقب منتقل میکند و EVO را به سرعت نهایی ادعایی 270 کیلومتر بر ساعت میرساند. در نسخهٔ پرفورمنس، قدرت به 500 اسب بخار افزایش یافته و سرعت نهایی از 300 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود.