مرسدس C32 اسپرت کوپه، اولین هاچ‌بک داغ بنز با پیشرانه سوپرشارژ

یک‌شنبه 19 مرداد 1404 - 15:00
مطالعه 4 دقیقه
مرسدس بنز C32 اسپرت کوپه
هرچند شاید خیلی‌ها A45 را اولین هاچ‌بک اسپرت مرسدس بدانند اما این شرکت سال‌ها قبل‌تر با نسخه‌ای خاص از C کلاس وارد این بخش شده بود.
تبلیغات

مرسدس بنز خیلی دیر به‌طورجدی وارد بازار هاچ‌بک‌های داغ شد. درحالی‌که رقبای اصلی آلمانی یعنی آئودی و ب‌ام‌و از اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ به ترتیب با مدل‌های S3 و 135i وارد عرصهٔ هاچ‌بک‌های اسپرت شدند، مرسدس بنز تا سال ۲۰۱۳ برای این کار صبر کرد. البته هرچند بسیاری فکر می‌کنند A45 AMG اولین تلاش مرسدس بنز برای عرضهٔ یک هاچ‌بک داغ بوده اما این شرکت حدود یک دهه قبل برای اولین بار حضور در این بخش از بازار را تجربه کرد.

کپی لینک

C کلاس اسپرت کوپه، خودرویی ارزان‌تر برای خریداران اقتصادی

وقتی مرسدس بنز نسل دوم سدان C کلاس را برای مدل ۲۰۰۱ معرفی کرد، تصمیم گرفت نسخه کوپه دودر را هم به خانوادهٔ این مدل اضافه کند که حدود 18 سانتی‌متر برادر چهاردرش کوتاه‌تر بود و اسپرت کوپه نام داشت. این که قرار بود نسخه‌ای شیک‌تر و اسپرت‌تر از سدان باشد، با ویژگی‌هایی مثل تعلیق اسپرت و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های سوپرشارژ عرضه می‌شد. فاصله محوری اسپرت کوپه با سدان یکسان بود و کاهش طول صرفاً به خاطر بدنه کوتاه‌ترش بود. نسخه پایه C230 اسپرت کوپه با قیمتی کمی کمتر از ۳۰ هزار دلار، ارزان‌ترین مرسدس بنز آن زمان بود و برای رقابت با ب‌ام‌و سری ۳ کامپکت به بازار آمده بود.

کپی لینک

نسخهٔ اسپرت AMG

مرسدس برای C کلاس اسپرت کوپه پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متنوعی را در نظر گرفته بود اما در آمریکا فقط در دو مدل عرضه می‌شد. مدل پایه C230 با یک پیشرانه سوپرشارژ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بود که ۱۸۹ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد درحالی‌که نسخه قوی‌تر C320 از یک موتور ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی بهره می‌برد که ۲۱۵ اسب بخار تولید می‌کرد. هر دو مدل در کمتر از ۷.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسیدند اما مرسدس برای کسانی که قدرت و پرفورمنس بیشتری می‌خواستند پیشنهاد ویژه‌ای داشت.

نسخه‌های سدان و استیشن این خودرو در مدل اسپرت C32 AMG با پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ قابل خریداری بودند اما این نسخه برای مدل اسپرت کوپه برای مدت کوتاهی از طریق بخش AMG Studio به‌صورت سفارش ویژه ارائه شد. تعداد دقیق تولید C32 AMG اسپرت کوپه مشخص نیست ولی میدانیم که فقط در سال‌های 2002 و 2003 در تعداد بسیار محدودی عرضه شد. ازآنجایی‌که C کلاس اسپرت کوپه درب صندوق هاچ‌بک مانند داشت، C32 اسپرت کوپه به اولین هاچ‌بک داغ مرسدس بنز تبدیل شد.

این مدل از همان پیشرانه سوپرشارژ ۳.۲ لیتری V6 که در نسخه‌های سدان و استیشن C32 به کار رفته بود استفاده می‌کرد که 354 اسب بخار قدرت داشت. گیربکس دستی برای این مدل ارائه نشد و تنها انتخاب یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک بود اما با قدرت و مزایای کشش ناشی از انتقال نیروی محرک عقب، C32 اسپرت کوپه ظرف تنها ۵.۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید. بخشی از این سرعت به خاطر گیربکس بود که تعویض دنده‌ها را حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از گیربکس استاندارد Speedshift انجام می‌داد. ظاهر این مدل نیز با کیت بدنه عضلانی AMG، رینگ‌های ۱۸ اینچی و سیستم اگزوز دوگانه بیضی‌شکل جذاب‌تر بود.

کپی لینک

اولین هاچ‌بک داغ مرسدس

در کنار تقویت پیشرانه، AMG به شاسی C32 اسپرت کوپه هم توجه ویژه‌ای کرده بود. برای اینکه هندلینگ خودرو چابک‌تر شود، فنرها و کمک‌فنرها از نو تنظیم شدند، آنتی‌رول بارها سفت‌تر شدند و ارتفاع خودرو نزدیک به سه سانتی‌متر کاهش پیدا کرد که کاهش مرکز ثقل و بادی‌رول را به دنبال داشت. علاوه بر این، خودرو به ترمزهای قوی‌تری مجهز شد که با دیسک‌های خنک شونده امکان فشار طولانی‌مدت بدون کاهش توان را فراهم می‌کرد. این ویژگی‌ها اولین هاچ‌بک داغ مرسدس را خلق کردند ولی C32 AMG اسپرت کوپه به دلیل تعداد تولید بسیار محدود نتوانست خیلی خود را مطرح کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.