هشدار مدیرعامل مرسدس، صنعت خودروسازی اروپا در خطر فروپاشی است

جمعه 24 مرداد 1404 - 13:00
مطالعه 3 دقیقه
مرسدس بنز
مدیرعامل مرسدس هشدار داد که ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز تا ۲۰۳۵ در اروپا، صنعت خودروسازی این قاره را نابود می‌کند.
تبلیغات

چند سال پیش، مرسدس بنز با اطمینان از حرکت تمام‌عیار به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا سخن می‌گفت. در سال ۲۰۲۱، این برند لوکس پیش‌بینی کرد که تا پایان دهه، فروش خودروهای با موتور درون‌سوز را در صورت مساعد بودن شرایط بازار متوقف کند اما نه‌تنها این هدف جاه‌طلبانه کنار گذاشته شده، بلکه مرسدس تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای داده است. مدیرعامل این شرکت معتقد است که بدون خودروهای درون‌سوز، صنعت خودروی اروپا فرومی‌پاشد. اولاً کالنیوس، مدیرعامل مرسدس، در مصاحبه‌ای با روزنامه اقتصادی آلمانی هندلس‌بلات، هشدار داد که اگر ممنوعیت فروش خودروهای جدید با موتور درون‌سوز در اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۳۵ پابرجا بماند، صنعت خودروی اروپا نابود خواهد شد:

باید واقع‌بین باشیم. در غیر این صورت، با سرعت تمام به دیوار برخورد می‌کنیم. البته که باید کربن‌زدایی کنیم، اما این کار باید به روشی خنثی از نظر فناوری انجام شود. نباید اقتصادمان را از نظر دور کنیم.

کالنیوس که رئیس انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نیز هست، هشدار می‌دهد که اگر اتحادیه اروپا این ممنوعیت را لغو نکند، صنعت خودروی قاره سبز نابود می‌شود. او پیش‌بینی می‌کند که پیش از اجرایی شدن ممنوعیت خودروهای درون‌سوز، مشتریان برای خرید خودروهای بنزینی و دیزلی هجوم می‌آورند که این موضوع اصلاً به نفع اقلیم نیست. درحالی‌که این ممنوعیت قرار است ۹ سال و نیم دیگر یعنی از اواسط ۲۰۳۵، اجرایی شود، خودروهای الکتریکی هنوز فاصله زیادی با سهم بازار صددرصدی موردنظر اتحادیه اروپا دارند. در نیمه اول سال ۲۰۲۵، خودروهای الکتریکی تنها ۱۷.۵ درصد از کل فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا و کشورهای انجمن تجارت آزاد اروپا را تشکیل دادند. همچنین خودروهای پلاگین‌هیبریدی تنها ۸.۷ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند و هرچند هیبریدی‌های معمولی ۳۵ درصد از فروش را تشکیل می‌دهند اما این رقم شامل هیبریدی‌های خفیف هم هست که بسیاری معتقدند هیبریدی واقعی نیستند.

ممنوعیت ۲۰۳۵ اتحادیه اروپا قطعی نیست و قرار است در ماه‌های آینده بازنگری شود. بااین‌حال، در مارس گذشته، کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه، تعهد خود به هدف صفر گرم بر کیلومتر دی‌اکسید کربن برای خودروهای جدید از اواسط دهه آینده را تأیید کرد. در آن زمان، کمیسیون اعلام کرد که کار بر روی بازنگری مقررات استانداردهای دی‌اکسید کربن برای خودروهای سواری و ون‌ها را تسریع خواهد کرد که ممکن است به بازنگری زودهنگام این ممنوعیت اشاره داشته باشد. مرسدس دلایل منطقی برای نگرانی درباره تأثیر این ممنوعیت بر شرکت خود دارد. فروش خودروهای الکتریکی در نیمه اول ۲۰۲۵ تنها ۸.۴ درصد از کل فروش جهانی این شرکت را تشکیل داده که نسبت به ۹.۷ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. حتی با احتساب خودروهای پلاگین‌هیبریدی، مدل‌های الکتریکی‌شده تنها ۲۰.۱ درصد از کل فروش مرسدس در شش ماه اول سال را شامل شدند. با توجه به مخالفت‌های شدیدی که اتحادیه اروپا با آن روبه‌رو است، امیدی به کاهش احتمالی این ممنوعیت وجود دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.