خاص‌ترین بازتولید ۲۰۲۵، مرسدس بنز ۱۸۰ وانت با قلب هاچ‌بک A45!

سه‌شنبه 28 مرداد 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
مرسدس بنز پونتون 180 وانت رستوماد
یک وانت ۵۰ ساله و کمیاب مرسدس بنز با قلب تپنده AMG A45 به زندگی بازگشته است. این پروژه بی‌نظیر، تاریخ و تکنولوژی را به شکلی شگفت‌انگیز ترکیب می‌کند.
تبلیغات

در دنیای خودرو، گاهی پروژه‌هایی متولد می‌شوند که مرزهای میان گذشته و حال را در هم می‌شکنند. یک شرکت بازسازی در آفریقای جنوبی به نام Mo’s Restorations and Parts، یکی از کمیاب‌ترین وانت‌های تاریخ مرسدس بنز یعنی مدل W120 180D معروف به پونتون را به یک پیکاپ مدرن تبدیل کرده است. این خودروی کلاسیک که در ظاهر یک وانت بازنشسته به نظر می‌رسد، در باطن یک مرسدس AMG A45 مدرن با قدرت ۳۷۵ اسب بخار است. این پروژه خارق‌العاده اما فراتر از یک بازسازی معمولی یا حتی یک رستوماد است. درواقع، این یک رتروماد (Retromod) است؛ به این معنی که به‌جای مدرن‌سازی یک خودروی قدیمی، یک خودروی کاملاً جدید را در کالبد یک بدنه کلاسیک قرار داده‌اند.

در این مورد، کل شاسی، پیشرانه، گیربکس دوکلاچه هفت سرعته و حتی سیستم چهارچرخ محرک یک AMG A45 به زیر بدنه بازسازی‌شده وانت W120 منتقل شده است. تفاوت قدرت این تحول، نفس‌گیر است. پیشرانه اصلی این وانت، یک موتور دیزلی ۱.۷ لیتری با تنها ۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۲ نیوتن ‌متر گشتاور بود اما اکنون، قلب تپنده آن موتور ۲ لیتری توربوشارژ M133 آام‌گ است که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن ‌متر گشتاور تولید می‌کند. این جهش عظیم، شخصیت وانت پیر را به‌کلی دگرگون کرده و آن را به گرگی در لباس میش تبدیل کرده است.

در ظاهر، خودرو با رنگ خاکستری پاستلی، به زیبایی به دوران خود وفادار مانده است. کف چوبی قسمت بار با دقت پرداخت شده و چراغ‌های جلو و عقب با نمونه‌های LED مدرن جایگزین شده‌اند؛ اما با باز کردن در به دنیای دیگری وارد می‌شوید. تمام کابین، ازجمله داشبورد، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی، غربیلک فرمان با پدال‌های تعویض دنده و صندلی‌های اسپرت، مستقیماً از AMG A45 به این وانت منتقل شده‌اند.

کپی لینک

داستان یک وانت کمیاب

شاید بپرسید این وانت از کجا آمده است. در اواسط دهه ۱۹۵۰، دولت آفریقای جنوبی برای حمایت از تولید داخلی، قوانین سختی برای واردات خودرو وضع کرد. برای دور زدن این محدودیت، مرسدس بنز راهکار هوشمندانه‌ای پیدا کرد: ارسال خودروهای نیمه‌کاره (تا ستون B) به این کشور. این خودروها پس از ورود، توسط شرکت‌های محلی به وانت‌های کاربردی تبدیل می‌شدند تا تحت عنوان خودروی تجاری از قانون ممنوعیت واردات معاف شوند.

تخمین زده می‌شود که تنها حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ دستگاه از این وانت‌ها تولید شده باشد که امروز تعداد بسیار کمی از آن‌ها باقی‌مانده است. اگرچه این نمونه منحصربه‌فرد قبلاً فروخته شده اما سازنده آن اعلام کرده که در حال کار روی پروژه مشابه دیگری است. این پروژه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با خلاقیت و مهندسی، تاریخ صنعت خودرو را زنده نگه داشت و نسل جدید را با افسانه‌های قدیمی آشنا کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.