نوآوری جذاب مرسدس برای تولید صدایی آمریکایی در موتور V8 جدید

پنج‌شنبه 30 مرداد 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
موتور V8 جدید مرسدس
مرسدس بنز با ثبت یک حق اختراع جدید، موتور V8 جدیدی طراحی کرده که هدف اصلی آن نه صرفاً قدرت، بلکه خلق یک صدای حماسی شبیه به ماسل‌ کارهای آمریکایی است.
تبلیغات

مرسدس بنز در اقدامی غافلگیرکننده، پتنتی (حق اختراع) برای یک موتور V8 جدید به ثبت رسانده که به نظر می‌رسد پاسخی مستقیم به دل‌تنگی طرفداران برای غرش‌های اصیل و قدرتمند است. این بار، تمرکز مهندسان آلمانی نه بر افزایش اسب بخار یا بهینه‌سازی مصرف سوخت بلکه بر خلق یک شخصیت صوتی جذاب بوده است؛ به زبان ساده، ژرمن‌ها یک موتور V8 طراحی کرده‌اند که وظیفه‌اش تولید صدایی باشکوه و به‌یادماندنی است. این نوآوری که برای قلب تپنده نسل بعدی مدل‌های قدرتمندی مانند جانشین AMG GT در نظر گرفته شده، پاسخی هوشمندانه به انتقاداتی است که پس از استفاده از موتور چهار سیلندر در مدل AMG C63 مطرح شد. مرسدس با این پتنت نشان می‌دهد که صدای یک V8 قدرتمند، هنوز هم بخش جدایی‌ناپذیر هویت خودروهای پرچم‌دار این شرکت است.

راز این صدای جدید در طراحی بسیار پیچیدهٔ منیفولدهای اگزوز نهفته است. در اکثر موتورهای V شکل، هر ردیف از سیلندرها سیستم اگزوز جداگانهٔ خود را دارد؛ اما در این طراحی جدید، مهندسان مرسدس جریان‌ها را باهم تلاقی داده‌اند. آن‌ها با جفت کردن هوشمندانه سیلندرها از دو ردیف مخالف، پالس‌های خروجی دود را به شکلی نامتعارف با یکدیگر ترکیب می‌کنند. برای مثال، سیلندر شماره دو از یک ردیف با سیلندر شماره پنج از ردیف مقابل جفت می‌شود و گازهای خروجی آن‌ها در یک مسیر مشترک قرار می‌گیرد. این طراحی پیچیده که در آن دو مسیر اگزوز از روی بلوک موتور عبور می‌کنند، باعث ایجاد یک توالی احتراق و خروج دود کاملاً منحصربه‌فرد می‌شود. نتیجهٔ این مهندسی خلاقانه، صدایی است که طبق اسناد پتنت، «خون V8» نامیده شده؛ یک غرش عمیق، قدرتمند و دل‌نشین که حتی در دور آرام نیز شنیده می‌شود.

نکته جالب اینکه پیشرانهٔ موردبحث از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کند. این نوع میل‌لنگ معمولاً برای دستیابی به دور موتور بالاتر و قدرت بیشتر استفاده می‌شود اما صدایی تیزتر و متفاوت از غرش عمیق و کلاسیک موتورهای V8 آمریکایی (که از میل‌لنگ صلیبی استفاده می‌کنند) تولید می‌کند. این همان نقطه‌ای است که نبوغ مرسدس خود را نشان می‌دهد. طراحی نوآورانهٔ سیستم اگزوز، اثر صوتی میل‌لنگ تخت را خنثی کرده و در عوض، آن غرش کلاسیک و پرطنین میل‌لنگ صلیبی را بازسازی می‌کند. به‌این‌ترتیب، مرسدس توانسته بهترین‌های هر دو جهان را باهم ترکیب کند یعنی قدرت و پاسخگویی یک موتور مسابقه‌ای با میل‌لنگ تخت و صدای حماسی و دوست‌داشتنی یک V8 سنتی میل‌لنگ صلیبی. این موتور که از طراحی «Hot Vee» (قرارگیری توربوشارژرها در میانه دو ردیف سیلندر) بهره می‌برد، یک شاهکار مهندسی پیچیده است که هرچند تعمیرات آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما وعدهٔ خلق یک تجربه رانندگی فراموش‌نشدنی را می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.