اتحاد غیرمنتظره: مرسدس به سراغ موتورهای بامو میرود
در دنیای خودرو، کمتر رقابتی بهاندازه جدال میان مرسدس بنز و بامو ریشهدار و نمادین است اما به نظر میرسد حتی سرسختترین رقبا نیز گاهی برای بقا و پیشرفت، ناچار به یافتن زمینههای مشترک هستند. گزارشها حاکی از آن است که مرسدس بنز در حال مذاکره برای تأمین موتورهای چهار سیلندر از بامو است؛ حرکتی استراتژیک که میتواند از سال ۲۰۲۷، قلب تپنده باواریایی را زیر کاپوت خودروهای اشتوتگارتی قرار دهد. طبق این گزارشها، مذاکرات در سطوح بالایی در جریان است و انتظار میرود اطلاعیه رسمی این دو خودروساز تا پیش از پایان سال ۲۰۲۵ منتشر شود. این همکاری احتمالی فراتر از یک معامله سادهٔ موتور است و حتی شامل اشتراک گیربکسها و کل سیستمهای قوای محرکه هیبریدی نیز میشود.
اما چرا مرسدس بنز به چنین اتحادی تن میدهد؟ پاسخ در تغییر اولویتها و واقعیتهای جدید بازار نهفته است. این توافق به مرسدس اجازه میدهد تا هزینههای تحقیق و توسعه مدلهای درونسوز آینده خود را بهشدت کاهش دهد و در عوض، منابع مهندسی خود را روی توسعه موتورهای شش و هشت سیلندر متمرکز کند. در سوی دیگر، بامو از درآمدزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت مازاد تولید در کارخانه خود در اشتایر اتریش سود خواهد برد. این تصمیم مرسدس بنز بخشی از یک اصلاح مسیر بزرگتر است. با کندتر شدن رشد تقاضا برای خودروهای برقی، این شرکت نیز مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، در حال بازنگری در جدول زمانی خود برای گذار کامل به دوران الکتریکی است. اولاً کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، اخیراً تأیید کرده است که موتورهای درونسوز هیبریدی برای مدتی طولانیتر از آنچه قبلاً برنامهریزی شده بود، در خط تولید باقی خواهند ماند.
در حال حاضر، یکی از گزینههای اصلی برای استفاده در خودروهای مرسدس، موتور ۲ لیتری توربوشارژ B48 بامو است؛ پیشرانهای که در طیف گستردهای از محصولات بامو و مینی امتحان خود را پس داده است. این موتور به دلیل سازگاری با هر دو چیدمان دیفرانسیل جلو و عقب، گزینهای ایدهآل برای استفاده در سیستمهای پلاگینهیبریدی و حتی بهعنوان پیشرانهٔ بردافزا محسوب میشود. جالب است بدانید که مرسدس بنز هماکنون نیز برای تأمین برخی موتورهای خود با دیگران همکاری میکند مانند موتور ۱.۵ لیتری توربو M252 که توسط جیلی چین برای مدل CLA تولید میشود. بااینحال، داشتن یک شریک اروپایی مانند بامو، بهویژه برای بازارهایی نظیر آمریکای شمالی، گزینهٔ جذابتری به نظر میرسد. در صورت موفقیت این مذاکرات، این دو غول آلمانی ممکن است همکاری خود را گسترش داده و حتی یک کارخانه مشترک تولید قوای محرکه در ایالاتمتحده تأسیس کنند تا ضمن کاهش هزینههای تولید، از تعرفهها نیز در امان بمانند.