جذابترین مرسدس AMG دهه ۹۰ میلادی، کوپهای خاص با موتور ۶ لیتری V8
مرسدس AMG امروز یک غول پرفورمنس است که با تیم فرمول یک و تولید خودروهای متنوع از سدانهای کامپکت تا هایپرکارها شناخته میشود؛ اما زمانی نهچندان دور، AMG سالانه تنها چند صد خودرو تولید میکرد، هر یک پروژهای خاص برای مشتریانی که چیزی فراتر از محصولات استاندارد مرسدس بنز میخواستند. AMG در دهههای ۸۰ و اوایل ۹۰، پیش از ادغام با مرسدس بنز، خودروهای نمادینی مانند همر بر پایهٔ E کلاس و هیولایی بنام 560 SEC 6.0 را خلق کرد. دومی توجه یک تاجر ژاپنی را جلب کرد که خواستار بهترینهای AMG بود. نتیجه، نمونهای منحصربهفرد به رنگ سبز شد که بعدها موشک ماراکایتو نام گرفت؛ خودرویی که امروز یکی از برجستهترین آثار AMG پیش از ادغام است و اکنون از طریق ساتبیز برای فروش عرضه شده است.
اوج AMG پیش از ادغام
AMG در دهه ۷۰، بهعنوان تأمینکننده موتور برای تیمهای مسابقهای خصوصی، موفقیتهایی کسب کرد و بودجه لازم برای تحقق رؤیای هانس ورنر آفرخت، یکی از بنیانگذاران شرکت برای ارتقای خودروهای جادهای را به دست آورد. به لطف سیاست AMG در نپذیرفتن کلمه غیرممکن، موفقیت در تیونینگ نیز خیلی زود حاصل شد. این رویکرد حتی امروز هم صادق است. هرچند AMG روی خودروهای دیگری مثل میتسوبیشی هم کار میکرد ولی شهرت اصلی آن به خاطر تیونینگ مدلهای مرسدس بود. شهرت رو به رشد AMG در دههٔ ۸۰ توجه مرسدس را جلب کرد و دو شرکت همکاریهایی را آغاز کردند و AMG به همکار رسمی مرسدس در موتور اسپرت تبدیل شد. در سال ۱۹۹۰، توافق رسمی امکان فروش محصولات AMG از طریق نمایندگیهای مرسدس را فراهم کرد و شهرت جهانی را برای این شرکت به دنبال داشت.
در همین زمان، یک مشتری ژاپنی این 560 SEC 6.0 وایدبادی را سفارش داد. 560 SEC کوپهای از S کلاس نسل W126 و یکی از گرانترین خودروهای بازار بود. نسخه AMG بسیار گرانتر بود و بسته به مشخصات، قیمت آن از ۲۰۰ هزار دلار فراتر میرفت که حتی از برخی فراریهای آن زمان هم گرانتر بود. کمتر از ۵۰ دستگاه از این مدل AMG ساخته شد و قیمت بالای آن به دلیل پیشرانه ۶ لیتری V8 پرقدرت AMG بود که جایگزین موتور ۵.۶ لیتری استاندارد شد. طراحی وایدبادی منحصربهفرد نیز به ظاهر خشن این کوپهٔ خاص کمک کرد. نسخه موشک ماراکایتو اما شخصیسازی را به سطحی بالاتر برد.
معرفی موشک ماراکایتو
560 SEC 6.0 وایدبادی در حالت استاندارد خودرویی بهشدت ارتقاءیافته بود. ارتقای کلیدی AMG شامل بازطراحی پیشرانه ۵.۶ لیتری V8 استاندارد بود که با افزایش حجم به ۶ لیتر و سیستم دو میلسوپاپ با چهار سوپاپ در هر سیلندر همراه شد. این ویژگی برای موتورهای بزرگ آن زمان کمیاب و پیشرفته بود. افزایش قدرت باعث شد خودرو به سرعت سوپرکارهای زمان خود شتاب بگیرد و تغییرات گسترده در شاسی، هندلینگ را با این سرعت هماهنگ کرد. تعلیق با فنرها و کمکفنرهای سفتتر و قابلتنظیم، کاهش ارتفاع و بازوهای کنترلی تقویتشده برای کاهش بادیرول، کاملاً ارتقا یافت. AMG همچنین فاصلهٔ عرضی چرخها را افزایش داد و رینگهای سهتکه Aero III با سیستم ترمز ارتقاءیافته را روی خودرو نصب کرد.
بااینحال، خریدار موشک ماراکایتو به این تنظیمات استاندارد راضی نبود و سفارش ویژگیهای شخصی را داد. رنگ سبز که به رینگها نیز گسترش یافت، لقب ماراکایتو را به خودرو بخشید که در ژاپنی به معنای سنگ قیمتی سبز است. برای داخل کابین، AMG از یک سازنده لیموزین بلژیکی مشهور کمک گرفت. بهترین مواد آن زمان مانند چرم دستدوز در تقریباً تمام سطوح، همراه با مجموعه کامل تریمهای چوبی در داخل استفاده شد. حتی صفحه آمپر از چرم بود و نشانگرها با دست رنگآمیزی شدند. تکمیلکنندهٔ این ویژگیها هم سیستم صوتی ناکامیچی، برند برتر ژاپنی آن زمان بود.
حراج موشک منحصربهفرد
موشک ماراکایتو هماکنون در مجموعهای خصوصی در مونتری کالیفرنیا قرار دارد. این خودرو حدود ۷۴ هزار کیلومتر کارکرد دارد و سال گذشته توسط متخصص بازسازی مدلهای AMG پیش از ادغام کاملاً بازسازی شده است. طبق آگهی، این بازسازی با تعویض قطعات نایاب مانند دستهموتورها موتور، مبدل گشتاور گیربکس و واشرها شلنگها، بیش از ۲۰ هزار دلار هزینه داشته است. هماکنون این مرسدس خاص با قیمت ۷۰۰ هزار دلار برای فروش گذاشته شده که هرچند رقم گزافی است اما به دلیل کمیابی 560 SEC 6.0، قیمتها اخیراً بسیار افزایش پیدا کرده است. موشک ماراکایتو نهتنها به دلیل سطح بالای شخصیسازی، بلکه بهعنوان نمادی از یک دوران خاص است. این خودرو درست پیش از فروپاشی اقتصاد ژاپن ساخته شد و یادگاری درخشان از افراط آن کشور و اوج تجمل آن دوران است.
منبع: CarBuzz