مرسدس تمام سهام خود در نیسان را فروخت، بحران شرکت ژاپنی عمیقتر میشود
مرسدس بنز با فروش تمام سهام ۳٫۸ درصدی خود در نیسان به ارزش ۳۲۴٫۶ میلیون دلار، به یک دهه همکاری استراتژیک با این غول خودروسازی ژاپنی پایان داد. این اقدام که توسط صندوق بازنشستگی این خودروساز آلمانی انجام شد، نشانهای از تردید سرمایهگذاران نسبت به آینده نیسان در بحبوحهٔ مشکلات مالی آن است. این فروش در حالی صورت گرفت که سهام نیسان یکی از بدترین روزهای خود از ماه ژوئیه را تجربه میکرد. سخنگوی مرسدس پیشازاین فروش، سهام نیسان را که در سال ۲۰۱۶ به صندوق بازنشستگی منتقل شده بود، فاقد اهمیت استراتژیک توصیف کرده بود.
این فروش سهام به دوران همکاری نزدیک نیسان و مرسدس پایان میدهد که از سال ۲۰۰۹ آغاز شد. این مشارکت استراتژیک پروژههای مشترک متعددی مثل تولید اینفینیتی QX30 بر پایه مرسدس بنز GLA و مرسدس بنز X کلاس بر اساس پیکاپ نیسان ناوارا را شامل میشد. این جدایی در یکی از سختترین دورههای تاریخ نیسان اتفاق میافتد. این شرکت ژاپنی در تلاش است تا از یک وضعیت مالی وخیم که از اواخر ۲۰۲۴ آن را تا آستانهٔ ادغام با هوندا پیش برد، نجات پیدا کند. هرچند آن برنامه ادغام پس از چند ماه لغو شد اما بحران همچنان ادامه دارد. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، طرح تحولی به نام Re:Nissan را برای بازگرداندن سودآوری معرفی کرده است.
این برنامه شامل کاهش ظرفیت تولید جهانی از ۳٫۵ به ۲٫۵ میلیون دستگاه و کاهش تعداد کارخانهها از ۱۷ به ۱۰ واحد تا سال مالی ۲۰۲۷ است. تعطیلی کارخانههایی در مکزیک و کارخانهٔ تاریخی اوپاما در ژاپن تاکنون تأیید شده است. با وجود این کاهشها، نیسان قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ ده مدل جدید یا بهروزرسانیشده را روانهٔ بازار کند. ازجملهٔ این خودروها میتوان به نسل جدید نیسان لیف با قیمتی رقابتی، نسل جدید شاسیبلند روگ با سیستم هیبریدی e-Power و حتی احیای احتمالی اینفینیتی Q50 با گیربکس دستی اشاره کرد. بااینحال، سؤال اصلی این است که آیا این اقدامات برای راضی کردن سرمایهگذاران کافی خواهد بود؟