انقلاب سبز مرسدس در فرمول یک، حمل خودروها با کامیون برقی آکتروس!
تیم فرمول یک مرسدس AMG در اقدامی تاریخساز، خودروهای مسابقهای خود را با یک کامیون تمام برقی به گرند پری هلند منتقل کرد. این حرکت، مرسدس را به اولین تیم در تاریخ فرمول یک تبدیل میکند که برای حمل خودروهای خود در یک آخر هفتهٔ مسابقهای اروپایی، از یک کامیون برقی سنگین استفاده کرده است. این تصمیم پس از یک آزمایش موفق در گرند پری بریتانیا گرفته شد. مسئولیت مهم حمل تریلر حاوی خودروهای فرمول یک W16 جورج راسل و کیمی انتونلی به کامیون برقی مرسدس بنز eActros 600 سپرده شد. این سفر از پایگاه تیم در براکلی انگلستان تا پیست زندفورت در هلند، مسافتی حدود ۶۷۳ کیلومتر را شامل میشد.
کامیون eActros 600 با یک بار شارژ کامل، بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارد، بنابراین برای رسیدن به مقصد به یک توقف برای شارژ مجدد نیاز داشت. به لطف فناوری شارژ سریع، این کامیون میتواند باتریهای خود را تنها در ۲۵ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد برساند. کامیون eActros 600 به سه پک باتری لیتیوم آهن فسفات با ظرفیت مجموع ۶۰۰ کیلووات ساعت مجهز است. استفاده از این کامیون برقی در مقایسه با معادل دیزلی آن، باعث کاهش بیش از ۸۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای در طول چرخهٔ عمر کامل خودرو میشود. این اقدام، بخشی از برنامهٔ بزرگتر تیم مرسدس برای رسیدن به کربن خنثی تا سال ۲۰۳۰ است. این تیم از سال ۲۰۲۲ از سوخت زیستی HVO100 برای ناوگان کامیونهای خود استفاده میکند و حالا با آزمایش موفق eActros 600، به هدف خود برای داشتن یک ناوگان حملونقل تمام برقی در تمام مسابقات اروپایی نزدیکتر شده است.
اش آرمسترانگ، مدیر مشاورهٔ الکتریکی در دایملر تراک بریتانیا، دراینباره گفت:
ما به پیشروی در مرزهای ممکن با کامیونهای برقی ادامه میدهیم. همکاری ما با تیم فرمول یک مرسدس AMG کلیدی برای اثبات این است که حملونقل پایدار و مسافت بلند با eActros 600 ما امکانپذیر شده است. اینکه یکی از کامیونهای ما برای حمل خودروهای W16 تیم از براکلی به زندفورت استفاده شده، بسیار هیجانزدهایم. این نشان میدهد که عصر الکتریکیسازی فرارسیده و دیگر نگرانی از بابت برد مسافت وجود ندارد.