معرفی مرسدس بنز GLC برقی با طراحی متمایز و شعاع حرکتی چشمگیر
مرسدس بنز سرانجام از اولین نسخهٔ تمام برقی شاسیبلند محبوب خود، GLC، رونمایی کرد. این خودرو که با نام رسمی «GLC با فناوری EQ» معرفی شده، با ترکیبی از قدرت چشمگیر، برد پیمایش بالا و فناوریهای پیشرفته، آماده است تا مستقیماً با رقبایی مانند آئودی Q6، پورشه ماکان و بامو iX3 جدید وارد رقابت شود. این شاسیبلند لوکس به یک مجموعه باتری لیتیوم یون با ظرفیت قابلاستفاده ۹۴.۰ کیلووات ساعت مجهز است و در قدرتمندترین نسخه خود تا ۴۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکند که ۲۰ اسب بخار بیشتر از رقیب اصلی خود، یعنی بامو iX3 است. این شاسیبلند برقی همچنین با ظرفیت یدککشی قابلتوجه ۲۴۰۰ کیلوگرم، کارایی خود را به رخ میکشد.
یکی از مهمترین ویژگیهای GLC برقی، معماری ۸۰۰ ولتی آن است که سرعت شارژ فوقالعادهای را ممکن میسازد. این خودرو با حداکثر توان شارژ ۳۳۰ کیلووات، میتواند تنها در ۱۰ دقیقه، انرژی لازم برای پیمودن ۳۰۰ کیلومتر مسافت را در باطریهای خود ذخیره کند. مرسدس بنز برد پیمایش این خودرو را نیز بر اساس چرخهٔ اروپایی WLTP، رقم خیرهکننده ۷۱۳ کیلومتر اعلام کرده است هرچند که انتظار میرود این عدد در تستهای واقعگرایانهتر EPA کمتر باشد.
مرسدس برای تضمین سواری نرم و راحت، سیستم تعلیق بادی ایرماتیک برگرفته از S کلاس را بهصورت سفارشی برای این خودرو در نظر گرفته است. این سیستم با عملکردی هوشمند به نام Car-to-X، میتواند شرایط جاده مانند دستاندازها را پیشبینی و سیستم تعلیق را پیش از رسیدن به آنها تنظیم کند. فرمانپذیری محور عقب نیز از دیگر آپشنهای قابلتوجه است که مانورپذیری خودرو در سرعتهای پایین را به شکل چشمگیری بهبود میبخشد.
در نگاه اول، جلوپنجرهٔ عظیم و کاملاً نورانی GLC برقی با ۹۴۲ نقطهٔ نوری، چهرهای منحصربهفرد و متمایز از نسخهٔ بنزینی به آن بخشیده است. چراغهای LED در جلو و عقب نیز با المانهای گرافیکی ستارهٔ سهپر مرسدس، امضای طراحی این برند را فریاد میزنند. فاصلهٔ بین دو محور در این مدل حدود ۸ سانتیمتر افزایش یافته که نتیجهٔ آن، فضای داخلی جادارتر برای سرنشینان جلو و عقب است. درون کابین، نمایشگر غولپیکر ۳۹.۱ اینچی هایپراسکرین که تمام عرض داشبورد را پوشانده، خودنمایی میکند.
این سیستم که از هوش مصنوعی مایکروسافت و گوگل بهره میبرد، جدیدترین نسخهٔ رابط کاربری MBUX مرسدس را اجرا میکند. بااینحال، مرسدس با حفظ برخی کنترلرهای فیزیکی روی کنسول مرکزی و فرمان، تلاش کرده تا تجربه کاربری لمسی و فیزیکی را در کنار هم حفظ کند. مرسدس بنز GLC EQ قرار است در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۶ در بازار آمریکا عرضه شود. قیمت رسمی آن هنوز اعلام نشده اما انتظار میرود کمی گرانتر از نسخهٔ بنزینی استاندارد باشد.